Minulý týden: Telecom, ADSL, viry ….
Viry útočí, ale stejně tak útočí špatně nakonfigurované antiviry. Telecom požadoval po postižených doklady, které nebylo možné získat. Uživatelům VOLNÝ ADSL výrazně poklesla rychlost, Czech OnLine tvrdí že jde o důsledek zapnutí agregace ze strany Telecomu. Kolik zákazníků mají naši mobilní operátoři? Bude příští týden představen paušální dial-up?Minulý týden byl plný zajímavých událostí. Stejně tak ale byly plné i emailové schránky, byť se již jednalo o méně zajímavý a méně žádaný obsah - virus MyDoom, v některé z jeho mutací. Šlo o opravdu velký a silný "úder", který odborníci na viry označují za dosud největší, jaký kdy potkal český Internet. Některé freemaily promptně zareagovaly a zavedly zdarma antivirovou kontrolu své pošty. Podobně si snad antivirové programy pořídila i velká část uživatelů, kteří je ještě neměli. Přitom se ale ukázal jeden velmi nepříjemný problém, a to je nastavení (systémová správa) těchto antivirů. Mnoho z nich totiž reaguje na příchod nakaženého emailu tím, že se snaží varovat jeho odesilatele - pošle mu mail s upozorněním, že příslušná zpráva byla zavirována. V praxi to pak dopadá tak, že antiviry na poštovních serverech sice zachytí zavirované maily a nepustí je dál, ovšem samy generují další záplavy varovných mailů. Navíc dnešní emailové viry při svém šíření falšují adresy odesilatelů doslova jak na běžícím pásu, a tak bombardováni jsou úplně jiní uživatelé Internetu, než ti se zavirovaným počítačem.
Telecom neinformoval
Český Telecom se minulý týden postaral hned o několik různých zpráv, ne vždy zcela příjemného vyznění. Například až Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS ČR) muselo varovat uživatele, že Telecom zkrátil časové intervaly tarifikačních impulsů u veřejných automatů, aniž o tom informovalo (podrobněji).
Další nepříjemnou záležitostí byl požadavek na postižené občany, aby Telecomu dokladovali svůj nárok na poskytování slev. Telecom rozeslal na adresy 60 000 postižených dopis, ve kterém mj. požadoval dodání úředně ověřené kopie zdravotních průkazů a rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) o přiznání důchodu pro bezmocnost. Následně se ale ukázalo, že úřední ověření požadovaných dokladů (kopie průkazky o změněné pracovní schopnosti a počítačové sjetiny důchodového výměru) není v principu možné.
Teprve následně Český Telecom "slevil" ze svých požadavků a připustil také možnost řešit vše čestným prohlášením či předložením dokladů na prodejnách TelePoint. O této možnosti se postižení mohou dozvědět, pokud si zavolají na infolinky ČTc, nebo pokud se dostanou na WWW stránky Telecomu a zde je napadne podívat se do Tiskového centra, a zde pak do rubriky "O čem se mluví".
Ještě další zprávou z minulého týdne, která se týká Českého Telecomu, je jeho žaloba na regulátora. Ta sice byla podána již v prosinci loňského roku, a sám Telecom o tom tehdy informoval tiskovou zprávou, ale teprve minulý týden vyšly najevo podrobnosti - hlavně v rozhovorech finančního ředitele ČTc Juraje Šedivého pro Hospodářské noviny a v pořadu "K věci" na TV Prima. Ukazuje se, že Telecom vyčíslil svou ztrátu za rok 2002 na 8 miliard (dle pana Šedivého), a po regulátorovi požaduje úhradu 4,5 miliardy. Celá ztráta přitom měla vzniknout tím, že regulátor stanovil ceny regulovaných služeb (hlavně měsíční paušály) nízko, tak že (podle tvrzení Telecomu) nepokrývají jeho náklady na jejich poskytování. Takováto ztráta, pokud skutečně vzniká, však nemůže být zahrnuta do ztráty z poskytování univerzální služby, jak ji definuje telekomunikační zákon (č. 151/2000 Sb.) a upřesňující vyhláška MDS ČR (č. 235/2000 Sb.), protože tyto předpisy taxativně vymezují, z čeho ztráta vznikat může. Základní hlasové služby, spadající do univerzální služby, v tomto výčtu uvedeny nejsou, a naopak podle zákona č. 151/2000 musí být regulovány tak, aby jejich cena pokrývala náklady a přiměřený zisk. Podstatou žaloby zřejmě je přesvědčení Telecomu, že takto regulovány nejsou (že jeho náklady nejsou regulovanými cenami pokryty).
ADSL: 100 000 zákazníků a znovuzapnutá agregace?
V pondělí minulý týden vychází na Euro OnLine zajímavý článek, ve kterém se píše:
Český Telecom počítá, že do konce letošního roku bude mít 100 tisíc zákazníků využívajících vysokorychlostní připojení na internet prostřednictvím technologie ADSL. EURO OnLine to potvrdilo několik důvěryhodných zdrojů.
