Radiokomunikace mají novou strategii i značku
Společnost Radiokomunikace a.s. končí se značkami Bluetone i Tele2, a bude používat už jen jednotnou značku České radiokomunikace, s novým logem. Hodlá se více orientovat na domácnosti a nabízet jim především služby postavené na zpřístupnění místních smyček (unbundlingu). Novinkou je hlasová služba, která ve své ceně zahrnuje i "minimální ADSL".Tuzemský trh elektronických komunikací prošel před časem poměrně výraznou konsolidací. Počet operátorů, kteří zde působí, se v důsledku akvizic a následných splynutí notně snížil, a v oblasti "pevných" komunikací se vedle incumbenta (Telefóniky O2 Czech Republic) vyprofilovali dva velcí alternativní operátoři: GTS Novera a Radiokomunikace.
GTS Novera přitom od začátku deklarovala, že se hodlá orientovat hlavně na segment firemních zákazníků. Její představitelé se dokonce nechali slyšet, že pro působení v rezidenčním segmentu (pro domácnosti) u nás chybějí vhodné podmínky, zejména pokud jde o liberalizaci trhu.
Zbývaly ale ještě Radiokomunikace, jejichž "nákupní historie" je přeci jen skromnější: koupily a integrovaly do sebe jen Tele2. Otázka tedy zněla: jakým směrem se Radiokomunikace na konsolidovaném trhu vydají? Budou se také orientovat na přeci jen lukrativnější firemní zákazníky, jako GTS Novera? Nebo spíše na rezidenční zákazníky, na které se orientovalo i pohlcené Tele2? Nebo to bude "něco napůl"? Nebo něco ještě jiného, jako třeba odkoupení celých Radiokomunikací některým jiným operátorem? Potenciálních kupců zase tolik není.
Po včerejšku, kdy Radiokomunikace představily svou novou strategii i novou značku, je jasněji. A ohledně případné akvizice prý také - žádná jednání neprobíhají a není co sdělovat.
Orientace na rezidenční segment
Jedním z pilířů nové strategie je orientace na rezidenční segment. Radiokomunikace o sobě dokonce prohlásily:
Chceme se stát prvním plnohodnotným operátorem pro domácnosti
Samozřejmě to neplatí absolutně, v tom smyslu že by firemní zákazníci byli nějak odmítání. Naopak. Ale jde o zaměření a skladbu produktů, směrování investic, zaměření marketingu atd., kde mají hrát prim právě rezidenční zákazníci. Ostatně, už dnes s tím koresponduje složení zákazníků Radiokomunikací: těch je celkem 450 000, a z nich je plných 88% rezidenčních. Logiku to dává i z pohledu toho, že GTS Novera se zase orientuje hlavně na firemní zákazníky.
Sjednocení značek
Jedním ze zajímavých důsledků této orientace je i sjednocení značek, ke kterému dochází v souvislosti s nynějším představení nové strategie. Zatímco dosud Radiokomunikace nabízely své služby pod značkami České radiokomunikace a Bluetone, a díky akvizici k tomu přibyla ještě značka Tele2, nyní dochází k redukci a sjednocení, na jedinou značku: České radiokomunikace. Rezidenční segment, na rozdíl od firemního, by prý měl problémy s více značkami pro služby téhož poskytovatele.
Zajímavé. Něco podobného před časem udělal Czech On Line, který také používal dvě značky, po jedné pro firemní a rezidenční segment, a nakonec zůstal u jediné značky VOLNÝ (kterou původně používal jen pro rezidenční segment).
Radiokomunikace však nezůstaly jen u sjednocení na jedné značce, ale také změnily její grafické ztvárnění, neboli logo (a s ním i ztvárnění veškerých firemních materiálů, včetně obálek, hlavičkového papíru či pomalování firemních vozidel). Do nového hávu se samozřejmě oděly i firemní webové stránky.
Dosavadní logo přitom bylo používáno jen asi tři roky. Nové logo, ve třech barevných provedeních, vidíte na následujících obrázcích.
Nová konvergovaná značka "České radiokomunikace" však přináší určitou komplikaci v tom, že není shodná se jménem subjektu, který tuto značku používá. Dřívější České radiokomunikace a.s., po akvizici slovenskou společností JTR Management, přišly o svůj přívlastek "České", a jsou z nich už jen "Radiokomunikace, a.s.". Značka "České radiokomunikace" ovšem i tehdy zůstala.
Takže v psaných textech je třeba dávat pozor na to, kdy jde o značku a kdy o jméno subjektu, který tuto značku používá. Při čtení tiskových zpráv Radiokomunikací mám pocit, že ani jejich autoři v tom nemají úplně jasno. Viz třeba včerejší tisková zpráva:
Na základě důkladné analýzy marketingových potřeb Českých radiokomunikací došlo ke konsolidaci všech tří dosavadních značek, jež Radiokomunikace používaly (České radiokomunikace, Bluetone a Tele2).
