Pizza přes Internet"Pizzová centrála" - WWW server, zprostředkující on-line objednávání pizzy z různých pizzerií, s donáškou až do domu (prozatím od dvou pizzerií z Brna a jedné z Prahy)
Možnost objednávat si pizzu on-line způsobem, s donáškou až do domu, je jedním z nejvíce zprofanovaných příkladů využití Internetu. Faktem je, že v zahraničí je to úplná samozřejmost, která se v očích uživatelů časem stává spíše banalitou, než něčím, co si zaslouží větší pozornost. U nás ale něco takového dlouho chybělo, ale naštěstí už nechybí. Na dobře zapamatovatelné adrese http://www.pizza.cz si dnes můžete pizzu objednat i u nás. Zajímavé přitom je, že nejde o individuální řešení jedné konkrétní pizzerie, která by sama provozovala svůj vlastní on-line objednávkový systém. Jde spíše o řešení typu "pizzové centrály", cizím slovem pak "pizza front-end". Provozovatelem serveru na adrese http://www.pizza.cz je totiž brněnský Internet provider jménem NetBrno, který nejspíše žádné pizzy sám nepeče - funguje v zásadě jako zprostředkovatel mezi pizzy-chtivými zákazníky a skutečnými pizzeriemi, a stará se o cílené předávání on-line objednávek. Mělo by tedy jít o otevřený systém, ke kterému se mohou přidávat další pizzerie, které o to projeví zájem. V současné době jsou do tohoto systému zapojeny dvě pizzerie v Brně (Grill Bar U Kalvodů, a Pizzeria La Scala), a jedna pražská (Pizza West). Díky tomu pak také každá pizzerie může mít vlastní cenotvorbu, vlastní dodací podmínky, a také vlastní otevírací dobu - odvozenou zřejmě od běžné provozní doby své "fyzické" provozovny (takže i na Internetu mají tyto pizzerie někdy zavřeno, viz druhý obrázek).
Spíše praktickou zajímavostí je i srovnání cenových a dodacích podmínek mezi Prahou a Brnem - obě brněnské pizzerie nabízí rozvoz zdarma, a podle počtu odebraných jídel přidávají zdarma i nápoje (viz druhý obrázek, s konkrétní nabídkou jedné brněnské pizzerie). Naproti tomu pražská Pizza West si k ceně svých pizz (které alespoň nominálně nejsou nižší než u obou brněnských pizzerií) účtuje samostatně ještě balné (5 korun za krabici, 3 za misku) a dovozné (49,- až 95,- Kč, podle vzdálenosti od pizzerie), a ani nápoje nejsou přidávány zdarma. Každá ze tří dosud zapojených pizzerií samozřejmě nabízí na Internetu své menu, neboli objednávkový formulář s nabídkou jednotlivých produktů, jejich cenou a formulářovými políčky pro zadání počtu objednávaných kusů. Příklad vidíte na třetím obrázku (pro brněnskou pizzerii La Scala).
Když si pizzychtivý zákazník vybere, na co má chuť, musí ještě vyplnit další údaje na dalším objednávkovém formuláři - ten je dostupný jen v době, kdy příslušná pizzerie má otevřeno, a zde se uvádí mj. i adresa, na kterou má být zboží doručeno. Uvádí se zde také telefonní číslo zákazníka, aby si pizzerie mohla objednávku ověřit, a vyhnula se tak případným žertům na cizí (a vlastně i svůj) účet.
Provozovatelem "pizzové centrály" a zprostředkovatelem toku objednávek je brněnská firma NetBrno, která tuto svou službu vtipným způsobem prezentuje i na svých domovských stránkách (viz čtvrtý obrázek, vlevo nahoře). Velmi chytře je zde využito paralely s technologií Information Push, která předpokládá dodávku informací doslova až "pod nos" uživateli, který si něco takového objedná u specializovaného dodavatele informačních služeb. S genialitou hodnou Cimrmana si ve firmě NetBrno zřejmě uvědomili, že se nemusí jednat vždy jen o informace - proč by v rámci "push technologií" nemohly být tlačeny k uživateli, doslova až pod jeho ctěný nos, i báječně vonící pizzy? |