Kolik budou stát základní registry?
Teprve minulý týden podepsalo vnitro poslední dvě smlouvy na implementaci základních registrů. Ovšem s jinými subjekty a za podstatně vyšší ceny, než jaké oznámilo původně. Ale naopak ve shodě s předpovědí, která již koncem roku 2009 odhadla vítěze.
Ačkoli jsou právě prázdniny a doba letních dovolených, přesto se v minulém týdnu odehrálo hned několik událostí, významných (nejenom) pro český eGovernment.
Konkrétně vláda minulý týden představila Strategii mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky. Po nedávném přijetí harmonogramu implementace základních registrů se v ní znovu přihlásila k dokončení systému základních registrů, včetně dodržení termínu jejich ostrého startu k 1.7.2012.
To je ale opravdu velmi brzy, zvláště když si uvědomíme, že na některých klíčových součástech celého systému registrů se dosud nezačalo ani pracovat – protože ani nemohlo. Dosud totiž nebyli vybráni někteří dodavatelé těchto součástí, a nebyly s nimi podepsány potřebné smlouvy. To se také změnilo až minulý týden.
Vzhledem k tomu, o jak obrovský projekt se jedná, s nesmírně dalekosáhlými důsledky na fungování celé veřejné správy (a dopady i do privátní sféry), mi ale potvrzení termínu 1.7.2012 přijde hodně odvážné.
Jak se posouvaly termíny
Původně měly být základní registry vybudovány a spuštěny k 1.7.2010, a pak provozovány v ročním pilotním provozu, během kterého měly být postupně plněny a testovány. Následně měly být spuštěny naostro již k 1.7.2011.
Později byl ostrý start o rok posunut, na 1.7.2012, ale samotné vybudování základních registrů se zpožďovalo ještě více. Tím se pochopitelně ještě více zkracoval čas na pilotní provoz a postupné plnění základních registrů, jejich ladění, odstraňování problémů atd.
Dnes do znovu potvrzeného ostrého startu (k 1.7.2012) zbývá pouze jedenáct měsíců a pár dnů. Ale celý systém základních registrů, se všemi jeho součástmi, dosud nestojí. Některé z těchto součástí možná již jsou rozpracovány a nějak testovány – ale na jiných se dosud ani nezačalo pracovat. Jak již zaznělo výše, ani nemohlo, protože smlouvy s jejich dodavateli do nedávných dnů ještě ani nebyly podepsány. To se změnilo teprve minulý týden, kdy MV ČR oznámilo podepsání zbývajících dvou smluv, na realizaci registru obyvatel a registru práv a povinností.
Přesto se vláda opakovaně hlásí k dodržení termínu ostrého startu. A skrze svůj harmonogram implementace základních registrů zkracuje postupné plnění a zprovozňování základních registrů jakoby „až na dřeň“. Či spíše: na tak krátké intervaly, že je většina resortů v meziresortním připomínkovém řízení kritizovala jako zcela nereálné.
Jak kdo stíhal
Podívejme se nyní stručně na to, jak probíhaly a jak dopadly veřejné zakázky na budování jednotlivých částí celého systému základních registrů. To nejpodstatnější ukazuje následující tabulka.
Z ní vyplývá, že zadání příslušných veřejných zakázek proběhlo zhruba ve stejnou dobu, na podzim roku 2009. Již za několik dalších měsíců pak stihly vše dotáhnout do konce a podepsat smlouvy se svými dodavateli Český úřad zeměměřický a katastrální (odpovědný za základní registr územní identifikace, adres a nemovitostí, zkratkou RUIAN), a také Český statistický úřad (odpovědný za základní registr osob, zkratkou ROS).
S vypsáním zakázky se poněkud opozdil Úřad na ochranu osobních údajů, který bude provozovat převodník ORG. Jeho úkolem bude řepočítávat mezi sebou jednotlivé agendové identifikátory, které v rámci základních registrů nahradí dosavadní rodná čísla.
