Do Expandia banky po WAPuExpandia Banka rozšířila repertoár kanálů, skrze které mohou její klienti přistupovat ke svým účtům - nyní to jde i pomocí technologie zvané WAP. Drobným (a zřejmě jen dočasným zádrhelem) je to, že tato možnost nefunguje klientům Eurotelu a také uživatelům softwarových emulátorů.
Není asi žádným překvapením, že první vlaštovkou se stala právě Expandia Banka. Ta v úterý 4. 4. 2000 vydala tiskovou zprávu, ve které oznámila, že její klienti mohou nyní přistupovat ke svým účtům ze svých mobilních telefonů také prostřednictvím WAP-u. Mohou tímto způsobem provádět následující základní repertoár operací:
Má "banka po WAP-u" smysl? Jestliže v předchozím článku (Senátor ve WAP-u) jsem vyjádřil svůj názor, že WAP není tou správnou platformou pro prezentování názorů a postojů politika vůči veřejnosti, pak v tomto případě zastávám opačný názor. Komunikace s bankou (a konkrétně manipulace s vlastním účtem) je přesně tím, na co je WAP vhodný. Považuji to dokonce za učebnicový příklad nasazení WAP-u. Je to služba, která majiteli účtu umožňuje rychle, odkudkoli a kdykoli dosáhnout přesně toho, čeho dosáhnout chce - například zjistit aktuální stav svého účtu nebo zadat nějakou konkrétní transakci.
Technologie WAP přitom nabízí takovou úroveň uživatelského komfortu, jakou pro takovéto činnosti považuji za postačující - na rozdíl od komfortu, který je potřeba například pro čtení delších článků či seznamování se s názory nějakého politika. Navíc práce s vlastním bankovním účtem je činností, kterou lidé mohou chtít vykonávat v nejrůznějších situacích i "za pochodu", což je opět rozdíl oproti čtení románů či seznamování se s názory politika - to jsou naopak činnosti, které by lidé měli dělat tehdy, když na to mají čas a klid. Jak to funguje?
Způsob, jakým se pomocí WAP-u komunikuje s bankovním účtem, si můžeme naznačit pomocí následující série obrázků. Jakmile se "přihlásíte" k Expandia Bance, je vám zobrazeno základní menu (viz úzký obrázek výše), ze kterého si vybíráte - zde jsem zvolil "Informace o účtu" (viz následující obrázek).
Volbou položky "informace o účtu" jsem se dostal na další menu, kde jsem si v rámci možných operací s účtem zvolil "Zůstatek na účtu".
Poté se mi zobrazil jednoduchý formulář, skrze který postupně mohu (resp. musím) zadat číslo účtu, zvolit měnu, zadat své klientské číslo a pak také zadat svůj autorizační kód (jímž je ono výše zmiňované "hausnumero", které mi vygeneruje můj elektronický klíč, který kvůli tomu musím mít při sobě). Snad není třeba zůrazňovat, že zmíněné "hausnumero" má stejně jako při použití jiných komunikačních kanálů platnost jen pro danou operaci. I kdyby ho ale snad někdo odposlechl či odkoukal, stejně by mu k ničemu nebylo (protože na další operaci s účtem musí elektronický klíč vygenerovat nový autorizační kód, neboli nové "hausnumero").
Velkou předností WAP-u je to, že komunikuje s uživatelem prostřednictvím interaktivních menu, a tím jej může spolehlivě vést všemi postupnými úkony, které je třeba provést.
Jednotlivé prvky menu, například políčka pro zadávání konkrétních hodnot, pak mohou být dostatečně velké a snadno použitelné (viz obrázek).
Drobný zádrhel
Právě naznačeným způsobem je uživatel doslova "doveden za ruku" k zadání všech potřebných údajů. Následně pak i ke kýženému výsledku - k zobrazení zůstatku na svém účtu, zadání požadované transakce atd. Já jsem to zkoušel se softwarovým emulátorem WAP-u na Nokii 7110 (ze kterého také pochází nasnímané obrázky), ale ke kýženému výsledku jsem se nedobral. Na otázku, proč to tak je, jsem našel odpověď přímo na WWW stránkách Expandia Banky (klikněte na ikonku WAP). Raději ji ocituji doslova: Upozornění: Kromě základních kontaktů (důležitá telefonní čísla + adresy Klientských center) vyžadují všechny další služby šifrování. To je důvod, proč šifrované služby není možné využít na softwarových emulátorech (např. gelon.net) a v síti EuroTel (tento operátor šifrování připravuje). Dotazem přímo v bance jsem se dozvěděl, že jde o dočasný problém, na jehož odstranění se pracuje.
|