Internet Expres: bundle nebundle
Je nový Internet Expres od Českého Telecomu bundlem, alias balíčkem několika služeb, nebo pouze jednou službou? Přijde jeho pomalejší varianta na 1149 korun měsíčně, nebo jen na 870 korun? Lze si k němu přikoupit libovolný hlasový tarif, nebo jen tarif Universal? Nebo už obsahuje hlasový tarif ve své základní ceně?Když Český Telecom minulý týden představil svou novou službu s názvem Internet Expres, zdálo se být vše jasné: jde o kombinaci ADSL a hlasového tarifu. Pochopil jsem to jako klasický bundle (balíček), a v tomto smyslu jsem o tom také psal ve čtvrtečním článku (Internet Expres: bomba, která nevybuchla). Nyní se ale zdá, že věci jsou poněkud složitější, a že Internet Expres současně je i není bundlem. Přesněji: někde je prezentován jako "balíček Internet Expres", zahrnující dvě složky (ADSL připojení a hlasový tarif Universal), v ceně 1149 Kč, resp. 1699 Kč (podle rychlosti ADSL připojení, bez DPH). Jinde je zase prezentován jako "služba Internet Expres", představující pouze samotné ADSL připojení, v ceně 870 Kč, resp. 1420 Kč. Proč ale takováto "jemná hra" se slovíčky? Jak se v tom orientovat a co to může znamenat pro zákazníka?
Na tiskové konferenci, která proběhla ve středu minulý týden, se o novém produktu s názvem "Internet Expres" hovořilo jen ve smyslu "bundlu", resp. balíčku, zahrnujícího jak ADSL připojení, tak i hlasové služby (v podobě jednoho z tarifů Universal). Ceny, které zde zaznívaly, byly pouze cenami za takovýto balíček - podle rychlosti ADSL buďto 1149 Kč měsíčně, nebo 1699 Kč měsíčně, případně se slevou 2x 150 Kč během prvních dvou měsíců u pomalejší varianty.
Tomuto pohledu na to, co je produkt s názvem "Internet Expres", odpovídá i obsah propagačního letáčku, který Telecom rozdával novinářům na tiskovce, a který nejspíše brzy dostanou i jeho zákazníci. Relevantní část jsem si dovolil naskenovat:
Také zde je "Internet Expres" popisován jako bundle (balíček), s tím, že: "měsíční poplatek zahrnuje připojení ADSL (..) a hlasovou službu ...", a explicitně vyjmenovává čtyři varianty hlasového tarifu Universal. Navíc se ani zde, ani nikde pod čarou nehovoří o tom, že by si uživatel mohl k ADSL části vybrat jiný hlasový tarif než právě některý z tarifů Universal (které všechny stojí stejně).
Právě z tohoto letáčku, i z celé prezentace na tiskové konferenci jsem si odnesl závěr, že Internet Expres stojí 1149 Kč měsíčně (resp. 1699 Kč měsíčně, s rychlejším ADSL), a že jde o bundle zahrnující i hlasové služby.
Když jsem pak na webu Českého Telecomu našel oficiální ceník produktu "Internet Expres", s výrazně odlišnými cenami a bez jakékoli zmínky o hlasových službách a tarifech, považoval jsem to za nějaký omyl či chybu ze strany Telecomu, který zde zapomněl nějakou starší verzi ceníku. Nebyl jsem sám, kdo to takto interpretoval a upozornil na to (dalším byl např. pan Holčík na Živě).
Vše ale nasvědčuje tomu, že tento ceník není ani zapomenutý, ani "nějakým omylem". Je plně konzistentní jak s obsahem dokumentu FAQ (otázky a odpovědi), tak i s dalšími stránkami na webu Telecomu o Internet Expresu, např. se stránkou "Kolik zaplatíte". Zde se již hovoří samostatně o "službě Internet Expres", která přesně podle ceníku přijde na 870 Kč měsíčně ve verzi 512/128 kbit/s (opět s akční slevou 2x 150 Kč za první dva měsíce), resp. na 1420 Kč za verze 1024/256 kbit/s (již bez akční slevy), a hlavně je pouze ADSL připojením, bez hlasových služeb. Vedle toho se zde hovoří také o "balíčku Internet Expres", který již obsahuje dvě položky (viz též obrázek):
- "službu Internet Expres", za výše uvedenou cenu (870 Kč, resp. 1420 Kč)
- zvýhodněný hlasový tarif Universal, za 279 Kč (vše bez DPH).
Mějme tedy na paměti, že "Internet Expres" může označovat dvě různé věci, s různou cenou - balíček i samotné ADSL připojení - a zastavme se na chvíli u varianty balíčku, alias bundlu, a u způsobu jeho konstrukce. Jestliže Telecom stanovil cenu za samotné ADSL připojení (službu Internet Expres) na 870 Kč, resp. 1420 Kč, a do "balíčku Internet Expres" k němu přidal ještě hlasový tarif Universal, pak z jeho ceny coby samostatného produktu poněkud slevil. Samotný tarif Universal, v kterékoli z jeho čtyř variant (Telefon Universal, Telefon Universal Dialog, Business Universal a Business Universal Dialog) přijde na 495 Kč. Zde, jako součást bundlu (balíčku), je cenově zvýhodněný a přijde na 279 Kč. Rozdíl tedy činí 216 Kč.
Na stránkách věnovaných novému Internet Expresu je k tomu dokonce ilustrativní obrázek (zde)
Předpokládám, že právě toto cenové zvýhodnění bude předmětem protestů alternativních operátorů, kteří něco takového svým zákazníkům nabídnout nemohou. Jejich první reakce (viz níže) to ostatně již naznačují.