ÚOOÚ vypsal svou zakázku až počátkem 2010 a trvalo mu necelý rok, než podepsal smlouvu s vybraným dodavatelem.
gesce |
předpokládaná cena v zadání (bez DPH) |
skutečná cena (bez DPH) |
bude realizovat |
zveřejněno |
podepsáno |
|
RÚIAN |
ČÚZK |
347,500 mil. Kč |
346,5 mil. Kč |
NESS Czech |
||
ROS |
ČSÚ |
385,425 mil. Kč |
371,5 mil. Kč |
Adastra |
||
ORG |
ÚOOÚ |
303,400 mil. Kč |
109,85 mil. Kč |
TESCO SW |
||
ISZR |
MV ČR |
450 mil. Kč |
320 mil. Kč |
AutoCont CZ |
||
ROB |
MV ČR |
378,151 mil. Kč |
286 mil. Kč |
ICZ |
||
RPP |
MV ČR |
443,697 mil. Kč |
418 mil. Kč |
Asseco Central Europe |
Zdaleka největším opozdilcem je ale resort vnitra, do jehož gesce spadají tři klíčové součásti celého systému: registr práv a povinností (RPP), registr obyvatel (ROB), a pak informační systém základních registrů (ISZR), který ostatní součásti jakoby obaluje a integruje.
Ministerstvo vnitra skutečně mělo neskonalé potíže s dokončením svým veřejných zakázek. Svého času, v březnu 2010, dokonce svolalo tiskovou konferenci a na ní představilo vítěze dvou z nich: registr obyvatel (za 170 milionů) i registr práv a povinností (za 274 milionů) měla vybudovat společnost Accenture.
Jenže původně neúspěšní uchazeči o tyto zakázky je napadli u ÚOHS, a ten jim v obou případech vyhověl: v prosinci 2010 zrušil rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky jak na dodavatele registru osob, tak i na dodavatele registru práv a povinností .
Místo původně oznámeného vítěze (společnosti Accenture) pak byli nakonec vybráni právě navrhovatelé správního řízení u ÚOHS. S nimi pak minulý týden vnitro také podepsalo výsledné smlouvy, o čemž informovalo na svém webu.
Jak je ale patrné z výše uvedené tabulky, došlo tím i k poměrně výraznému navýšení výsledné ceny: společnost Accenture původně vyhrála realizaci ROB s cenou 170 milionů (bez DPH), zatímco nyní vnitro podepsalo smlouvu na realizaci téhož registru s cenou 286 milionů (bez DPH). V případě RPP (registru práv a povinností) šlo původně o 274 milionů, nově o 418 milionů.
Stejně tak je asi dnes již možné otevřeně konstatovat, že k posunu ostrého startu základních registrů (z 1.7.2011 na 1.7.2012) došlo zejména kvůli právě popsanému zdržení výběru dodavatelů.
Byli vítězové známi dopředu?
Na celé věci je velmi zajímavé i to, že již v době vypisování jednotlivých veřejných zakázek, konkrétně v prosinci 2009, se redaktorovi MF Dnes podařilo získat seznam jejich očekávaných vítězů, jako tipů od lidí z IT branže. Tuto předpověď deponoval u notáře, a ještě v listopadu ji měl poslat zástupci Kontrolního výboru Poslanecké sněmovny.
Dnes, po zásahu ÚOHS a podpisu smluv z minulého týdne, již můžeme konstatovat, že se tato předpověď přesně naplnila. Znamená to tedy, že vše bylo nějak dopředu domluveno a „rozebráno“, a že výběrová řízení byla vlastně jen „naoko“? A že až ÚOHS musel nějak „opravovat“ úlet společnosti Accenture, která nedržela basu a ostatní podstřelila výrazně nižší cenou?
To je otázka, nad kterou raději nechci ani spekulovat.
Jen doplním, že ona předpověď nezahrnovala RUIAN a jeho dodavatele NESS, což je celkem logické: pokud je na dokumentu s předpovědí datum 16.12.2009, pak je to už několik dnů poté, co ČÚZK smlouvu s NESS Czech oficiálně podepsal. Takže zde byla situace jasná a nebylo co předpovídat.
Jenže součástí předpovědi není ani realizace převodníku ORG pro ÚOOÚ, který vyhrála (alespoň mě málo známá) společnost TESCO SW. A pokud se podíváme na výslednou cenu, ta opravdu výrazně vybočuje z řady, protože je někde na 36 procentech původně stanovené ceny!! Ne že je „o něco nižší“, jako u ostatních vítězných nabídek, ale je opravdu skoro třetinová.
