Tendr SIPVZ: představení pozůstalého
V tendru na realizaci III. projektu Státní informační politiky ve vzdělávání (lidově: počítačů do škol) zůstal jen jediný zájemce - sdružení AutoCont OnLine a Český Telecom. To se včera představilo veřejnosti i s početnou suitou dalších partnerů. Poodhaleno bylo i něco z předložené nabídky, mj. představa že ještě do konce letošního roku by mohlo mít přístup k Internetu na 80 procent žáků.Kauza "počítačů do škol", přesněji výběrového řízení na realizaci III. projektu SIPVZ, se v poslední době těší velké pozornosti médií. Faktem je, že těžko mohl někdo vymyslet šťavnatější scénář pro média bulvárnějšího ražení, než vyřazení pěti uchazečů hned na samotném začátku z ryze formálních důvodů, s ponecháním jednoho jediného zájemce ve hře. Osobně se k tomuto aspektu nehodlám vyjadřovat, nemám k tomu dostatek věrohodných informací.
Jediný "pozůstalý" v celém tendru, tedy jediný zájemce, jehož nabídka nebyla vyřazena z formálních důvodů, se včera představil veřejnosti. Jde o sdružení firem AutoCont OnLine a Český Telecom, které v pražském hotelu Intercontinental uspořádalo tiskovou konferenci a následný seminář. Zde pak představilo sebe sama i početný zástup svých partnerů.
Samotné sdružení tvoří následující dva partneři:
- AutoCont OnLine, a.s., což je dceřinný subjekt ve 100% vlastnictví AutoCont CZ a.s., účelově založený pro projekt Internet do škol, s cílem "výhradního zaměření na řízení a integraci výstavby a provozu informační a komunikační infrastruktury".
- Český Telecom, a.s., který bude integrátorem lokálních poskytovatelů a integrátorem konektivity.
Oznámen byl poradce, který pomáhal se sestavením nabídky: A.T.Kearney. Jako další poradci byli uvedeny firmy: Cameron McKenna, Komerční banka a Citibank.
Vedle obou členů sdružení byli včera představeni i "primární partneři". Těmi jsou:
- AutoCont CZ, a.s., který bude mít na starosti projekci a výstavbu informačních systémů, bude operátorem servisních služeb a bude provozovat i nonstop centrum pro pomoc školám
- AT Computers, a.s., bude mít na starosti výrobu a dodávku počítačů, dopravu, sklady a první nastavení
- GiTy, a.s., bude zajišťovat analýzu, přípravu a zajištění výstavby lokálních sítí
Dále byli představeni "výrobci, kteří s projektem exkluzivně spolupracují":
- AT Computers, výroba a distribuce počítačů
- Compaq, dodávka jednotlivých počítačů a serverů
- Cisco Systems, dodávka aktivních prvků
- Hewlett-Packard, dodávka počítačů, serverů a tiskáren
- Microsoft, dodávka operačních systémů a programů
- Tiny Software, programy zaměřené na bezpečnost
Přímo na místě konání se však objevila i loga dalších firem (viz obrázky) - například dr.Lang Group, Apple, Intel či Maximac.
80 procent připojených žáků do konce roku?
Co bylo součástí samotné prezentace? Zazněla zde např. obhajoba centralizovaného modelu řešení celého projektu, tedy modelu s jedním Generálním dodavatelem, jehož práci bude kontrolovat Generální auditor. To je jeden z momentů, který je veřejností silně kritizován, ale od firem podávajících nabídku lze těžko očekávat že jej zpochybní.
Dále zde byl několikráte zmiňován Národní Program Informační Gramotnosti (NPIG), což by měl být společný projekt předkladatelů nabídky, zaměřený na "řízení, integraci a investiční zajištění výstavby infrastruktury a zajištění jejího trvalého provozu a rozvoje". Z kontextu mi ale nebylo jasné, o co přesně jde.
Především ale byl včera prezentován zajímavý graf, znázorňující předpokládaný postup připojování škol k Internetu. Nemám jej k dispozici v původním tvaru, ale byl velmi jednoduchý a tak jsem si jej dovolil překreslit, viz obrázek - šlo v zásadě o přímku, začínající v čase T někde hluboko pod 10 procenty, a končící v čase T + 11 měsíců připojením 100 procent škol k Internetu.
V zásadě tedy tento graf říká, že připojování škol bude postupovat lineárně, bude začínat v situaci kdy připojeno je méně jak 10 procent škol, a všechny školy budou připojeny do 11 měsíců od startu celého projektu. Nad přímkou znázorňující postup připojování škol je poněkud "prohnutější" křivka, znázorňující počet připojených žáků. Její "prohnutí" oproti přímce připojování škol je dáno tím, že nejprve by měly být připojovány školy s větším počtem žáků, což způsobí jejich rychlejší přírůstek, a teprve později dojde na připojování škol s menšími počty žáků (což zpomalí nárůst počtu žáků). Na základě tohoto grafu pak představitelé sdružení prohlásili, že do konce letošního roku by mohlo být k Internetu připojeno na 80 procent žáků, což je prý dokonce více než kolik předpokládá původní vládní SIPVZ. Znamenalo by to ale, že okamžik T nastane velmi brzy, resp. že smlouva o realizaci bude podepsána již na počátku léta - a to by zase znamenalo, že se žádná z pěti neúspěšných firem neodvolá.
Podle ČTK přitom právě včera MŠMT rozesílalo pěti neúspěšným firmám vyrozumění o nesplnění podmínek účasti v soutěži. Nyní začíná běžet desetidenní lhůta na jejich odvolání - a opět podle ČTK se pan Jakub Rainisch z koordinačního centra Státní informační politiky (považovaný za autora celé koncepce) vyjádřil v tom smyslu, že nepředpokládá že se firmy odvolají. Osobně zastávám spíše opačný názor, ale nechme to na samotné firmy, kterých se to týká.
Na celém grafu považuji za velmi zajímavé to, že začíná (v čase T=0) s velmi malým procentem škol, které již jsou připojeny k Internetu. To příliš nekoresponduje s dostupnými odhady, které uvádí podstatně vyšší procenta již připojených škol. Na druhou stranu to koresponduje se skutečností, že zadavatel celého tendru (MŠMT) nemá příliš přesnou představu o stavu připojování škol.
Stejně tak je zajímavý i počet 80 procent žáků s přístupem na Internet, který předkladatelé nabídky slibují do konce roku (v případě včasného podepsání smlouvy). Není totiž zcela jasné, co to vlastně znamená - určitě ne to, že by každý z těchto žáků měl k dispozici vlastní počítač připojený k Internetu. Podle SIPVZ je požadovaných 70 procent vztaženo k počtu škol, které mají být vybaveny alespoň jednou učebnou s multimediálními počítači. Obávám se, že k 80 procentům žáků se došlo tak, že se vzal počet žáků takto vybavených škol a ten se vyjádřil jako procento celkového počtu žáků v ČR.
Za svou osobu mám k celému III. projektu další významné výhrady, zejména pokud jde o samotný způsob připojení škol k Internetu. K této problematice bych se ale rád vrátil v samostatném článku.