ZmijeNový druh vyhledávací služby v českém Internetu - katalog, který ke každému zmapovanému zdroji sestavuje své vlastní hodnocení, týkající se jeho obsahu i dostupnosti.
Dnes bych vám rád představil novou vyhledávací službu, která dosud nemá na našem domácím Internet obdoby, a která tak vhodně doplňuje již existující spektrum vyhledávacích služeb. Jmenuje se Zmije, a je z dílny společnosti MIA (media internet agency). V čem je ale novum této služby? Začněme trochu zeširoka: vyhledávací služby lze klasifikovat podle různých kritérií, nejčastěji podle toho, co si "odnáší" z navštíveného zdroje, o kterém se vyhledávací služba dozví. Vyhledávací služby databázového typu, mezi které patří např. známá AltaVista, či u nás Atlas nebo Kompas, se snaží zapamatovat si mechanicky každé slovíčko, které se na navštívené stránce vyskytuje (a to zanést do své databáze, které pak uživatelé mohou klást dotazy typu: na kterých stránkách se vyskytuje slovo X, či skupina slov X Y Z?). Jde vlastně o možnost plnotextového vyhledávání v rozsahu celého Internetu (v případě AltaVisty), resp. v rozsahu českého Internetu (v případě Atlasu a Kompasu). Takto velký rozsah "mapování" je ale možný díky maximální automatizaci, do které vůbec nevstupuje lidský faktor - ani při sběru informací, a ni při jejich vyhodnocování (které zde ostatně není žádné), ani při případném třídění (které zde také nenastává, a vše se ponechává "na jedné hromadě", v jedné velké databázi). Vůbec zde tedy neexistuje jakékoli hodnocení či vlastní názor na to, co daný zdroj (WWW stránka) představuje a nabízí.
Dalším stupněm jsou tzv. katalogy - v zahraničí je nejznámější služba Yahoo, u nás Seznam a katalog Atlasu. Služby tohoto typu se již snaží nějak hodnotit obsah dostupných zdrojů, a to dvěma formami: jejich zařazením do určité předmětové kategorie (odpovídající různé hlubokému a širokému hierarchickému členění), a stručným a výstižným, obvykle jednořádkovým popisem (titulkem). Podstatné ale je, že fungují na principu nástěnky - samy jsou pasivní a čekají až jim někdo sám oznámí existenci nového dostupného zdroje. Od tohoto oznamovatele pak také očekávají, že sám řekne do jaké předmětové kategorie nový zdroj spadá (resp. navrhne, a provozovatel katalogu to pak může korigovat). Stejně tak provozovatel katalogu očekává, že to bude oznamovatel, kdo mu dodá výstižný titulek, vystihující podstatu nového zdroje. Nejedná se tedy o žádné vlastní hodnocení ze strany provozovatele katalogu. Konečně třetím typem jsou takové vyhledávací služby, které jsou podobné katalogům (zejména v tom, že pracují s určitým systémem předmětových kategeorií, do kterých zatřiďují odkazy na nové zdroje), ale liší se v tom, že nejsou pasivní, nýbrž výrazně aktivní - samy si vyhledávají nové zdroje (i když je na ně lze explicitně upozornit), a hlavně tyto nové zdroje samy klasifikují a hodnotí! Nepracují tedy již s titulky, které dodávají oznamovatelé nových zdrojů, ale analogii těchto titulků si vytváří sami. Často jsou takovéto titulky poněkud obsáhlejší, a mají spíše charakter popisu, stručného shrnutí či malé recenze - obecně jsou vyslovením názoru někoho, kdo stojí na straně provozovatele vyhledávací služby, a nikoli na straně provozovatele nového zdroje (a tudíž je možné od něj očekávat i určitou konzistentnost v hodnoceních). Vyhledávací služby tohoto typu jsou dosti náročné na lidské zdroje, protože musí zaměstnávat skupinu lidí, kteří se neustále brouzdají Internetem, objevují nové zdroje, studují je, a sepisují své hodnocení těchto zdrojů (do kterého může spadat například i hodnocení celkové dostupnosti daného zdroje). Tímto způsobem pak vzniká zdaleka největší přidaná hodnota ze všech tří naznačených vyhledávacích služeb.
Nová Zmije je prvním příkladem této třetí kategorie vyhledávacích služeb na našem domácím Internetu. Teprve se zabydluje, a její obsah zatím nepřekypuje bohatostí (a také dosti vysoká chybovost serveru se snad časem zlepší). O způsobu hodnocení jednotlivých stránek si můžete udělat představu z prvního obrázku, kde je určitý výběr nejzajímavějších stránek (snad čerstvě přidaných), zatímco na třetím obrázku je příklad obsahu jedné předmětové kategorie. O tom, jak vypadá celý systém předmětových kategorií Zmije, si můžete udělat představu z dnešního druhého obrázku. V době psaní tohoto článku ještě nefungovalo automatické vyhledávání v obsahu Zmije (takže hledající uživatel musel sám procházet jejími předmětovými kategoriemi). Snad se ale i to brzy zlepší. |