Vyšlo na Lupě, 31.5.2013
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b13/b0531001.php3

99mobile cílí na „nízkoútratové“ rezidenční zákazníky (do 400 Kč měsíčně)

Nový virtuál nenabízí předplacené služby ani neomezené hovory. Jen tarify s nízkými paušály a nízkým hovorným: 1,49 Kč do všech sítí. Kompenzuje to ale zpoplatněním dalších úkonů. 

Právě dnes vstupuje na náš mobilní trh nový hráč: virtuální operátor 99mobile. A přichází hned s několika prvenstvími.

Jedním z nich je určitě to, že jde o prvního „nepřímého“ virtuála: v tom smyslu, že jeho hostitelem (MVNE) není nikdo z trojice mobilních operátorů s vlastní sítí (MNO, tj. Telefónica, T-Mobile a Vodafone), ale společnost GTS Czech,  která je sama „přímým“ virtuálem, hostujícím v sítí T-Mobile. Své služby, včetně těch mobilních, pak GTS nabízí (jako MVNE) na velkoobchodní bázi dalším zájemcům o roli virtuálního operátora. No a nový 99mobile je prvním příkladem subjektu, který takovouto nabídku využil.

Stručně řečeno tedy nový 99mobile hostuje v síti T-Mobile, ovšem zprostředkovaně přes GTS Czech. Jenže tím to kupodivu nekončí: sám 99mobile prý chce mít své vlastní značkové přeprodejce (Branded Reseller-y), kteří si budou moci upravit jeho tarify a prodávat je pod vlastní značkou. A to již letos, v červnu. To by pak ale bylo dokonce jakési „4. patro“ v řetězci „T-Mobile, GTS Czech, 99mobile, jeho Branded Reseller“.

Jinak je 99mobile ve skutečnosti značkou, pod kterou své služby poskytuje společnost MAXPROGRES mobile, s.r.o., se sídlem v Brně. Pohledem do Obchodního rejstříku lze snadno zjistit, že má konkrétní definované majitele, sídlící zde v tuzemsku. Sama o sobě pak říká, že

patří do struktury silné společnosti MAXPROGRES, s. r. o., která je předním telekomunikačním operátorem, na trhu působí od roku 1996 a je ryze českou společností s českým kapitálem.

Pohledem do databází ČTÚ pak lze zjistit, že jak MAXPROGRES, s. r. o., tak MAXPROGRES mobile, jsou u ČTÚ registrovány jako podnikatelé v oblasti elektronických komunikací, a své zákazníky tak mohou obsluhovat sami, pod vlastní značkou.

Stejně tak lze snadno zjistit, že „mateřský“ MAXPROGRES (nikoli přímo MAXPROGRES mobile) má od ČTÚ přidělenu sérii 10 000 číslem pro mobilní sítě, s rozsahem 799 99x xxx. Tedy s dostatkem číslic 9, aby to korespondovalo s firemní kulturou, očividně vyžadující co nejvíce devítek.

Mimochodem, „mateřský“ MAXPROGRES působí jako pevný operátor a své služby také pojmenovává tak, že na jejich začátek dává dvě devítky. Tedy například 99internet, 99phone, 99vpn atd. Teď tedy do portfolia přibývá i 99mobile.

A díky tomu, že “mateřský“ MAXPROGRES je již etablovaným operátorem, s vlastním zázemím a infrastrukturou, nemusí být jen pouhým přeprodejcem mobilních služeb. Sám se prezentuje jako „plnohodnotný mobilní virtuální operátor v platformě MVNO“, a ohledně využití vlastních prostředků říká:

  • Vlastní technologie MVNO jsou provozovány na špičkových zařízeních světových výrobců s důrazem na redundanci systémů a nepřetržitým monitoringem 24/7/365
  • Jedná se o vlastní billing, voice GW, data GW,  CRM, fakturační systém, systém řízení pohledávek, logistický systém, webové servery a ICT technologie
  • Obsluhujeme systém provisioningu, number portability a sms gate
  • Systémy  jsou dimenzovány na aktivaci až 10.000 SIM měsíčně

Jaká je cílová skupina?

Cílovou skupinou nového 99mobile jsou rezidenční zákazníci. A to ti, kteří mají spíše nižší útratu, do cca 400 (až 500) Kč měsíčně. Což je dnes určitá hranice, za kterou se již vyplatí sáhnout po neomezeném tarifu. Takové ale 99mobile nenabízí, a ve svém FAQ to vysvětluje také tím, že mu to neumožňuje velkoobchodní nabídka:

Jsme si vědomi, že i takoví zákazníci existují, nicméně velkoobchodní nabídka nám bohužel v této chvíli neumožňuje neomezený tarif nabízet. Věříme, že v budoucnu toho budeme schopni.

