Vyšlo na Lupě, 21.10.2003
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b03/b1021001.php3

Vyvolená

Pokud jste se včera večer nestihli dívat na premiéru nové televizní reality show, s názvem Vyvolená, nemusíte zoufat. Shlédnout ji můžete kdykoli později, "ze záznamu" na Internetu. Jde o společný projekt stanice O a Czech OnLine, a současně o jednu z prvních vlaštovek vznikajícího "širokopásmového obsahu", po kterém všichni tak volají.

Včerejší večer u televizních obrazovek přinesl hned dvě premiéry: zatímco na ČT1 odstartovalo ve 20:00 nové pokračování oblíbeného seriálu Nemocnice na kraji města, na televizní stanici O (Óčko) mohli diváci sledovat od 21 hodin premiéru první české televizní reality show . V čem je tato druhá premiéra zajímavá a jak souvisí s Internetem?

Pořad s názvem "Vyvolená" má charakter soutěže, ve které začne soutěžit 12 dívek. Budou se utkávat v různých disciplínách, jejichž podstatu autoři nechtějí dopředu prozrazovat (půjde prý o "připravenost a schopnost vypořádat se s různými úkoly"). V každém z 8 plánovaných kol přitom některé soutěžící vypadnou ze hry, až v posledním kole zbudou poslední dvě, které se utkají o titul "Vyvolená" (a s ním spojenou finanční prémii 100 000 korun).

První disciplínou bylo pití piva na čas

Mechanismus vyřazování soutěžících je naplánován tak, že samotné aktérky v každém kole označí ze svého středu tři, které by měly soutěž opustit. Z těchto tří kandidátek pak dále vybírá veřejnost: v prvních třech kolech dvě soutěžící, a v dalších již jen jednu soutěžící, která soutěž skutečně opustí. Hlasovat se dá:

  • prostřednictvím SMS zpráv ve formátu VYVOLENA VEN CISLODIVKY zaslaných na telefonní číslo 900 3006, cena za 1 SMS je 6 Kč
  • voláním na telefonní číslo 906 98 00 98 (8,- Kč za minutu).
Z natáčení pořadu

Soutěžící s nejvyšším počtem hlasů v každém kole jsou vyřazeny (resp. vyřazena) a v soutěži již dále nepokračují. Hlasy tedy jsou záporné.

Počet udílených hlasů přitom není apriorně omezován (fakticky je omezen tím, kolik je kdo ochoten investovat). Hlasující veřejnost je motivována k hlasování jak možností ovlivnit vývoj soutěže, tak i možností vyhrát různé ceny - od kalendářů, přes walkmany, až po skútr.

Premiéra každého dílu bude vysílána na stanici O každé pondělí od 21 hodin, v délce 45 minut. Ve stejném týdnu by měly následovat ještě tři reprízy: vždy v úterý od 10 a od 24 hodin, a v neděli od 16 hodin. Veřejnost může hlasovat každý týden vždy do soboty ráno, kdy se začíná natáčet další díl. Velké finále, již jen mezi dvěma soutěžícími, proběhne 8. prosince.

Pořad uvádí moderátor Bořek Slezáček

Jak je zapojen Internet?
Celý projekt televizní reality show s názvem Vyvolená je společným dílem Stanice O (provozující hudební TV Óčko) a společnosti Czech On Line (poskytující mj. služby VOLNÝ). Dalšími partnery pak jsou Eurotel a rádio Kiss 98.

Internet je v celém projektu využit jednak pro mediální podporu (WWW stránky pořadu najdete na adrese http://www.vyvolena.cz), ale zejména jako další distribuční kanál pro šíření samotného pořadu. Program Stanice O je šířen skrze kabelové sítě, a tudíž se nedostane zdaleka ke všem potenciálním zájemcům. Šanci mají ale i všichni uživatelé Internetu, protože jednotlivé díly pořadu by měly být přístupné on-line, na webu soutěže, ve streamované verzi a pro různé rychlosti připojení (prý včetně dial-upu). Stejně tak budou (resp. již jsou) na webu soutěže další informace, například o jednotlivých soutěžících, o principu soutěže atd.

Pro potřeby hlasování naopak Internet využít nelze. Faktem je, že kombinovat placené hlasování skrze SMS a telefon (s možností vyhrát některou z cen), bez omezení počtu hlasů, s hlasováním po Internetu, by bylo dosti komplikované. Šlo by to jistě zařídit zavedeném dvou různých hlasování - placeného, s možností vyhrát ceny a bezplatného, bez cen - ale jak by se potom "započítávaly" třeba i protichůdné výsledky různých hlasování? Takže zkrátka po Internetu se nehlasuje …

Pro koho je širokopásmový obsah?
Pokud jde o Internet a technickou stránku věci, považuji na celém projektu za nejzajímavější to, že zde přímo investuje do mediálního obsahu také internetový provider. To je zatím dosti vzácné, a u Czech OnLine jistě museli řešit zajímavé a důležité otázky ohledně toho, jak a komu vzniklý obsah zpřístupnit. Zatímco Stanice O vysílá v sítích kabelových televizí, a může dostávat určitou poplatek za každého platícího abonenta, jak to má udělat internetový provider? Má poskytnout obsah zcela zdarma každému uživateli Internetu? Nebo jej má zpřístupnit jenom svým zákazníkům, tj. těm kteří jsou připojeni k Internetu přes něj? Nebo má za shlédnutí pořadů on-line něco vybírat (ale jak, když u nás nefungují mikroplatby)?

Společnost Czech OnLine to nakonec vyřešila následovně: internetová podoba toho, co odvysílá i televizní stanice O, bude dostupná všem uživatelům Internetu (zdarma), a to ihned po odvysílání na stanici O (plus minus nějaké zdržení kvůli přípravě streamů, zejména zpočátku). Svým vlastním zákazníkům (tj. připojeným přes VOLNÝ, resp. přes Czech OnLine) pak nabídne až "bonusový obsah". Ten by měl těžit zejména z materiálů, které byly natočeny, ale již se nevešly do sestříhaného pořadu (natáčí se cca 5 hodin hned několika kamerami současně, výsledek je sestříhán do 45 minutového pořadu).