Jak se nakupuje v eCity?Ve druhé etapě eCity již můžete nakoupit reálné zboží za reálné peníze - pokud si ovšem ve zdejší nabídce něco vyberete a jste spokojeni s cenou. Zde jsou mé poznatky a dojmy z toho, jak to v praxi funguje. O tom, jaké budou základní principy fungování druhé etapy eCity, jste se mohli dočíst zde na Novinkách ve dvou předchozích článcích, ve kterých jsem popisoval především vlastnosti eCity účtu i způsob expedice a dodání zakoupeného zboží . Nyní již mohou přijít na řadu mé praktické zkušenosti s tím, jak fakticky probíhá samotné nakupování, placení i dodání zakoupeného zboží. Jak se vybírá?
Nakupování ve virtuálním městě eCity je v mnoha ohledech stejné jako nakupování v jiných virtuálních prodejnách a celých obchodních domech, a v jiných aspektech se naopak liší. Shoda je například v tom, jak vypadá samotný nákup - uživatel prochází soustavou stránek, které mu prezentují určitou nabídku, a vybírá si to, co chce koupit. V případě eCity se uživatel dostane k jednotlivým nabídkám nejsnáze ze své zdejší osobní stránky, kde má jednak nabídku zajímavých tipů, a jednak možnost odskoku na seznam firem, jejichž nabídku může systematicky prozkoumávat. Ať už uživatel zvolí jakoukoli cestu, dostane se k jednotlivým nabídkovým stránkám, které fungují principiálně stejně, jako ve všech ostatních virtuálních prodejnách - je zde vyobrazeno příslušné zboží, eventuelně jeho podrobnější popis a další informace, ale hlavně cena a nezbytná ikonka pro vyjádření přání zakoupit toto zboží. Skrze tuto ikonku pak kupující uživatel ukládá vybrané zboží do svého virtuálního nákupního košíku.
V případě eCity jsou nabídkové stránky organizovány po firmách (tj. každá firma má své nabídkové stránky), a nikoli po druzích zboží. Okno browseru nakupujícího uživatele je pomocí rámečků rozděleno horizontálně na dvě části, a nabídky jednotlivých firem se promítají do horní části (viz větší obrázek k předchozí ilustraci). Zde uživatel najde vyobrazení a eventuelně i bližší popis nabízeného zboží, a samozřejmě také cenu i údaj o tom, kolik kusů příslušného zboží je na skladě (nezapomínejme, že všechno zboží je expedováno ze společného skladu). Ve spodní části okna pak uživatel vidí momentální stav svého nákupního košíku, i s jeho výslednou cenou (včetně započítaného expedičního poplatku 98,- Kč). Kdykoli je možné kterýkoli artikl z košíku vyjmout (nebo naopak vložit, kliknutím na příslušnou ikonu "Objednávám" v horní části, či změnit počet kusů a nechat přepočítat celkovou cenu). Důležité je, že uživatel si může do svého nákupního košíku libovolně "namixovat" zboží od různých výrobců (expedováno to stejně bude z jednoho skladu, za jednotný expediční poplatek, pokrývající balné i dopravné, podrobněji viz zde ). Když uživatel uzná, že má ve svém nákupním košíku vše potřebné, zbývá mu to nejméně příjemné - zaplatit. K tomu stačí kliknout na ikonku "Platím" ve svém nákupním košíku (viz předchozí obrázek). Na výběr pak dostane dva možné způsoby platby:
Jedním z rozdílů mezi oběma způsoby platby je například to, že u eCity účtu již při jeho založení oprávněný majitel určuje, na které adresy smí být expedováno zboží (a při placení z těchto předdefinovaných adres pouze jednu vybere). Naproti tomu při placení z Osobního účtu je zřejmě možné explicitně zadat adresu pro doručení (ale tuto větev jsem fakticky nezkoušel). Nemožnost explicitně zadat jinou adresu pro doručení (při placení z eCity účtu) souvisí i s různým způsobem zabezpečení obou účtů. Zatímco Osobní (i firemní) účet u Expandia banky je chráněn elektronickým klíčem, v případě eCity účtu je chráněn pouze heslem. Zajímavé je, že toto heslo se při faktickém přístupu k eCity účtu nezadává celé, ale vyžaduje se vždy jen jeho část - zřejmě náhodně volená podmnožina číslic tohoto číselného hesla. Jelikož je tato podmnožina volena pokaždé jinak (nejspíše náhodně), ani eventuelní jednorázové odposlechnutí části hesla někým neoprávněným mu nepomůže k získání přístupu k účtu.