To by mohlo být argumentem pro ty, kteří věří v předem rozdané karty a předem dohodnuté výsledky – do kterých ale převodník ORG nebyl zahrnut. Protože i po věcné stránce jde o něco úplně a principiálně jiného, než realizace nějakého registru, kde jsou postupy , metody a nástroje víceméně dány a běžně k dispozici. Naopak převodník ORG (podle mého názoru) vstupuje na pole dosud neorané, kde bude třeba skutečně vymýšlet a nově vyvíjet, než jen nasazovat a případně trochu upravovat již existující řešení.
Kolik co bude stát dopravdy?
Vraťme se ale ještě k cenám: pokud bychom sečetli ceny, které byly nakonec vysoutěženy, dostali bychom se těsně přes 1,8 miliardy Kč.
Ani to ale není finální číslo. Jde totiž pouze o jednorázové ceny za samotné veřejné zakázky, které nemusí pokrývat zdaleka vše, co je kolem zřízení příslušné součásti celého systému nutné udělat, a hlavně zaplatit. Věrnější obrázek skýtá například popis na webu ÚOOÚ, který podrobněji rozvádí i další související náklady:
- právní poradenství za 396 tisíc Kč (včetně DPH)
- bezpečnostní audit, za 1,035 milionu Kč (včetně DPH)
- zajištění publicity (zatím “v přípravě“)
- administrativní řízení projektu, za 588 tisíc Kč (včetně DPH).
Navíc je třeba vzít v úvahu i průběžné náklady na provoz popisovaných systémů. A to nejen takové, jsou třeba náklady na energie, konektivitu, hosting atd. Započítat je nutné i to, co si bude účtovat dodavatel příslušného řešení za jeho průběžnou správu. Například u převodníku ORG pro ÚOOU jde o 6 milionů Kč (bez DPH ročně), jak vyplývá z údajů v informačním systému o veřejných zakázkách.
Jiným zajímavým zdrojem může být interpelace poslance Jiřího Petrů za ČSSD (na dnes již exministra vnitra Radka Johna), týkající se budování registru územní identifikace, adres a nemovitostí (RUAIN). Podle jemu dostupných informací měl prý být k již platné smlouvě zpracován dodatek, podle kterého byla cena za realizaci zvýšena z 346,5 milionu Kč bez DPH na 570 milionů Kč (stále bez DPH).
V odpovědi od předsedy ČÚZK Karla Večeře je uvedeno, že k žádnému navýšení ceny nedošlo. Současně z ní ale vyplývá, že celý projekt zahrnuje i další zakázky, než jen tu, kterou dodává společnost NESS a která zahrnuje „implementaci řešení RUIAN“, ale naopak zřejmě nezahrnuje HW a základní SW. Další větší zakázkou proto má být právě pořízení technologické infrastruktury (HW a základního SW) , která ale má být společná jak pro RUIAN, tak i pro agendový informační systém katastru nemovitostí. A vedle toho do celého projektu zřejmě patří i menší zakázky jako je audit, podobně jako u převodníku ORG pro ÚOOÚ.
Na celý „projekt RÚIAN“ pak má být alokováno 560 milionů a 123 tisíc Kč z fondů EU, a 142 milionů jako spoluúčast ze státního rozpočtu (jak vyplývá z usnesení vlády č. 1019 z roku 2009). To jsou zřejmě realističtější cifry, ze kterých vyplývá kolik budou základní registry doopravdy stát. Jen si je musíme extrapolovat i na ostatní dílčí součásti celého systému základních registrů.
I pro tyto ostatní součásti přitom platí stejné pravidlo: 85% nákladů by mělo jít z fondů EU, a zbývajících 15 procent jako tzv. kofinancování z tuzemských prostředků, neboli ze státního rozpočtu.
Jenže zapomínat nesmíme ani na další náklady. Třeba na nové (a snad jednotné) Centrální místo služeb, kde by měly být základní registry (asi s výjimkou RUIANu) provozovány. Protože v jejich nákladech (uváděných výše) nejspíše také nejsou zahrnuty všechny náklady na potřebnou infrastrukturu.
No a v neposlední řadě vniknou nemalé náklady také s přizpůsobením všech agend, které se budou muset se základními registry provázat (skrze informační systém základních registrů) a využívat jejich referenční údaje. Kolik toto bude stát, si ani netroufám odhadovat.