Vítejte ve světě Pepsi!Český WWW server společnosti Pepsi Cola, pojatý spíše jako propagace určitého životního stylu, než jako reklama na Internetu
Zprovoznění českého WWW serveru společnosti Pepsi Cola vzbudilo rozruch na naší Internetové scéně ještě dříve, než k němu vůbec došlo. Příčinou byla problematická registrace domény pepsi.cz, kterou si na sebe zaregistrovala firma Globe jen velmi těsně předtím, než o totéž projevila zájem skutečná firma Pepsi. Od té doby uplynul jistý čas, padlo několik nepříliš uspokojivých vysvětlení, ale nyní je zřejmě již vše "na svém místě" - vlastníkem domény pepsi.cz je Pepsi Cola ČR, s.r.o., která svou doménu již také náležitě "zabydlela" svým obsahem. Ten je docela zajímavý, a to jak po věcné stránce, tak i technickým provedením.
Pokud jde o věcný obsah serveru pepsi.cz, ten je jednoznačně zaměřen na věkovou skupinu "-náctiletých", a vyznívá spíše jako propagace určitého životního stylu, než jako reklama na produkty společnosti Pepsi. Najdete zde například recenze počítačových her (viz třetí obrázek) , recenze filmů (viz druhý obrázek), virtuální módní přehlídky (ukázky mladé módy), ale také mnoho odkazů na jiné zdroje, zajímavé pro mladé lidi, seznamy nejrůznějších společenských akcí pro "-náctileté" (ve výmluvně nazvané rubrice "kam na mejdlo") a další věci uzpůsobené oblastem zájmu té skupiny uživatelů, na kterou je WWW server zaměřen.
Mentalitě očekávaných uživatelů je samozřejmě přizpůsoben i jazyk - není vůbec vulgární, ale obsahuje výrazivo, které středněvěkáčům a rakváčům (abych použil terminologii páně Neffa z Neviditelného psa) musí nutně připadat poněkud cizokrajné. Samozřejmostí je i možnost on-line komunikace, diskusní kanály a možnost feedbacku. Na své si přitom přijdou i lidé hloubavější, vyhledávající spíše faktografii - pokud vás zajímá historie společnosti i samotného produktu, najdete zde několik specializovaných stránek, věnovaných tomuto tématu. Tušili jste například, že recept na Pepsi Colu vzniknul už v minulém století (v roce 1898), a to jako lék na léčení nechutenství, neboli tzv. dispepsie? Zajímavé je i srovnání českého serveru Pepsi s jeho anglickým protějškem (Pepsi World, na adrese http://www.pepsi.com) - celkové "ladění" je samozřejmě stejné, stejné jsou i základní tematické okruhy, kterými se server zabývá (a které ukazuje první obrázek). Obsah je ovšem lokalizován, a to nejen jazykově, ale také věcně - nejrůznější reálie (od módních kolekcí, přes programy kin, diskoték apod.) jsou brány z tuzemského prostředí. Pokud jde o výtvarné a technické provedení WWW serveru Pepsi, zde je nutno skutečně smeknout - výtvarné zpracování je skutečně velmi hezké (alespoň podle mého subjektivního názoru), a snad ještě hezčí, než u anglického Pepsi Worldu. Firma zřejmě nelitovala peněz na skutečně dobré grafiky, a výsledek je znát. Pod technickou realizací českého Pepsi serveru je podepsána firma Internet Servis, a.s., a také ona odvedla svou práci velmi dobře - www.pepsi.cz využívá mnoho užitečných a zajímavých možností dnešních browserů, včetně multimediálních prvků typu videa, hudby, animací atd. Užitečným doplňkem je i "dálkové ovládání" (WWWovladač, viz čtvrtý obrázek).
Rubem vysoce hi-tech stránek je nutnost používat nejnovější verze browserů, a také nemalá náročnost na přenosovou kapacitu a výkon počítače. Na úplně první stránce www.pepsi.cz přitom dostanete na výběr, zda chcete navštívit verzi "high" (míněno "high-bandwidth", tedy s rychlou přípojkou), nebo verzi "low" (low-bandwidth), či verzi čistě textovou. V době psaní tohoto článku (počátek dubna) však byla k dispozici jen verze "high", ze které jsou také všechny ukázky. |