V terminologii Expandia banky je přístup k eCity účtům přes takto zadávaná hesla označován jako přístup "s omezenými právy", což souvisí s již citovanou nemožností zadat explicitně adresu pro doručení objednaného zboží (pouze se volí mezi dříve zadanými), a stejně tak to znamená nemožnost převést peníze na jiný účet, než který byl zadán oprávněným majitelem již při zřízení eCity účtu.
Platíte-li z eCity účtu, pak se po zadání požadované části hesla dostanete k předvyplněnému formuláři, jehož úryvek vidíte na obrázku (viz větší obrázek pro celý formulář). Zde si můžete také předepsat, že chcete být informováni o provedení peněžní transakce neboli o faktickém zaplacení (tak jako u řádného Osobního či Firemního účtu jedním z dostupných kanálů, např. emailem). Dále si můžete vybrat, na kterou z předem určených adres má být zboží fakticky doručeno (viz listbox ve spodní části většího obrázku). V zásadě jediné, co musíte udělat, je autorizovat transakci - u řádného Osobního či Firemního účtu by to bylo prostřednictvím elektronického klíče, zatímco zde u eCity účtu tak činíte zadáním požadované části hesla (opět ne celého, viz obrázek). Po zaplacení vám přijde emailem potvrzení vaší objednávky (viz následující obrázek), i s jejím číslem.
Pak se již můžete těšit na to, že objednané zboží do 48 hodin dorazí na vaši adresu (prostřednictvím spediční firmy DPD). O tom, kdy je vámi objednané zboží vyexpedováno a předáno k doručení, se dozvíte z dalšího automaticky vygenerovaného mailu, který přijde na vaši adresu.
Momentální stav vaší objednávky si můžete kdykoli sami zjistit přímo na stránkách eCity, v rubrice "Přehled objednávek".
Kromě toho si na svém eCity účtu můžete kdykoli zjistit, v jakém stavu je vaše platba za nakoupené zboží - zde je vhodné si připomenout, že při nakupování v eCity využíváte mechanismus tzv. eKreditivů, v rámci kterého zůstávají peníze za zakoupené zboží ještě po 3 dny od doručení blokovány na vašem účtu, pro případ eventuelních problémů s dodáním (a tyto peníze jsou fakticky převedeny na účet prodejce až za zmíněné 3 dny, pokud mezitím neuplatníte reklamační mechanismus).
Jak mi objednané zboží došlo
Jak jste si mohli z předchozích obrázků všimnout, v eCity jsem si objednal čtyři knížky od jediného dodavatele (Computer Press). Objednávku jsem zadal ve večerních hodinách v pondělí 18. 10., a první potvrzující email o přijetí objednávky došel krátce poté, ve 21:37. Druhý potvrzující mail o tom, že zboží je fakticky expedováno, přišel následující den (v úterý 19. 10.) ve 14:03.
Jaká je nabídka a jaké jsou ceny?
Po dosavadním popisu "techniky nákupu" si musím trochu postesknout nad nabídkou v eCity. Určitě jsem čekal, že bude bohatší, pestřejší a zajímavější. Hodnocení skutečné nabídky je samozřejmě velmi subjektivní, a tak mohu mluvit jen sám za sebe: měl jsem problémy si v eCity vůbec něco vybrat. Nevím, kolik lidí dosud neoslovených e-komercí nabídka eCity dokáže zlákat. Z čísla mé realizované objednávky (1999001454) usuzuji, že to k datu 18. 10. bylo 1454 objednávek, či alespoň pokusů o objednávky (které nemusely být realizovány, sám jsem při psaní tohoto článku jednu nezrealizovanou objednávku také vytvořil, kvůli nasnímání některých obrázků). Ale zpět k mému nakupování: po několikerém přemítání, co vlastně koupit, když mne nic vysloveně nezaujalo, jsem nakonec vsadil na jistotu - na knížky, které ale v eCity nabízí jen jedna firma (Computer Press, pominu-li jednu obrazovou publikaci MF Dnes). Samozřejmě mne zajímala i cena - ta u knížek Cpressu seděla doslova na halíř s jejich cenou přímo od vydavatele v jeho vlastní virtuální prodejně (na Vltavě). Je libo platit 1400, nebo 984 Kč?
