Kámen nezůstal na kameni
Kdyby se tak zhruba před rokem někdo nechal zmrazit či uspat, a probudil se až dnes, asi by náš telekomunikační trh jen tak nepoznal. Možná by nepoznával ani naši současnou politickou scénu, ale o tom teď nechci mluvit, to by bylo na úplně jiné povídání, pro nějaký jiný časopis.Takže raději zpět k telekomunikacím. Vlastně k elektronickým komunikacím, protože i to je jedna z průběžných změn: už se neříká "telekomunikace", ale "elektronické komunikace", neboť tak velí nová pravidla Evropské unie, která jsme i my museli převzít. A s tím hned souvisí další změna, která se za poslední rok odehrála.
Náš národní odvětvový regulátor (Český telekomunikační úřad) vypadal před rokem úplně jinak než dnes. V jeho čele tehdy stál (stejně jako po mnoho let předtím) David Stádník, který se dušoval že jeho úřad stihne včas dokončit všechny analýzy relevantních trhů, tak jak to po nás požadovala Evropská unie. No, nestihl, a nakonec ho to stálo jeho židli.
Pod novým vedením musel celý úřad notně šturmovat - a ejhle: ono to šlo. Dokonce tak, že ČR přeskočila z chvostu na čelo a stala se teprve třetí členskou zemí, která stihla dokončit všechny analýzy. No, možná to ani v ostatních zemích nešlo až tak podle původních představ. A to jsme si ještě dokázali dupnout a vzepřít se Unii, která po nás požadovala zavedení bitstreamu. Nebyla sama, chtěli to i někteří naši alternativci - ale síť Českého Telecomu na to prý není připravena a uzpůsobena. Takže sorry, ale bitstream nebude.
Jenže on už dnes není ani Český Telecom. Vlastně je, a dokonce ještě větší než dříve, poté co pohltil svou vlastní dceru jménem Eurotel. Ale už to není ten starý Český Telecom, kterému mnozí nemohli přijít na jméno. Současně se spolknutím Eurotelu se totiž přejmenoval, na Telefóniku O2 Czech Republic. Dokonce se rozhodl změnit i značku, a to na O2. Tím si ihned vykoledoval novou přezdívku: kyslík.
Následný rebranding (česky: přemalovávání firmy), který potrvá ještě řadu měsíců, je opravdu velkolepý. To muselo stát peněž! Noví vlastnící ze slunného Španělska asi dobře vědí, proč celkové náklady tají.
Jen aby ale pro samý rebranding novému Telecomu zbylo také na rozvoj toho, s čím vlastně podniká. Dříve tak vehementně kritizoval alternativce, že jsou "samý marketing a žádná vlastní infrastruktura" - a teď ve velkém utápí své peníze v marketingu i on. Opravdu to musí být tak velké, hlasité a pompézní? Nepřináší neustálé vtloukání do hlavy spíše opačnou reakci, v podobě budování určité averze? Nebo je snad cílem "dokázat, že na to máme"?
To další "kámen", který přes rok "nezůstal na kameni", se chová přeci jen střídměji. Jde o GTS Noveru, která během posledního roku asi nejdůkladněji vyluxovala tuzemský trh se samotnými telekomunikačními operátory. Ještě před rokem existoval samostatný Contactel, Nextra či Telenor Networks, ale dnes už neexistují. Koupili je vlastníci GTS Novery, s kořeny východně od nás, ale se sídlem na opačnou stranu, v Nizozemí.
Po nákupech pro GTS-ku už toho na trhu ke koupi moc nezbylo. To málo, v podobě tuzemské pobočky Tele2, pak stihly skoupit Radiokomunikace. Nebo ještě České radiokomunikace? Čert aby se v tom vyznal: firma se jmenuje Radiokomunikace, a na trhu působí pod značkou "České radiokomunikace". A pak o nich někde pište: když přijdou s nějakou novinkou, komu ji vlastně připsat k dobru? Radiokomunikacím, nebo Českým radiokomunikacím?
Také značka a logo (Českých) Radiokomunikací se změnily, ale zdaleka ne s takovou mediálně-propagační dělostřelbou, s jakou na náš trh přišla značka O2. Inu, asi to bude způsobeno určitým "jemným rozdílem" ve velikosti rozpočtu na rebranding. To čilý a notně mobilní Oskar, který se před rokem a něco přiženil do početné rodiny Vodafonových, měl na své přejmenování přeci jen více prostředků.
Celkově to na našem trhu elektronickým komunikací notně prořídlo, přejmenovalo se, či alespoň přeznačkovalo. Z původní trojice mobilních operátorů, Eurotel, Paegas a Oskar dnes už nepůsobí na trhu žádný. Všichni mají nová jména a patří do některé velké nadnárodní rodiny.
To v pevném sektoru zase skoro úplně zmizela "střední třída" alternativních operátorů, když zůstali jen dva největší (GTS Novera a Radiokomunikace), a pak už jen ti nejmenší. Výjimkou je snad jen Volný, ale i ten patří do zahraniční rodiny (Telekomu Austria) - a pokud jde o všelijaké přejmenovávání a změny značek, pak ani on se rozhodně nenechal zahanbit. Vždyť ještě nedávno se jmenoval ještě Czech On Line, když nedlouho předtím používal ještě značku Jet2Web.
Inu, za ten rok opravdu nezůstal kámen na kameni. A co bude zase za další rok? Pokud se někdo nechá uspat dnes, a probere se až za rok, jaké hlavní změny ho udeří do obličeje? Co třeba ministerstvo informatiky, které stanovuje základní mantinely a pravidla pro fungování celého sektoru elektronických komunikací: bude za rok ještě existovat, nebo už jej politici stihnou zrušit?