Barcelona 2009: ve stopách Applu
Letošní světový mobilní kongres v Barceloně (dříve 3GSM kongres) přinesl řadu šlágrů a významných témat: k vidění bylo mnoho nových mobilů, diskutovalo se o krizi a jejích dopadech, volalo po menší regulaci a větším přídělu kmitočtů z digitální dividendy. Ale asi nejvíce byla na celém kongresu patrná snaha napodobit úspěch společnosti Apple s jejím iPhonem, a zejména pak s její službou AppStore.
Ve španělské Barceloně se tento týden uskutečnil již tradiční kongres mobilního světa – v roce 2007 přejmenovaný z dřívějšího „3GSM kongresu“ na „Světový mobilní kongres“ (MWC, Mobile World Congress). Prý kvůli technologické neutralitě, protože původní název skutečně obsahoval zmínku o jedné konkrétní technologii, a už ne o těch dalších.
Pokračující finanční a ekonomická krize, za které se letošní kongres konal, samozřejmě ovlivnila i jeho chod. A to jak nastolením závažných témat – typu co a jak dělat v době krize – tak i určitým „zeštíhlením“ samotného kongresu. Kupříkladu megalomanské reklamní akce, spočívající v zahalování celých budov v centru města do firemních barev a reklamních sloganů, se letos prakticky nekonalo. I té méně megalomanské reklamy bylo poněkud méně, a k zajímavým posunům došlo i v oblasti sponzorství a partnerství samotného kongresu.
Letošním hlavním (platinovým) sponzorem byla společnost LG. Mezi sponzory se našla i některá další velká jména, jako například Adobe, Cisco, Huawei, Nokia Siemens Networks, Qualcomm, Telenor Group, či ZTE. Ale jiná velká jména, jako třeba Nokia, Samsung, Sony Ericsson, či Telefónica, T-Mobile, Vodafone a další, na letošním seznamu sponzorů chyběla.
Lekce od Applu
A když už jsme u těch velkých jmen: jedno z nich, byť v mobilním světě spíše z kategorie „nově příchozích“, na kongresu chybělo úplně. Konkrétně firma Apple zde nebyla zastoupena vůbec, protože již tradičně dává přednost vlastním akcím. Nicméně její „duch“ jakoby prosakoval celým letošním kongresem. V jakém smyslu?
V tom, že jiná velká jména se velmi snažila zopakovat to, co se Applu podařilo s jeho iPhonem. A to jak co do koncepce samotného přístroje a jeho ovládání, tak i co do „navazujících“ služeb a vztahů, které kolem iPhonu vytváří celý „ekosystém“.
A tak se letošní mobilní kongres stal úplnou přehlídkou nových mobilů, které sice nekopírují Apple iPhone přímo (už i kvůli existenci mnoha patentů), ale rozhodně čerpají z jeho filosofie a koncepce, a rády by mu co nejvíce konkurovaly. Snad každý přední výrobce musel letos v Barceloně přijít nejméně s jedním takto koncipovaným smartphonem. Lépe hned s několika.
Zde na Lupě vás ale s takovýmito mobily seznamovat nebudu. To raději ponechám specializovaným médiím o mobilech, které na to mají více prostoru i zkušeností.
Každý chce svůj App Store
Zde bych se spíše rád zastavil u jiného aspektu „napodobování Applu“, a tím jsou snahy o replikování jeho AppStoru. Tedy jakési „centrální prodejny“, kterou provozuje sama společnost Apple, a přes kterou distribuuje (tj. většinou: prodává) všechny aplikace pro její iPhony.
Právě skrze svůj AppStore si totiž Apple udržel nejenom velkou kontrolu nad tím, co a jak lidé na jeho mobilech provozují za aplikace, ale má z toho také zajímavý zdroj výnosů. A to je něco, co ostatní velká jména rozhodně nemohla nechat bez povšimnutí.
A tak se letos v Barceloně s novými „AppStory“ doslova roztrhl pytel. Představeny, oznámeny, či jen avizovány zde byly mj. tyto nové služby stejného charakteru a zaměření, jako je AppStore od Apple:
- Microsoft představil svůj „Windows Marketplace for Mobile“ (původně připravovaný jako SkyMarket). Dostupný by měl být někdy ve druhé polovině letošního roku a přístup k němu by měl být předinstalovaný do všech mobilů s Windows Mobile 6.5
- Nokia avizovala spuštění své služby jménem OVI, a to na květen letošního roku. Bude nabízet aplikace pro platformu Symbian, konkrétně pro zařízení S40 a S60. Prvním mobilem s přednastaveným přístupem k této službě má být Nokia N97, avizovaná na červen. Nicméně tvůrci aplikací, zajímající se o spolupráci, se mohou hlásit již nyní.
Samsung avizoval již před kongresem svou službu „Samsung mobile Applications“, pro platformy Symbian S60 a Windows Mobile. Na kongresu ji spustil, s nabídkou 1100 aplikací.