Informaci EURO OnLine o plánu 100 tisíc ADSL přípojek pro letošní rok nechtěl mluvčí Telecomu Vladan Crha komentovat. "Nemohu to potvrdit, naše interní plány dopředu veřejně nesdělujeme. Toto číslo však není nereálné," řekl Crha našemu internetovému serveru.
To poněkud kontrastuje s dosavadním tempem zavádění ADSL v ČR, a s technickými problémy, které jsou s tím spojeny. Těm navíc stále není konec. Ještě koncem předminulého týdne se do potíží dostala společnost Czech On Line, když jí poskytované připojení od 24.1. poměrně výrazně zpomalilo - podle statistik Speedmeteru na www.dsl.cz klesla průměrně naměřená rychlost připojení služeb VOLNÝ s nominální rychlostí 512 kbps a s agregací 1:50 z původních cca 300 až 400 kbps na 90 až 150 kbps. Oficiální vyjádření COL k těmto problémům se objevilo na serveru VOLNÝ a uvádí se v něm poměrně překvapivá informace:
Společnost Czech On Line a.s., poskytovatel internetových služeb pod značkou VOLNÝ, zaznamenala od 24. 1. 2004 pokles přenosové rychlosti u některých uživatelů služby VOLNÝ ADSL 512/128. Tato situace nastala převážně u uživatelů připojených přes SSG bránu v oblasti Prahy a středních Čech. Měření Czech On Line indikují, že společnost ČESKÝ TELECOM uplatnila pro zákazníky Czech On Line agregaci až nyní.
Nechce se mi věřit, že by něco takového (jako stále ještě nezapnutá agregace) bylo možné. Pokud skutečně zapnuta nebyla, pak by se naměřené rychlosti až do 24.1.2003 přeci musely pohybovat blízko rychlostem nominálním - a průměr 300 až 400 zase tak blízko k 512 kbps není. Na druhou stranu pohled do průběžných lednových měření Speedmeteru vypovídá o tom, že zákazníci Czech On Line (resp. uživatelé služeb VOLNÝ, s rychlostí 512 a agregací 1:50) přeci jen do 24. ledna komunikovali rychleji, než byl průměr všech měření, přes všechny providery. Ten se totiž pohyboval jen mezi 160 a 220 kbps.
Kolik zákazníků mají naši mobilní operátoři?
Minulý týden zveřejnila společnost T-Mobile přehledné údaje o tom, kolik zákazníků měli na konci loňského roku naši mobilní operátoři, a kolik jich za loňský rok získali. Čísla vypadají následovně:
operátor | celk. počet zákazníků (000) | meziroční nárůst (000) | nárůst za Q4 2003 (000) | podíl na trhu % |
T-Mobile | 3 947 | 438 | 256 | 41 |
Český Mobil | 1 547 | 367 | 109 | 16 |
Eurotel | 4 215 | 323 | 196 | 43 |
a jsou zajímavá například tím, jak právě T-Mobile v posledním loňském kvartále výrazně zrychlil přibírání nových zákazníků. Že by jeho "tarifová epidemie" skutečně tak zabírala?
Boom mobilního Internetu pokračuje
Minulý týden, s koncem měsíce ledna, měla skončit i zvýhodněná nabídka paušálního mobilního připojení u obou našich největších mobilních operátorů: služby Eurotel Data Nonstop od Eurotelu a GPRS Business od T-Mobile. Ani v jednom případě se tak ale nestalo. Oba operátoři totiž na poslední chvíli prodloužili svou nabídku do konce března.
V případě Eurotelu si tedy zákazníci mohou aktivovat tarif Data Nonstop za 649 Kč bez DPH ještě do konce března, a s tím že tuto cenu budou platit do konce června (a pak by se cena měla vrátit na původní hodnotu 999 Kč, samozřejmě pokud nedojde k další marketingové akci, resp. k jiné změně). V případě T-Mobile a její služby GPRS Business platí to samé, jen s tím rozdílem že tato služba přijde do konce června na 649 Kč.
Zájem uživatelů o mobilní připojení je přitom poměrně značný. Eurotel minulý týden zveřejnil počet uživatelů své služby EDN ke konci loňského roku: 32 000. Z výsledků iAuditu (zmiňovaných v minulém vydání tohoto seriálu) pak lze odhadnout, že ke konci ledna 2004 měl mobilní Internet za paušál v ČR již na 52 000 zákazníků (u obou operátorů).
Když už jsme u zájmu uživatelů o paušální připojení k Internetu: příští týden se konají dvě zajímavé tiskovky. Jednu pořádá GTS (v úterý) a druhou Telecom (ve čtvrtek). Obě se mají týkat paušálního dial-upu. Že by se přeci jen hnuly ledy?