Větší akcent na unbundling
Dalším pilířem nové strategie je výrazně větší orientace na zpřístupnění místní smyčky, alias tzv. unbundling. Až dosud totiž Radiokomunikace (působící na trhu pod značkou České radiokomunikace) pro realizaci svých hlasových a datových služeb využívaly především bezdrátové technologie. Nyní ale hodlají sázet podstatně více na "drátové" technologie, konkrétně na využití místních smyček skrze unbundling. Ty by nyní měly v rozhodující míře "táhnout" další rozvoj hlasových a datových služeb.
Radiokomunikace přitom již do unbundlingu investovaly nemalé peníze, a dnes mají k dispozici takové pokrytí, které jim umožňuje oslovovat dostatečně velký segment potenciálních zákazníků (i z řad domácností). Své "unbundlované" služby mohou dnes poskytovat na 38 procentech aktivních telefonních linek Telefóniky O2 Czech Republic. Ke konci letošního roku je v plánu 42%, a pro rok 2007 přes 50%.
Radiokomunikace samozřejmě nejsou jediným subjektem, který u nás využívá unbundling. Dalšími, s vlastní smlouvou s TO2 CR, jsou GTS Novera a VOLNÝ. Podíl samotných Radiokomunikací na unbundlingu přitom dosahuje 34%, a u nově zpřístupňových linek prý dokonce až 69%. Celkem pak mají Radiokomunikace na 7600 zpřístupněných smyček.
Nová hlasová služba: "minimální ADSL" již v ceně
Rezidenční zákazníky hodlají Radiokomunikace oslovovat hlavně dvojicí "unbundlovaných" služeb, z nichž jedna je zbrusu nová.
Jde o služby Premium Telefon a Premium ADSL, které obě předpokládají, že dosavadní uživatel pevné linky od TO2 CR přejde i se svou linkou právě k Radiokomunikacím (skrze mechanismus unbundlingu). Na tom je také postaven slogan, o který Radiokomunikace chtějí opřít svou marketingovou kampaň:
Rozdíl mezi oběma službami Premium je pak v zaměření, buďto na hlas, nebo na ADSL:
- Premium ADSL: nabízí různé rychlostní varianty přístupu k Internetu, bez objemových limitů a bez zpomalování, s agregací 1:20, ve variantě "nahého ADSL" (bez paušálu za hlasové služby), nebo v souběhu s klasickými hlasovými službami od TO2 ČR. Přikoupit je ale možné i hlasové služby od Radiokomunikací. Podrobnosti zde.
- Premium Telefon: tato nová služba nabízí hovory (do pevné sítě, do 30 minut délky, po celých 24 hodin) již v ceně měsíčního paušálu, a jako bonus (zahrnutý v ceně) také nelimitované ADSL, byť jen s rychlostí 64/64 kbit/s. Podrobnosti zde.
Nová služba Premium Telefon je určena lidem, kteří především telefonují, a jen občas využijí i nějaký ten dial-up. Místo něj, po přechodu k Telefóniky O2 Czech Republic k Radiokomunikacím (nebo: Českým radiokomunikacím?), dostanou v ceně i nepomalejší ADSL. Pravda, to si nehraje na žádný vysokorychlostní Internet, ale na druhou stranu je to rychlejší než dial-up, spolehlivější a hlavně trvalé. Pro zájemce o občasné stáhnutí pošty či načtení nějaké webové stránky to může postačovat (a hlavně je to už v ceně). Pro toho, kdo potřebuje plnohodnotné ("drátové") připojení k Internetu, je určena služba Premium ADSL. No a pokud někdo potřebuje obojí, tedy hlasové služby i Internet, může si ke službě Premium ADSL hlasové služby jednoduše přikoupit (za 300 Kč).
Pokud jde o cenu nové služby Premium Telefon, pak ta přijde na 649 Kč bez DPH, resp. 772,31 Kč včetně DPH. Pro srovnání: cenový program Telefon Nonstop od Telefóniky O2 Czech Republic, který také nabízí hovory v ceně (do pevných sítí, do 30 minut) již v ceně, přijde na 760,41 Kč včetně DPH. Nový Telefon Premium od Radiokomunikací je tedy jen o cca 12 Kč měsíčně dražší, ale zato zahrnuje ve své ceně již ono zmiňované "minimální ADSL". A to ještě nebyla řeč o hovorném do mobilních sítí, které je nižší o 7, resp. 3 procenta, a do zahraničí o 33 až 41%.
Obě služby Premium jsou do 15.10. nabízeny v promo akci se zřízením a modemem zdarma. Služba Premium ADSL pak i s prvními dvěma měsíci provozu zdarma, zřejmě po vzoru akčních nabídek Telefóniky O2 Czech Republic.