Ještě v loňském roce avizovala své vlastní služby charakteru Appstore mj. společnost Blackberry (resp. Research in Motion) jako Blackberry Application Center. Podobně přišel ještě v loňském roce se svým Android Marketem i Google, či Palm se svým App Storem.
Také operátoři se hlásí
Kromě výrobců mobilního softwaru či hardwaru se ale ke slovu (resp. k prodeji aplikací) neméně hlasitě hlásí i mobilní operátoři. Například:
- Australská Telstra chce svůj Big Pond AppStore spustit někdy v květnu letošního roku,
- Francouzský Orange spustil svůj Application Store ve Francii a Velké Británii již v listopadu loňského roku, a na kongresu v Barceloně oznámil jeho rozšíření o další platformy a operační systémy.
- Telefónica O2 již v prosinci 2008 spustila svou službu O2 Litmus, dnes nabízí cca 150 aplikací,a zákazníci jsou dokonce placeni za to, že sdělují své zkušenosti z používání těchto aplikací.
- Vodafone připustil určité plány na spuštění vlastní služby charakteru App Store již koncem ledna (ale na kongresu v Barceloně toto zřejmě nijak neupřesnil).
Operátoři to přitom mají poněkud komplikovanější než producenti softwaru či hardwaru. Mají totiž poněkud dále k obojímu (SW i HW), a ve svých nabídkách mají typicky více softwarových i hardwarových platforem, které by rádi podporovali. Ale to je mnohem těžší, než podporovat jednu jedinou platformu. Na druhou stranu ale mají operátoři výhodu v tom, že mají „blíže“ jednotlivé koncové zákazníky, coby cílovou skupinu pro všechny služby charakteru AppStore. Mohou je lépe a intenzivněji oslovovat, obsluhovat a třeba také lépe a snáze zpoplatňovat.
Realita ale ukazuje, že jednak přicházejí poněkud později, oproti výrobcům mobilního SW a HW (nemluvě již o zpoždění oproti „prvotnímu vzoru“, kterým je AppStore samotného Applu). A tak se musí o to více činit. Telefónica O2 třeba větším zainteresováním zákazníka, skrze podíl na testování.
Widgety od T-Mobile
Zajímavý přístup v tomto ohledu zvolil T-Mobile, který místo vlastního vývoje raději zvolil spolupráci s partnery.
Pokud jde o samotné aplikace, zde již v září loňského roku oznámil spolupráci se společností Opera Software na jejích Opera Widgets. To jsou jakási „udělátka“, která se uživateli jeví jako animované ikony na displeji jeho mobilu. Ve skutečnosti je s nimi svázán kód, který je schopen vykonávat určité činnosti. Nejčastěji asi bude zprostředkovávat „přístup na jeden dotyk“ (na jedno kliknutí) k nějaké konkrétní službě na webu, včetně automatického přihlášení na základě jednorázově poskytnutých přihlašovacích údajů.
To ale ještě zdaleka nevyčerpává možnosti Opera widgetů: ty mohou být aktivní i v tom smyslu, že sledují dění v rámci dané služby, a samy detekovat případné změny – a upozornit na ně uživatele mobilu, vhodnou animací svého vzhledu coby ikony.
Příkladem může být přihlášení k Facebooku „na jeden dotyk“, které samo pozná kdy má daný uživatel v rámci Facebooku nějaké čekající zprávy, výzvy, změny apod. Nebo widget pro eBay, který bude uživateli hlásit změny ve stavu sledovaných dražeb – třeba zda někdo přebil jeho nabídku a je vhodné zvážit, zda na to nějak nezareagovat.
Princip fungování widgetů je sice založen na principu „pull“ (widget si sám a pravidelně načítá sledovaný obsah), ale efekt pro uživatele je obdobný jako u služeb na bázi modelu push: když se něco odehraje, je na to uživatel upozorněn a může reagovat.
Nová verze T-Mobile Web‘n’Walk a spolupráce s Nokií
T-Mobile hodlá tyto widgety používat jako základní stavební kamen pro novou (v pořadí již čtvrtou) verzi své služby Web‘n’Walk. Z pohledu uživatele to má ještě více usnadnit a zefektivnit přístup ke konkrétním službám v rámci mobilního Internetu (resp. Internetu v jeho mobilu): nejen že uživael nebude muset zadávat žádné URL adresy a jména a hesla, ale bude také průběžně informován o tom, co se v rámci „jeho“ služeb odehrává a kde došlo k nějaké změně.
Nová verze Web‘n’Walk, s právě popsanými widgety, by měla být spuštěna na jaře letošního roku v Rakousku, Německu, Nizozemsku a ve Velké Británii. Nejprve pro smartphony jako MDA Compact IV či MDA Vario IV, v průběhu roku pak i pro další kompatibilní mobily od Nokie, Samsungu a Sony Ericssonu.