Kromě knížek jsem si porovnával ceny i u některých dalších artiklů. Největšího překvapení jsem se dočkal u hry Need For Speed verze 4, kterou v eCity nabízí její tuzemský prodejce (firma JRC). V kamenné prodejně firmy JRC tato hra stojí 1599,- Kč, a v eCity přijde na 1400,- Kč. To by mohlo být docela zajímavou motivací k tomu, aby zájemce o tuto hru dal přednost nákupu on-line.
Snažil jsem se ale zjistit, kolik tato hra stojí jinde na českém Internetu. Bylo to zrovna pár dní poté, co na serveru centrum.cz spustili svou službu "Obchody", která dělá přesně to, co jsem měl na mysli - porovnává ceny stejného zboží v různých virtuálních prodejnách. Tak jsem si nechal vyhledat právě zmíněnou hru, a výsledek byl opravdu zajímavý.
Podle služby "Obchody" je tato hra k mání na Vltavě již za pouhých 984,- Kč. Nejprve jsem výsledku vyhledání moc nevěřil, ale návštěva přímo na Vltavě mi to potvrdila. Zmíněná hra je zde skutečně k dostání za oněch 984,- Kč. To už je opravdu znatelný rozdíl oproti 1400,- v eCity.
Možnost vrácení zboží
Jakmile budou mít uživatelé k dispozici možnost snadného a rychlého srovnávání nabídek různých on-line prodejců (takového typu, jako je služba obchody.centrum.cz), zcela jistě to povede k vyrovnání cenové hladiny konkrétních produktů. Podle čeho pak ale budou kupující vybírat svého prodejce, když ne podle ceny? Nejspíše to bude podle dalších služeb, které jsou s prodejem spojeny (či podle další "přidané hodnoty", podle toho, jak to nazveme). V případě eCity je takovouto přidanou hodnotou například prodej skrz eKreditiv a možnost vrácení nepoužitého zboží do tří dnů, bez faktického transferu peněz od kupujícího k prodejci. Čtyři knížky, které jsem si nakonec objednal, mi došly v pořádku a neměl jsem co vracet - přesto jsem se ale ze zvídavosti zajímal o to, jak mechanismus vrácení zboží v praxi funguje. Jediné explicitní upozornění kupujícího na možnost vrátit zboží v ochranné lhůtě 3 dnů jsem našel ve druhém potvrzovacím mailu (viz výše, oznámení o expedování zboží). Když jsem pátral dále, našel jsem další zmínku přímo na stránkách eCity, konkrétně v rubrice Help/FAQ, kde se explicitně praví: Vrácení zboží ve lhůtě pro vrácení zboží Po přečtení tohoto upozornění jsem se snažil najít nějakou možnost jak "označit vrácené zboží na stránce eCity", ale nic použitelného jsem nenašel. Tak jsem poslal mailem dotaz na infolinku eCity (mailto:info@ecity.cz), a dozvěděl se následující: Každý obyvatel eCity, ktery nakoupi zbozi prostrednictvim eCity, muze na sve strance kliknutim na prehled objednavek sledovat konkretni stav objednavky. A to od stavu ceka na penize az po dodano. Pokud je objednavka ve stavu dodano, jsou vedle teto objednavky tlacitka pro uplatneni vraceni zbozi a tim i zruseni eKreditivni blokace na castku za objednane zbozi. Tu jsem pochopil, kde je problém - mnou objednané zboží v pořádku dorazilo ve středu ve 13:30 (a tudíž má objednávka přešla do stavu "dodáno"). Do doby, kdy dopisuji tyto řádky (ve čtvrtek před půlnocí, tedy více jak 30 hodin poté), to ale obchodní systém eCity ještě nezaznamenal - když si nechám zobrazit stav svých objednávek, ona jediná tam stále "visí" se statutem "distribuováno". Tudíž i možnost dožadovat se vrácení zboží standardní cestou (skrze zmíněné tlačítko) je pro mne nedostupná, zatímco lhůta 3 dnů pro vrácení vesele běží dál. Nejspíše tedy selhala zpětná vazba od distribuční firmy, která nehlásí včas obchodnímu systému eCity, že zboží bylo fyzicky dodáno.
|