Chello Flex a PC strážce
České UPC včera představilo nový "instantní 24-hodinový Internet", v podobě služby chello flex. Nabízí kabelové připojení rychlostí 256/64 kbit/s, po dobu 24 hodin, za 45 Kč, aktivované do 2 minut. Pro koho je určeno? Český Telecom představil svou vánoční nabídku v oblasti ADSL, a také novou službu PC Strážce. Ta zahrnuje i rodičovskou kontrolu.V pondělí jsme zde na Lupě psal o tom, že české UPC se chystá představit nějakou novou službu, umožňující zákazníkovi regulovat jeho účet za Internet. Stalo se, byť nejde ani o toužené VOIP (internetovou telefonii), ani o to, co jsem tipoval ještě v pondělí - o něco podobného službě Klik, co by stávajícím uživatelům kabelového Internetu umožnilo dočasně zvýšit rychlost jejich připojení.
Nakonec se z toho vyklubala služba, mířící hlavně k "nejmenším" potenciálním zákazníkům, kteří ještě ani nejsou zákazníky aktuálními. Tedy k těm, kteří již jsou v dosahu kabelových rozvodů UPC (schopných poskytovat přístup k Internetu), ale pro které je i dosud nejnižší nabídka (chello easy, za 555 Kč měsíčně) příliš velká a drahá. A tak třeba stále používají dial-up, protože s Internetem pracují jen občas a trvalé připojení by se jim stále ještě nevyplatilo.
UPC nyní takovýmto zákazníkům nabízí novou službu s názvem "chello flex". Její flexibilita spočívá v tom, že je to vlastně připojení jen na 24 hodin, za 45 Kč (včetně DPH). V ostatních parametrech (zejména rychlosti) odpovídá službě chello easy, tj. nabízí 256/64 kbit/s. Zákazník, který chce právě používat Internet, si ji může kdykoli "zapnout" (aktivovat), a od toho okamžiku (plus minus nějaké dvě minuty) může pracovat s Internetem následujících 24 hodin. Pokud si ji neaktivuje, nemůže ji používat, ale také nic neplatí.
Je to obdoba toho, co nabízí různé Wi-Fi hotspoty, s připojením na X hodin od okamžiku aktivace. U služby chello flex existuje jen jedna hodnota X (24 hodin), a zákazník si službu může kdykoli aktivovat zase znovu, na dalších 24 hodin. Aby ale měl provider (UPC) alespoň nějaký minimální odbyt, platí u služby flex pravidlo, že si ji musíte aktivovat nejméně 10x za čtvrtletí. Jinak má UPC právo, podle aktualizovaných všeobecných podmínek, s vámi ukončit smlouvu (bez jakéhokoli penále). To odpovídá jakési "minimální měsíční konzumaci" na úrovni 150 Kč měsíčně (resp. 450 Kč za kvartál). To je stále méně než 555 Kč měsíčně, na které přijde nejlacinější "trvalá" nabídka chello easy.
Takže pro koho je služba flex výhodná, a pro koho už ne? Jejích 45 Kč za 24 hodin odpovídá necelé hodině na dial-upu ve špičce, a cca dvěma hodinám mimo špičku. Takže tomu, kdo s Internetem pracuje spíše nárazově (jen v některé dny), ale přeci jen intenzivněji (déle než onu cca hodinu, resp. 2 hodiny), se oproti dial-upu vyplatí co do ceny. A co do rychlosti a výhod trvalého připojení ještě dříve. Jakmile by ale uživatel využil službu flex více jak 12x za měsíc, už by za ni zaplatil více, než kolik by dal za celý měsíc nepřetržitého připojení přes jinak stejně dimenzovanou službu chello easy.
Nová služba chello flex je skutečně dimenzována jako služba chello easy, a to nejen svou rychlostí, ale také svými doplňkovými službami. Nabízí 20 MB prostoru pro WWW stránky, mailbox o velikosti 10 MB, 1 emailovou adresu s 5 aliasy, přístup na portál chello atd. Rozdíl ovšem nutně musí být ve Fair Use Policy, protože ta se už nemůže počítat s ohledem na měsíční období. U služby flex je tedy objemový limit vztažen ke 24-hodinovému intervalu, po který služba "běží". Má hodnotu 500 MB, a po jeho vyčerpání (v průběhu 24-hodinového intervalu) klesá rychlost na 64/64 kbit/s.
