Vyšlo v měsíčníku IT-NET, v září 2001
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b01/b0900008.php3

Jaké jsou nevýhody ASP modelu?

V rámci objektivity je vhodné se zmínit také o nevýhodách a riziku, které ASP model přináší. Opět si je můžeme kvantifikovat výsledky březnového průzkumu mezi tuzemskými respondenty z firemní sféry, kteří odpovídali na to, jak dalece je pro ně ten který aspekt důležitý.

Provozní nespolehlivost - 70%

Na 70 procent respondentů považuje za významné obavy z toho, že aplikace provozovaná jiným subjektem (poskytovatelem aplikačních služeb, alias ASP) nebude fungovat vůbec nebo alespoň ne tak jak by měla. Problémem je zde skutečnost, že zákazník (uživatel ASP služby) se stává závislým na funkčnosti aplikace kterou sám nemůže přímo ovlivnit (v jistém smyslu tak odevzdává své vlastní fungování do rukou někoho jiného). Obvyklým řešením je zde uzavírání smluvních vztahů mezi subjektem ASP a jeho zákazníkem které takovéto případy řeší, formou určitých garancí (na úrovni tzv. smluv SLA, alias Service Level Aggreement, se stanovenými sankcemi za nedodržení slíbených parametrů atd.).

Stabilita dodavatele - 72%

Pokud se zákazník rozhodne pro využití ASP modelu a najde si konkrétního poskytovatele aplikačních služeb, téměř vždy jde o dlouhodobější vztah. Během jeho trvání zákazník očekává, že jeho poskytovatel bude řádně existovat jako firemní subjekt a také řádně fungovat a plnit své povinnosti a závazky (například že nezbankrotuje či neukončí své fungování z jiného důvodu atd.). "Stabilitu dodavatele" považuje za významný faktor na 72 procent respondentů.

Rychlost připojení a odezvy - 74%

Na 74 procent respondentů považuje za významné obavy z toho, zda použitá technologická řešení neznemožní řádné používání příslušných aplikací na dálku, zejména pokud jde o rychlost odezvy na jednotlivé úkony uživatele (což by mohlo způsobovat i pomalé a nedostatečně dimenzované připojení). Tyto obavy mají určité racionální jádro, protože existují takové aplikace, které nejsou vhodné k používání na dálku. Jde o graficky náročné aplikace, například z oblasti navrhování (různé CAD-y), grafické editory, digitální videostřižny apod. Na druhé straně většině ostatních aplikací, včetně aplikací "kancelářského zaměření", používání na dálku nijak nevadí a nijak významněji neomezuje uživatele v jejich aktivitách.

Pro praxi je samozřejmě velmi důležité to, že potenciální zákazník si může předem nezávazně vyzkoušet používání příslušné aplikace na dálku u všech subjektů ASP, které ji nabízí, a teprve pak se rozhodnout. Kromě toho dnes není principiální problém posílit jakékoli připojení či propojení mezi zákazníkem a poskytovatelem aplikačních služeb. Je to spíše otázka ekonomické rozvahy, neboli toho zda se příslušné posílení vyplatí.

Zneužití a únik důvěrných informací - 80%

Snad nejčastěji citovaným rizikem celého ASP modelu je obava ze zneužití či ztráty dat, které zákazník svěří svému poskytovateli aplikačních služeb. Souvisí to se skutečností, že vzhledem k samotné podstatě ASP modelu a používání aplikací na dálku jsou data zpracovávaná a uchovávána u poskytovatele aplikačních služeb a nikoli u toho, komu "patří" (tj. nikoli u zákazníka). Tato data přitom velmi často mají pro svého "vlastníka" strategický význam a důvěrný charakter, a tak jsou obavy o jejich možné zneužití, ztrátu či únik logické. S tím koresponduje i poměrně vysoké procento respondentů, kteří v březnovém průzkumu považovali právě tento aspekt za významný a podstatný.

Jednoduché řešení , kterým by šlo zcela eliminovat obavy o zneužití a únik dat svěřených subjektům ASP, zřejmě neexistuje. Praktickým řešením je budování vztahu důvěry mezi poskytovatelem aplikačních služeb a jeho zákazníkem, založené na faktorech typu renomé subjektu ASP a jeho podnikatelské stabilitě, na referencích atd., a podložené smluvními vztahy.

O jaké ASP služby je největší zájem?

Březnový průzkum, prováděný portálem sluzbyASP.cz, se snažil mapovat i oblasti zájmu firemních uživatelů o ASP služby. Soustředil se především na oblast "podnikových aplikací" (viz samostatný box "Co všechno je ASP") a naopak se nezabýval poptávkou po službách charakteru hostingu či osobní produktivity a kancelářskými aplikacemi.

Výsledek průzkumu je takový, že nejvíce respondentů (65 až 67 procent) má zájem o aplikace charakteru informační podpory, podpory marketingu, CRM aplikace a nákup a prodej (tržiště, logistika atd.). Poněkud menší zájem, na úrovni 55 až 60 procent, je o aplikace sloužící podpoře řízení a rozhodování (MS/BS/DSS), a o aplikace pro řešení administrativy, komunikace a správu dokumentů. Relativně nejmenší zájem, na úrovni cca 47 procent, je o aplikace jako personalistika, aplikace na podporu výroby, údržby a servisu, a aplikace zajišťující finančnictví, účetnictví a controlling.