Nicméně dnes 99mobile míří jednoznačně „pod“ popisovanou laťku, a nikoli nad ni. A vysvětluje to průzkumy, které si nový virtuál nechal udělat (na vzorku 2000 fyzických osob, užívajících soukromý telefon). Vyšlo mu, že:

  • předplacenou kartu chce 13% respondentů
  • tarif chce 73% respondentů

Proto se prý 99mobile rozhodl pro tarify, namísto předplacených služeb. Dále se ptal na charakter paušálů, a výsledek byl následující:

  • minimální paušál, levné volání a SMS chce 37% respondentů,
  • balíček s výhodnými volnými minutami, levné volání a SMS chce 53% respondentů
  • neomezený paušál chce jen 10% respondentů.

Výsledkem by měly být ceny hovorného a SMS, „posazené  co nejníže“: konkrétně na  úroveň 1,49 Kč do všech tuzemských sítí (s výjimkou volání do vlastní sítě, za 0,49 Kč). A tarify, které zahrnují „jen to nejnutnější“, v podobě určitého objemu hovorů za měsíční paušál, viz následující tabulka.

balíček

Poslouchám

Občas si brnknu

Mluvím

Volám více

cena měsíčně

49 Kč

149 Kč

249 Kč

399 Kč

volné minuty

10

100

200

400

volání a SMS v síti 99mobile

1,49 Kč

0,49 Kč

volání a SMS ostatní mobilní a pevné sítě v ČR

1,49 Kč

MMS

3,99 Kč

Rovnou si ale řekněme, že tato orientace na „nízkoútratového“ zákazníka, spojená s relativně nízkými cenami, přinesla i určité „kompenzace“: to, co poskytovatel nezahrnul do ceny minutového hovorného či paušálu (tarifu), si účtuje samostatně. Zákazník tak platí samostatně za aktivaci, za kurýra při doručení smlouvy, za tištěnou fakturu, ale třeba také za přenos čísla (viz dále). Ale jen jednorázově (například u aktivace či přenosu čísla), nebo pokud příslušné úkony skutečně požaduje (například když mu nestačí elektronický faktura). A nejsou zde žádné dotované mobily a podobné věci.

Je to vlastně něco, po čem jsme jako zákazníci volali: aby ceny odpovídaly skutečně poskytovaným službám, a ne nějakým umělým kalkulacím, které zahrnují ještě to či ono, o čem zákazník nemusí (a mnohdy ani nemá mít) tušení.

Jak výhodné je minutové hovorné?

Ke „kompenzacím“ nízkých cen minutového hovorného je třeba ještě dodat, že hovory jsou tarifikovány stylem 60+60, neboli po celých minutách. Podle dobře známých statistik to celkově prodražuje volání o cca 31% oproti tarifikaci 1+1. Pokud bychom tedy přepočetli oněch 1,49 Kč s tarifikací 60+60 na tarifikaci 1+1, dostali bychom se někam těsně pod 2 Kč za minutu.

To je stále méně než 2,50 Kč, kolik si dnes účtují virtuálové z kategorie značkových přeprodejců (BLESKmobil a MOBIL.CZ). Oba si ale oněch 2,50 Kč účtují s tarifikací 60+1, která podle stejných statistik prodražuje hovorné o cca 17%. Takže i zde by to po přepočtu na tarifikaci 1+1 vycházelo až k necelým 3 Kč za minutu. Reálně tak minuta hovoru u 99mobile přijde na cca 2/3 toho, co stojí na předplacených službách od BLESKmobilu či MOBIL.CZ.

S SMSkami je srovnání nejjednodušší: u 99mobile přijdou na 1.49 Kč, u BLESKmobilu a MOBIL.CZ na 1,50 Kč. Takže prakticky stejná cena. Odlišnější už je cena MMS: zatímco oba značkoví přeprodejci si účtují rovných 5 Kč, nový 99mobile si za 1 MMS účtuje jen 3,99 Kč.

Jak výhodné jsou tarify?

Pojďme nyní již k tomu, jak jsou u 99mobile konstruovány jeho tarify: kromě nejnižšího tarifu (Poslouchám, za 49 Kč měsíčně) platí, že cena tarifu je stejná či nižší, než cena minut, které zahrnuje. Konkrétně: u tarifu „Občas si brnknu“ je stejná (100 minut za 149 Kč), zatímco u obou zbývajících je nižší (200 minut za 249 Kč, a 400 minut za 399 Kč).

