Dovolená na poslední chvíliJe léto, doba dovolených, a mnoho lidí se snaží sehnat nějaký zájezd či dovolenkový pobyt doslova na poslední chvíli. Místo obcházení či obtelefonovávání cestovních kanceláří nyní mohou hledat svou příležitost i na Internetu.
Jednou z nesporných výhod Internetu je jeho aktuálnost - zveřejnění určité informace na Internetu může být prakticky okamžité, zatímco například vydávání tištěných letáků či nabídek je neskonale pomalejší. Nelze se proto divit, že této výhodě Internetu brzo přišly na chuť i cestovní kanceláře, které se zákonitě snaží plně obsadit všechny své zájezdy. Jestliže dříve měly cestovní kanceláře na výběr jen klasická média jako rozhlas a televizi, kde je příslušné zveřejnění jejich nabídek nejspíše přišlo na dosti velké peníze, nyní mohou vše realizovat na Internetu s výrazně menšími náklady - v podstatě za nulové dodatečné náklady, pokud již mají svou vlastní internetovou přítomnost. No a tu většina významnějších cestovních kanceláří již má.
S nabídkami zájezdů na posední chvíli se lze na našem Internetu setkat ve dvou základních podobách - v podobě "jednobarevných" přehledů zájezdů jedné jediné cestovní kanceláře, typicky na jejím vlastním WWW serveru, a dále v podobě "mnohobarevné", kdy určitý oborově zaměřený WWW server slouží jako nástěnka pro více cestovních kanceláří, a nabízí tedy zájezdy na poslední chvíli od různých tour operátorů. V tomto druhém případě většinou jde o nezávislé WWW servery, které se zaměřují na turistiku a cestování obecně, a nejsou výkladní skříní žádné jednotlivé cestovky.
Příkladem "jednobarevné" nabídky zájezdů na poslední chvíli může být nabídka známé cestovní kanceláře Fischer. Ta má velmi pěkně řešený WWW server, na dobře zapamatovatelné adrese http://www.fischer.cz. Zde najdete nejen celou nabídkou Fischer-ů v on-line podobě, ale je zde pamatováno i na zájezdy na poslední chvíli. Na dnešním prvním obrázku vidíte dotazovací formulář, skrz který si můžete nechat vyhledat to, co vás zajímá: máte možnost volit jak destinaci, tak i místo odletu, kategorii ubytování (měřenou nikoli v počtu hvězdiček, ale v počtu letadel) i způsob stravování (polopenze, plná penze). Důležitý je i cenový limit, kde si můžete zadat horní mez. Vybrat si naopak nemůžete den odletu. Příklad výsledku vyhledání vidíte na dnešním druhém obrázku - další podrobnosti o příslušném zájezdu, destinaci i reáliích lokality si pak můžete vyhledat v katalogové části WWW serveru firmy Fischer. Pro zajímavost připomínám, že tento druhý obrázek byl snímán 19. července, a na nalezený zájezd tedy bylo nutné nastoupit hned druhý den. Takže šlo o záležitost skutečně velmi aktuální. Jiná známá a velká cestovní kancelář, Čedok, již také má svůj vlastní WWW server, se svou nabídkou v on-line podobě (na adrese http://www.cedok.cz). Zatím ale tento server funguje jen v testovacím režimu, a nabídku zájezdů na poslední chvíli jsem na něm nenašel. Když jsem listoval standardním katalogem zájezdů, typicky tam byly uváděny volné termíny až od druhé poloviny srpna (a tedy nejméně měsíc dopředu).
Dosud neobsazené zájezdy z aktuální nabídky Čedoku však najdete i v přehledech zájezdů na poslední chvíli, zveřejňovaných na jiných serverech. Například na serveru Travelshop (http://www.travelshop.cz), jehož aktuální nabídku vidíte na třetím obrázku. Ještě dalším "mnohobarevným" přehledem dosud volných zájezdů od různých cestovních kanceláří je ten, který najdete na WWW serveru Tours (http://www.tours.cz), viz čtvrtý obrázek. Tímto stručným výčtem však zdaleka nemohou být vyčerpány všechny nabídky zájezdů na poslední chvíli, které je možné najít na českém Internetu. Pro mnohem podrobnější přehled se podívejte například na kategorii "Cestování" na WWW serveru seznam (http://www.seznam.cz). |