Zajímavé je, že službu flex lze najednou objednat i na 2x 24 hodin, či 3x 24 hodin, ale objemový limit se nenásobí, ale pokaždé počítá znovu, z každých 24 hodin. Takže když stáhnete 500 MB, rychlost vám do konce prvních 24 hodin klesne. Na začátku dalších 24 hodin se vrátí do normálu, a vše se počítá znovu.
Další odlišností služby flex od služby easy je nemožnost přiobjednat si některé doplňky. Například pevnou IP adresu.
Zajímavý je také způsob aktivování služby chello flex. V době, když služba není právě aktivní, má uživatel přeci jen možnost dostat se alespoň na adresu http://registrace.chello.cz. Zde pak najde on-line objednávkový systém, skrze který si může službu aktivovat na 1x, 2x či 3x 24 hodin. Od okamžiku, kdy svou žádost potvrdí, by faktické zprovoznění (zprůchodnění přípojky) mělo proběhnout do již zmiňovaných dvou minut.
Pokud jde o způsob placení, pak zde najdeme další odlišnost oproti "trvalým" službám. Ty se totiž platí v průběhu daného měsíce (např. za listopad v průběhu listopadu), zatímco u služby flex by toto nemělo smysl (neboť ještě není známo, kolikrát si zákazník nechá službu aktivovat). Takže se platí až zpětně, za uplynulý měsíc, a to pouze na měsíční bázi (nikoli například ročně či kvartálně apod.). V úvahu připadá placení složenkou, jednorázovým příkazem k úhradě, kreditní kartou či inkasem z účtu. Nelze však použít SIPO (zřejmě kvůli tomu, že nelze pokaždé měnit měsíční částku).
České UPC připravilo pro rozjezd nové služby akční nabídku, v rámci které si ji noví zákazníci mohou pořídit za jednorázových 900 Kč (za zřízení služby). Platnost akční nabídky je od včerejška do konce února příštího roku. Standardní jednorázový poplatek za zřízení je 1500 Kč, a zaplatí jej například stávající zákazníci, kteří by chtěli přejít na službu flex z jiných služeb (např. easy), protože jde o downgrade. Kabelový modem je uživateli zapůjčen vždy zdarma.
Zajímavé je, že služba "instantního 24-hodinového Internetu" s názvem chello flex nemá zatím v nadnárodním koncernu UPC obdobu, a české UPC je zřejmě první vlaštovkou, která s ní přichází. Možná je i zkušebním králíkem, který má vše vyzkoušet, a pak službu převezmou i ostatní složky UPC.
Pokud se mi podařilo zjistit, podobnou službu nabízí mezi kabelovými operátory jen nizozemský KPN. Ale ten ji má pro jiný účel - míří s ní na zákazníky, kteří od něj chtějí odejít, a snaží se je udržet alespoň skrze tuto službu. To české UPC očividně míří spíše na rozšíření své uživatelské základny. Jednak o zákazníky, kteří s Internetem pracují jen příležitostně (viz výše uvedená úvaha s max. 12 aktivacemi), a pak asi i o ty nerozhodné, které chce "namlsat" na službu, jejíž cenu si mohou regulovat sami (a pak event. přejít na trvalé připojení).
Ještě v pondělí oznámil Český Telecom dosažení 240 000 zákazníků ADSL, a to právě k 7.11. Z tohoto počtu koncových zákazníků je cca 80 procent těch, kteří si koupili ADSL přímo od Českého Telecomu, zbývajících cca 20 procent připadá na přípojky, které na velkoobchodní bázi "přeprodali" svým zákazníkům alternativní operátoři.
Kromě toho představil Český Telecom v pondělí také svou letošní vánoční nabídku v oblasti ADSL. Platí od 7.11. do 31.12.2005, a má následující podobu: nový zákazník, který si objedná některou z variant služeb Internet Expres Doma (nikoli ovšem nejnižší variantu Impuls), zaplatí:
- 1 Kč za aktivaci
- 1 Kč za ADSL modem
- 1 Kč za první měsíc používání
Kromě toho dostane na 3 měsíce zdarma novou službu PC Strážce, která jinak přijde na 49 Kč měsíčně. Dále Český Telecom spustil novou fázi své reklamní kampaně na služby Internet Expres, která přináší např. nový klip s Janem Krausem (tentokráte zasazený do venkovského prostředí). Už jste jej mohli vidět i v televizi, kde se již promítá. Na něj pak navazuje i nový motiv kampaně (s myší v barvách trikolóry) a nový slogan, "co Čech to internet". S dovětkem že "teď už může mít internet opravdu každý".