Prozatím by jednotlivé widgety pro Web‘n’Walk měly být vyvíjeny ve spolupráci mezi T-Mobile a provozovateli příslušných internetových služeb (jako je Facebook, eBay, YouTube, MySPace, Yahoo! Search a dalšími). Později by prý mohlo dojít k otevření tvorby widgetů i pro nezávislé vývojáře.
Pokud jde o samotné zpřístupnění widgetů, zde se T-Mobile rozhodl pro vlastní „depozitář“, označovaný jako galerie (T-Mobile Widget Gallery). V Barceloně ale oznámil, že tuto galerii „prolne“ (bude integrovat) se službou OVI společnosti Nokia, a tato jejich spolupráce by se zřejmě měla týkat i dalších věci, než jen widgetů:
Nokia a T-Mobile dnes oznámily plány na společnou podporu pro widgety, aplikace a další obsah poskytovaný zákazníkům se snadným přístupem k celé řadě internetových služeb. Uživatel si může prohlížet a stáhnout widgety nejen z T-Mobile widget galerie, ale také z Nokia OVI Store pomocí T-Mobile web'n'walk widget platformy. Sjednocený trh bude k dispozici v průběhu druhého pololetí 2009 na hlavních trzích založených na platformě Nokia Series 40.
Jak otevřené mají být mobilní ekosystémy?
Při pohledu na to, jak se snad úplně všichni snaží napodobit Apple s jeho AppStorem, se nutně nabízí některé obecnější otázky. Třeba ta, zda se historie může opakovat a úspěch Applu se může opakovat. Osobně jsem k tomu spíše skeptický: iPhone byl skutečně fenomén a každé jeho napodobení bude jen určitým odvarem, které bude postrádat celkový „moment změny“. A ten, alespoň podle mého názoru, rozhodoval nejvíce.
Jinou, ale úzce související otázkou pak je to, jak se mají vyvíjet celé „ekosystémy“, které vznikají kolem jednotlivých mobilních platforem. Apple si kolem svého iPhonu vybudoval značně uzavřený „ekosystém“, a skrze svůj AppStore jeho uzavřenost ještě posílil.
Ale jak se mají chovat tvůrci a provozovatelé ostatních platforem? Mají se také snažit vše uzavírat a doufat, že jim „hraní si jen na vlastním písečku“ přinese tolik toužený úspěch? Nebo mají své „ekosystémy“ spíše otevírat a snažit se je obohacovat i skrze spolupráci s ostatními platformami a jejich „ekosystémy“?
I na toto téma se na světovém kongresu v Barceloně hodně diskutovalo. Dokonce na to byla i jedna celá diskuse v rámci doprovodného odborného programu. A už její průběh byl docela příznačný pro celou současnou situaci.
V diskusi nejprve vystoupil Ralph de la Vega, CEO amerického AT&T, které je v USA výhradním distributorem iPhonů. Hlavním sdělením jeho příspěvku bylo varování před narůstajícím „drobením“ mobilního světa na vzájemně nekompatibilní „ostrůvky inovace“, které by pro celý tento segment mohlo být poměrně fatální: nabídka bude nesmírně rozdrobena, zařízení a aplikace budou vzájemně nekompatibilní, zákazník bude (v lepším případě) zmaten a byznys se nebude rozvíjet.
Vyzval naopak k podpoře otevřených a unifikujících platforem, jako je například BONDI od iniciativy OMTP (Open Mobile Terminal Platform, které je AT&T členem), a své vystoupení zakončil varováním:
už žádné další AppStory, nekompatibilní rozhraní a API
No a jakoby podle nějakého laciného scénáře hned po něm vystoupili šéfové dvou dalších velkých jmen mobilního světa – Olli Peka Kalasvuo (CEO Nokia), a Steve Ballmer (CEO Microsoftu) – kteří oba přišli přesně s tím, před čím de la Vega varoval: s dalšími službami charakteru App Store, viz výše.
Myslím, že i tento moment dobře dokresluje celou atmosféru kolem snah napodobit úspěch Applu.
Přitom ani Ralph de la Vega nebyl zdaleka jediným, kdo varoval před „drobením“ a zřizováním dalších a dalších App Storů, vzájemně nekompatibilních, nespolupracujících a bránících jak masovosti, tak i tolik potřebné jednoduchosti a srozumitelnosti pro koncové zákazníky. Podobně se již vyjádřili i někteří analytici, například od společnosti Ovum.
Alespoň podle mého názoru časem nutně dojde ke konvergenci dosud samostatných „ostrůvků inovace“, na základě jejich vzájemné spolupráce – například toho typu, jakou již naznačila trojice Opera Software, T-Mobile a Nokia (s Opera Widgety, v rámci služby Web‘n’Walk, dostupné skrze službu OVI). Jenže i to je teprve začátek.