Další zajímavou otázkou je to, zda v rámci "balíčku Internet Expres" lze "službu Internet Expres" zkombinovat i s jiným hlasovým tarifem. Na tiskovce jsem nic takového nezaznamenal, ale na webu ČTc se takováto možnost připouští. V dokumentu FAQ je na to i jedna konkrétní otázka a odpověď:
Může si zákazník ke službě Internet Expres objednat i jiný cenový program než Telefon Universal a Telefon Universal dialog?
Ano můžete si kromě aktivně nabízených cenových programů Telefon Universal a Telefon Universal dialog vybrat i libovolný jiný cenový program z aktuální nabídky Českého Telecomu.
Takže Telecom ostatní hlasové tarify ke "službě Internet Expres" sice poskytuje, ale nikoli tak, že by je sám a "aktivně" nabízel. Co to v praxi může znamenat, naznačuje výše uvedený obrázek s částí propagačního letáku: uživatel se dozví jen o možnosti kombinace s tarify Universal. Další příklad lze najít třeba v tiskové zprávě ČTc , která hovoří o tom, že
Se službou INTERNET EXPRES si naši zákazníci mohou vybrat také jednu ze dvou atraktivních hlasových služeb, které jsou již zahrnuty v ceně. První je služba Telefon Universal (. . .). Druhou možností je Telefon Universal Dialog …
Velmi podstatná je také otázka, zda si uživatel může objednat pouze "službu Internet Expres", a nikoli celý "balíček Internet Expres" (tedy jen ADSL, bez hlasových služeb). Soudě podle ceníku by to mělo být možné, zde jsem žádnou vazbu či podmínku odběru jiného produktu nenašel. Jakou by to ale mělo logiku, když nutnou podmínkou pro ADSL je současný odběr hlasových služeb, a měsíční paušál za ně nelze platit nikomu jinému než Telecomu?
Určitou roli by to mohlo hrát v případě, že by se podařilo zavést "přeprodej paušálů", neboli to aby koncový zákazník platil měsíční paušál tomu operátorovi, jehož služby chce využívat (a ten by pak platil Telecomu za pevnou linku svého zákazníka na velkoobchodní bázi). Stejně tak by to mohlo hrát roli v případě, pokud by bylo možné poskytovat ADSL služby bez nutnosti současného používání (a placení) hlasových služeb na stejné pevné lince. Šanci na to dává, alespoň podle mé interpretace, ta část rozhodnutí regulátora č. 03/PROP/2004 o ADSL propojení, která hovoří o způsobu hrazení nákladů za nadhovorové pásmo v případě, kdy tyto nejsou zahrnuty v měsíčním paušálu.
Otázka toho, zda Internet Expres je či není bundle, zda je rozdíl mezi "službou Internet Expres" a "balíčkem Internet Expres", a zda může být "služba Internet Expres" objednána samostatně a za jakou cenu, může být dosti podstatná i z dalšího důvodu - kvůli sporům mezi alternativními operátory a Telecomem. Někteří alternativní operátoři již proti podobě "produktu Internet Expres" a proti absenci odpovídající velkoobchodní nabídky protestovali u ČTÚ a ÚOHS. Jedním ze silných argumentů, které mohou alternativní operátoři vznést, je právě sleva ve výši 216 Kč za současnou kombinaci ADSL a tarifu Universal, kterou oni svým zákazníkům zprostředkovat nemohou. Dalším argumentem pak jistě bude i to, že data stahovaná z portálu starzone.cz se nezapočítávají do limitů ADSL části služby Internet Expres (a zřejmě ani do limitů služeb Internet Broadband, které vznikly přejmenováním původních služeb IOL Broadband).
Ještě ve středu informovala o svých krocích společnost Tiscali. V tiskové zprávě uvádí, že
Nový produkt společnosti Český Telecom, Internet Expres, je podle názoru TISCALI v rozporu se zákonnými ustanoveními týkajícími se řádné obchodní soutěže a podnikání na telekomunikačním trhu, zejména s § 11 zákona č. 143/2001 Sb., v platném znění. TISCALI neobdržela do dnešního dne žádnou velkoobchodní nabídku pro produkt Internet Expres. Stávající velkoobchodní nabídka neobsahuje žádný produkt, který by vázal ADSL a hlasové služby. Navíc je ve stávající velkoobchodní nabídce poskytování ADSL služby podmíněno odběrem hlasového tarifu od Českého Telecomu.
TISCALI se bezodkladně obrátí se stížností na ČTÚ, ÚOHS a také na Evropskou komisi a bude požadovat podniknutí příslušných právně-regulačních kroků včetně vydání předběžného opatření ...
V pátek pak o podobných krocích informovala i Nextra Czech Republic:
NEXTRA CR je přesvědčena, že uvedením nové služby Internet Expres zneužívá Český Telecom své dominantní postavení a cenově znevýhodňuje ostatní alternativní operátory, kteří poskytují ADSL služby založené na současné velkoobchodní službě Carrier Broadband. Do dnešního dne NEXTRA CR neobdržela žádnou velkoobchodní nabídku, na jejímž základě by byla schopna poskytovat službu srovnatelnou se službou Internet Expres.
"Podobné případy jsou v rámci Evropské unie velmi přísně řešeny," uvedl Reinhard Mjaatvedt, CEO společnosti NEXTRA CR. "V roce 2003 dostala společnost Wanadoo, dceřiná společnost France Telecom, pokutu za protisoutěžní jednání ve výši 10,35 miliónu EU za predátorské ceny v oblasti ADSL. Podobné případy postihů jsou ale známé i u dalších evropských dominantních operátorů."