No, nejspíše se ještě najdou lidé, pro které tento dovětek neplatí. Pokrytí ADSL se sice nadále rozšiřuje, ale stále není (a ani jen tak nebude) skutečně stoprocentní. I pak ale mohou být lidé příliš daleko od ústředny, a mít smůlu.
V této souvislosti je zajímavý následující údaj, pocházející také z ČTc: ze stávajícího počtu 240 000 realizovaných přípojek je prý cca 5 procent těch, které vedou od ústředny dále než 3,8 km, a mohly být realizovány až zvětšení dosahu na 8,2 km letos v březnu (podrobněji).
Zastavme se ještě u služby PC Strážce, kterou Český Telecom dává k novým přípojkám po 3 měsíce zdarma. Jde o další vývojovou fázi dosavadních služeb PC Secure a IOL Secure, a tedy o "bezpečnostní balíček", fungující přímo u klienta, na jeho PC (bez serverové části, která by se hodila zejména u antispamu). Beze změny zůstává také způsob zpoplatnění: nikoli jednorázově, ale pravidelně, na měsíční bázi, jako za službu.
Oproti svým předchůdcům je služba PC Strážce rozšířena o nové součásti. Jejím jádrem nadále zůstává firewall a antivir, ale navíc zákazník získává
- antispyware
- ochranu proti přesměrování dial-upu
- IDS /IPS (Intrusion Detection/Prevention System)
Kromě základní verze služby PC strážce, za již zmiňovaných 49 Kč měsíčně, je nabízena ještě verze PC Strážce Plus, za 59 Kč měsíčně. Oproti základní verzi nabízí ještě:
- ochranu proti spamu (antispam)
- rodičovskou kontrolu a ochranu před nevhodným obsahem (parental control / content control)
Existuje také verze PC Strážce Plus 5, za 229 Kč měsíčně, pro 5 počítačů. Celý balík je přitom založen na produktech, vyvinutých a také udržovaných (formou aktualizací) finskou společností F-Secure, která dodávala vše potřebné již pro předchozí služby PC Secure a IOL Secure.
Zajímavostí určitě je služba ochrany před nevhodným obsahem (parental control / content control), nově přidaná do verze Plus. Také tu by měla fakticky zajišťovat finská společnost F-Secure, a to na základě (automatizovaného) vyhledávání a analýzy klíčových slov na WWW stránkách. Skrze tato klíčová slova jsou definovány různé kategorie (jako sex, drogy apod.), které si uživatel může na svém počítači navolit - a pak je mu blokován přístup na takto "vyhodnocené" stránky. Určené je to hlavně dětem, zatímco rodiče si pomocí hesla mohou vše odemknout. Stejně tak mohou rodiče vytvářet své vlastní whitelisty a blacklisty, již přímo s adresami konkrétních WWW serverů.
Nevýhodou automatizovaného hodnocení WWW stránek na bázi vyhledávání klíčových slov je ale neschopnost rozpoznat, v jakém kontextu se ona slova vyskytují. Takže třeba stránky bojující proti drogám nejspíše dopadnou stejně, jako stránky propagující drogy.
Kromě funkce rodičovské kontroly, která je u nás zatím spíše novinkou, jsou ostatní součásti služby PC Strážce již běžně dostupné, a dle mého soudu i ve výhodnějším provedení. Třeba řešení antispamu, čistě na klientské bázi, mi přijde jako dosti nevhodné. Znamená totiž, že uživatel musí všechny spamy tak jako tak stáhnout, místo toho aby se odfiltrovaly již na poštovním serveru a již nestahovaly k uživateli. Takto se stahují, a tudíž započítávají i do objemových limitů, které na uživatele uvaluje příslušná Fair Use Policy.
To většina freemailů dnes nabízí antispam (i kvalitní antivir) již na serveru, a navíc zcela zdarma. Stejně tak lze získat kvalitní antivir pro vlastní počítač i jinými způsoby - můžete si jej jednorázově koupit, a pro domácí použití můžeme mít dobrý antivir také zcela zdarma (jako třeba AVG Free). Podobně s firewally, i s programy pro ochranu proti přesměrování dial-upu.
Takže ten, kdo ví a umí, si může potřebné zabezpečující funkce zajistit či "poskládat" sám, ve výhodnějším provedení. Na druhé straně se ale jistě najdou i zájemci, kterým bude vyhovovat spíše to, když se jim někdo o vše postará, a budou ochotni za to průběžně platit.