Vyšlo v Softwarových novinách, v červnu 2001
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b01/b0600007.php3

Jak je strategie e-služeb naplňována?

Naplnit právě naznačenou představu e-služeb není jednoduché. Kromě nezbytné síťové infrastruktury a hardwaru to v oblasti softwaru vyžaduje připravit a uvést do praxe (a na trh) řešení, která zabezpečí minimálně následující okruhy činností:

  • možnost vývoje e-služeb, resp. aplikací a programových komponent které budou příslušné služby realizovat. Jde v zásadě o potřebu vhodného vývojového prostředí.
  • možnost provozování aplikací poskytujících e-služby - zde jde o vhodnou aplikační platformu (aplikační server)
  • možnost vzájemné interakce e-služeb - zde jde o funkci známou v prostředí Javy či Corba jako tzv. broker
  • možnost správy e-služeb - jde o vhodný nástroj pro systémovou správu a řízení poskytovaných služeb i nejrůznějších zdrojů
  • podpůrné služby pro běh aplikací - zde jde o poskytování takových služeb, které mohou být společné více službám a je tudíž vhodné je implementovat samostatně, než opakovaně v rámci každé služby. Jde mj. o podporu transakcí, o podporu distribuce obsahu, a zpřístupnění různých prezentačních platforem atd.

Prvním produktem, který zapadá do právě popsaného výčtu, se stal produkt HP jménem e-speak. Jeho název by snad mohl naznačovat, že jde o podporu práce s hlasem, ale anglické "speak" je zde použito v jiném smyslu - jde o podporu toho, aby se e-služby "domluvily" mezi sebou navzájem. Produkt e-speak je tedy v zásadě aplikační broker, neboli řešení zprostředkovávající vzájemnou interakci programových komponent, které mohou dynamicky vznikat a také zanikat pro plnění konkrétních úkolů, a přitom vzájemně spolupracovat. Produkt e-speak byl ohlášen již v květnu 1999, tedy velmi brzy po ohlášení samotné koncepce e-služeb. Používá otevřené standardy (XML, LDAP, HTTP, WAP, SSL, SLP a SNMP), a získal si poměrně velkou pozornost - určitě i díky tomu, že zdrojový kód e-speaku byl koncem roku 1999 uvolněn pro vývojáře (v rámci GPL/LGPL licence).

Sázka na software a na otevřené standardy

Dalším významným milníkem na cestě firmy HP k naplnění její vize e-služeb byl červen 2000. Až do té doby totiž byla oblast softwaru a softwarových produktů vnímána spíše jen jako určitý doplněk hlavních aktivit firmy. Zřejmě i pod dojmem úspěchu e-speaku ale dochází k významné směně a HP zařazuje software mezi své základní ("nosné") aktivity. Jak dnes uvádí tiskové zprávy HP, šlo v té době také o to aby i zákazníci pocítili že "HP to se softwarem myslí opravdu vážně". Jak by také ne, když si sama firma spočítala, že jde o segment který ji ročně přináší 2 miliardy USD na výnosech!

Veskrze logická byla tehdy i důsledná orientace na strategii e-služeb, mezitím obohacená o představu celého integrovaného "ekosystému e-služeb", poskytujícího vše potřebné pro jejich fungování - ve výše uvedeném smyslu, tedy včetně prostředků pro vývoj, správu, provozování atd. Podstatné bylo také potvrzení dřívějšího rozhodnutí nejít cestou proprietárních řešení, které by zákazníka vázaly jen na jediného dodavatele a jedinou platformu, ale vsadit důsledně na otevřené standardy (zejména na Javu a XML), a na interoperabilitu s co největším počtem podporovaných platforem.

Akvizice Bluestone

Byl zde ale určitý problém. Firma HP totiž neměla sama k dispozici všechny potřebné komponenty k zabydlení celého ekosystému který se rozhodla vytvořit. Cesta vlastního vývoje všeho potřebného však nebyla schůdná, zejména z časových důvodů. Řešením bylo poohlédnout se po něčem již existujícím.

Hledání nebylo zase až tak složité - volba padla na společnost Bluestone, produkující známý a kvalitní middleware (mj. aplikační server Total-e-Server na bázi J2EE, Java Transaction Service, vizuální vývojové nástroje pro XML či XML server). Společnost Bluestone přitom úzce spolupracovala s HP již od roku 1998 (její XML server dokonce již byl integrován do HP ChangeEngine), ale po červnu 2000 dochází na podstatně výraznější sblížení. Na podzim je zahájen proces odkupu celé firmy Bluestone, který vrcholí v lednu 2001. HP tím získává nejen celou firmu Bluestone i s jejím know-how, ale především hotové produkty které může zaintegrovat do svého portfolia a nabízet svým zákazníkům.

Otázkou následně bylo, jakým konkrétním způsobem budou nově získané produkty zaintegrovány do produktů HP - vznikne jeden velký "balík" (software suite) zahrnující vše potřebné pro celý "ekosystém e-služeb"? Nebo bude takovýchto balíků více? Konkurenti HP vsadili ve srovnatelné situaci spíše na jednotnost: např. IBM v rámci svého systému WebSphere, a Sun v rámci svého iPlanet.

