Zpřístupnění místní smyčky
Možnosti, kdy koncový zákazník za poskytované služby platí pouze operátorovi, kterého si sám vybral (ne tedy část jemu a část Českému Telecomu), brání nevyřešený problém poslední míle. Ten spočívá v pevném připojení klientova telefonu k místní smyčce patřící inkumbentovi (Českému Telecomu), který si za její užívání dává platit přímo koncovým zákazníkem (již zmiňovaný měsíční paušál obsahující i určitý hovorový kredit).
Řešením je, když si alternativní operátor příslušnou místní smyčku od jejího vlastníka (Českému Telecomu) pronajme. Pak totiž zákazník platí pouze tomu operátorovi, kterého si sám vybral (a ten by za pronájem jeho místní smyčky platil jejímu vlastníkovi). Tato praxe se označuje za "zpřístupnění místní smyčky" (anglicky: local loop unbundling, LLU). Jde o další z opatření, která podporují rozvoj konkurence na telekomunikačním trhu a současně o "asymetrické" opatření, které musí být vlastníkovi místních smyček (inkumbentovi) vnuceno.
V ČR bylo zpřístupnění místních smyček zavedeno v loňském roce, a to novelou telekomunikačního zákona (zákonem č. 225/2003 Sb.), která nabyla účinnosti 20. srpna 2003. Český Telecom následně předložil tzv. referenční nabídku zpřístupnění obsahující jeho představu o cenách. Ty ale výrazně převyšují stávající měsíční paušály a nedávají tak vůbec žádný prostor k tomu, aby alternativní operátoři mohli nabídnout zákazníkům atraktivnější služby za výhodnějších cenových podmínek než Český Telecom. Lze tedy očekávat, že nezasáhne-li regulátor a ceny a další podmínky výrazněji nezmění, nedočká se zpřístupnění místních smyček v ČR žádného využití. Přesto již dva alternativní operátoři Telecomem stanovené podmínky akceptovali a podepsaly s ním smloivy o zpřístupnění místních smyček. Lze očekávat, že jejich budoucí nabídky budou směřovat spíše do segmentu firemních zákazníků, a do oblasti vysokorychlostních datových služeb.
Zahraniční zkušenosti navíc ukazují, že i v Evropské unii je možnost zpřístupnění místních smyček využívána minimálně, až téměř zanedbatelně (a to i v zemích, kde tuto možnost mají již delší dobu). Ještě v září loňského roku bylo v celé EU "zpřístupněno" cca 960 tisíc místních smyček, což sice nepůsobí jako malé číslo, ale v přepočtu na počet všech místních smyček v celé EU (196 milionů) to vychází na pouhých 0,49 procenta! Na údaje působí situace v Německu, které se na počtu všech "unbundlovaných" smyček v EU podílí téměř 79 procenty. Shrneme-li uvedené, lze tvrdit, že od možnosti zpřístupnění místních smyček asi není reálné čekat zázrak, zejména v dostupnosti základních hlasových služeb pro rezidenční zákazníky.
Přenositelnost čísla
Dalším opatřením, které by mělo stimulovat rozvoj konkurence na telekomunikačním trhu, je možnost přenositelnosti čísel. V úvahu připadá pro ty zákazníky (pevných) hlasových služeb, kteří jakýmkoli způsobem přejdou k jinému operátorovi, a to tak, že jeho prostřednictvím přijímají i své příchozí hovory. Standardně, bez přenositelnosti čísel, by od nově zvoleného operátora dostali nová telefonní čísla (z jeho "rozsahu"), a všichni by jim pak na ně museli volat. To je samozřejmě značný handicap, a to jak pro jednotlivce s větším počtem známých a přátel, tak samozřejmě pro firmy. Není jistě těžké nahlédnout, že případná změna čísla je náročná a drahá záležitost, a proto faktorem působícím proti změnám poskytovatelů telekomunikačních služeb.
Přenositelnost čísla (respektive čísel, anglicky: number portability) je řešení, které tento limitující faktor odstraňuje. Podstata je jednoduchá: zákazník si při přechodu od jednoho operátora k druhému může ponechat své původní číslo, na které jsou ostatní zvyklí mu volat. Nejedná se již o asymetrické opatření, které by bylo uloženo jen jednomu operátorovi (inkumbentovi) a ostatním nikoli - na přenositelnosti musí svorně spolupracovat všichni operátoři, kteří tuto možnost chtějí svým zákazníku nabídnout.
V ČR byla přenositelnost čísla zavedena od počátku roku 2003, na základě požadavků obsažených v platném telekomunikačním zákoně, a týká se pevných sítí (nikoli ještě sítí mobilních). Ke konci roku 2003 bylo skutečně "přeneseno" 524 225 čísel, což rozhodně není málo. Celkově je ale nutné chápat možnost přenesení čísla spíše jako doplňkovou službu, snižující bariéry přechodu od jednoho operátora ke druhému.