Dva balíky: OpenView a NetAction

Výsledné rozhodnutí se veřejnost dozvěděla v polovině února 2001, kdy HP představila dva samostatné, ale vzájemně provázané balíky (software suites): OpenView a NetAction, ke kterým pak ještě přidala další prvky pro zabydlení fungujícího ekosystému e-služeb.

Koncepce dvou samostatných balíků je zajímavým řešením, které firmě umožnilo dosáhnout potřebné modularity i zhodnotit to nejlepší, co již měla v této oblasti k dispozici. To je především systém OpenView, který je spíše celou platformou pro systémovou správu a management (a v současné době se podle údajů HP používá ke správě až 70 procent všech zařízení na Internetu). Na platformu systému OpenView byly proto přidány ty funkce, které souvisí se správou a managementem ekosystému e-služeb - konkrétně například prostředky pro správu kvality služeb (QoS) v sítích kde jsou e-služby poskytovány, či prostředky pro řízení tzv. IP multicastu (například při distribuci živého obrazu či videa), prostředky pro správu paměťových zařízení, prostředky pro diagnostiku problémů a nestandardních situací a další.

Ostatní funkce, související nikoli se správou ale s vývojem, integrací, nasazením a provozováním, pak byly soustředěny do druhého balíku (suite), který dostal příznačný název Netaction. Zde je základem výkonný a robustní aplikační server (původní Total-e-Server firmy Bluestone), založený na J2EE (Java 2 Enterprise Edition). Kolem něj pak jsou soustředěny další podpůrné prvky, z nichž některé pochází opět od firmy Bluestone (mj. XML server Total-e-Syndication pro distribuci obsahu v XML, či Total-e-Transaction, což je transakční server na bázi Javy), a ostatní původní produkty HP (např. výkonný engine e-speaku, který byl zaintegrován do balíku Netaction, či Process Manager pro správu procesů a další). Samozřejmostí je vzájemná integrace obou balíků (mj. tak aby OpenView dokázal zajišťovat správu prostředků v rámci Netaction), tak i integrace produktů na bázi dřívějšího e-speaku s jeho novou implementací v rámci Netaction.

Kromě obou balíků pak firma HP představila i některé další produkty a služby, zapadající do její strategie e-služeb. Jde například o ucelené řešení pro poskytovatele aplikačních služeb v oblasti IP telefonie (resp. VOIP), s názvem Next-generation Telephony Solution, vyvinuté společnými silami HP a StarVox. Jde v zásadě o integraci dosavadního produktu HP Opencall Multiservice Controller (OCMC) a aplikací pro IP telefonii od StarVoxu. Vše je určeno jak pro subjekty ASP, tak i pro telekomunikační operátory, subjekty ISP a další.

Řadu nově představených produktů doplňují i zajímavé služby - například E-Security Probe, což je služba spočívající v testování bezpečnosti síťového řešení skupinou odborníků (jde vlastně o simulované pokusy o neoprávněný průnik, které mají ověřit kvalitu zabezpečení). S tím souvisí i nová řešení, která HP nabízí v oblasti PKI (Public Key Infrastructure) a zabezpečených transakcí. Do oblasti vzdělávání zase míří sada kurzů, které HP zpřístupní v dubnu 2001 a které budou obsahově zaměřeny na produkty Bluestone i na vývoj v prostředí web-u, a budou zahrnovat mimo jiné kurzy J2EE, XML, Enterprise Java Beans či kurzy objektově orientované analýzy a návrhu. Tyto kurzy budou uzpůsobeny požadavkům jCert akreditací a budou poskytovány jak tradičním způsobem (ve třídě s fyzickou přítomností účastníků), tak i on-line.

Kde jsou hlavní přednosti?

Postupně zabydlovaný ekosystém e-služeb od firmy HP samozřejmě není jediným řešením svého druhu na trhu. Alternativami jsou například již zmiňované systémy iPlanet od Sun Microsystems či WebSphere od IBM. V čem ale vidí představitelé firmy HP přednosti své nabídky?

Hlavním argumentem HP je důsledné využívání otevřených standardů a efekty, které to přináší. Podpora Javy (ve verzi J2EE) znamená nezávislost na konkrétní hardwarové platformě (lze provozovat všude tam, kde existuje vhodný JVM a interpret jazyka Java). Současná podpora Javy a XML pak přináší zajímavou možnost propojit dva dosud nepříliš propojené světy a úspěšně překlenout dosti velkou propast, která mezi nimi panuje. Jde konkrétně o celý svět Javy, podporovaný celou řadou výrobců, a o svět .NET, prosazovaný Microsoftem (který podporuje XML a se kterým tudíž lze komunikovat právě prostřednictvím XML).

Dalším významným argumentem HP je flexibilita, vzájemná integrovanost a akcent na modulárnost a škálovatelnost balíků OpenView i Netaction. Zákazníci si je nemusí kupovat celé, v jediné velikosti která by byla určena všem možným způsobům nasazení (tj. nejde o řešení ve stylu "one size fits all"). Místo toho jim stačí pořídit si jen takové části, jaké skutečně potřebují.