Možnost přímočarého srovnání skýtají například čistě hlasové složky „stavebnicových“ tarifů klasických operátorů, jako jsou třeba Tarify na míru u Vodafone. Jenže to asi nemá smysl, to je jako srovnávat staré a shnilé hrušky s čerstvými jablky: například za 302,50 Kč dostanete u Vodafone „50 minut Fér“. Smysluplnější je snad balíček „130 minut do všech sítí“ za 300 Kč, jako jedna z komponent, na kterou se rozpadá nový tarif „Red do sítě“ při změně jeho skladby.

Proto si raději představme jako alternativu „Clubcard balíček na měsíc“ od nového virtuála Tesco mobile: chová se stejně jako tarif, přijde na 300 Kč měsíčně, a zákazník v něm dostane 60 SMS a 120 minut do všech sítí, plus neomezená volání ve vlastní síti. S tím, že nespotřebované minuty se nepřevádí do dalšího měsíce, ale propadají.

Ani u tohoto balíčku není jeho přímé porovnání s tarify 99mobile možné, ale zkusme to obráceně a zapomeňme na chvíli na neomezená volání v síti Tesco Mobile: 60 SMS a 120 minut do všech sítí by při čistém „pay as you go“ u 99mobile přišlo na 60*1,50+120*1,49=268,80 Kč. Pokud si zákazník pořídí druhý nejnižší paušál (konkrétně Občas si brnknu) za 149 Kč s rovnými 100 minutami, bude cokoli nad těchto 149 Kč (a 100 minut) platit již přesně podle skutečné konzumace (byť po celých minutách).

To u Tesco mobile by se do stejného stavu dostal až při útratě nad 300 Kč, a „zkonzumování“ 120 minut a 60 SMS. Do té doby by stále platil něco, co fakticky nevyužil – ale přesto to zaplatil. A i pak by všechny hovory „nad“ objem v balíčku platil podstatně dráže: 2,90 Kč (s tarifikací 60+1) místo 1,49 Kč (s tarifikací 60+60).

Hlavní předností balíčku Clubcard tak zůstává neomezené volání ve vlastní síti, které je v balíčku také zahrnuté. Někomu, kdo ho dokáže efektivně využít, může přinést opravdu výraznou úsporu, ale  ostatním moc nepřináší.

A hlavně: o tom všem to vlastně je. Čím větší (i složitější) je tarif či balíček, čím více komponent zahrnuje (v rámci svého paušálu), tím větší je prostor a šance pro poskytovatele, aby si nechal zaplatit i takové služby, které fakticky neposkytne. A tím menší je šance pro zákazníka, aby mu tarif či balíček skutečně vyhovoval a dokázal ho využít na maximum. Ještě jednodušeji řečeno: operátorům a jejich strategiím vyhovují spíše větší, dražší a obsažnější tarify či balíčky, zatímco zákazníkům spíše jednodušší a menší.

Připomeňme si, že nový 99mobile začíná s nejmenším tarifem za 49 Kč, který obsahuje pouze 10 minut do všech sítí – ale všechny další již přijdou na stejných 1,49 Kč, jako u všech ostatních (vyšších) tarifů.

A také si řekněme, že u 99mobile se neprovolané minuty převádí do dalšího zúčtovacího období (ale jen prvního, nikoli už do dalších). A v onom dalším zúčtovacím období se nejprve využívají takto převedené minuty, a teprve pak ty „nové“.

Jaká je cena za nízké ceny?

Nízké ceny hovorného a jednoduchost balíčků, spolu s cílením na „nízkoútratové“ zákazníky a s tarifním (tj. post-paid) způsobem zpoplatnění znamená, že poskytovatel jde do poměrně velkého rizika, které musí něčím pokrýt. Stejně tak jako všechny své náklady.

Proto se nedivme, že 99mobile zpoplatňuje samostatně prakticky každý úkon, který jiní nezpoplatňují (a fakticky zahrnují do ceny služby, neboli do tarifů a hovorného). Takže třeba přenos čísla k 99mobile přijde na jednorázových 300 Kč. Zaslání papírové faktury (nestačí-li ta elektronická) na 19 Kč.

Samostatně zpoplatněna je i aktivace: přijde na 49 Kč za jednu SIM kartu. S tím je spojen i specifický způsob objednávání a uzavírání smluvního vztahu: objednat si služby 99mobile můžete na jeho webu či přes operátora na lince 799 999 999 (ano, maximum devítek). Ale pak k vám vždy přijede kurýr, předá vám potřebné dokumenty, SIM kartu v provedení nano (i s redukcemi na větší rozměry), a hlavně s vámi podepíše smlouvu. Jeho příjezd váš přijde na 199 Kč.

Navíc, podle Všeobecných podmínek, je poskytovatel oprávněn účtovat ještě vratnou jistotu, podle hodnotu uvedené v ceníku. Zde sice uvedena není, ale v první verzi smlouvy včera na webu 99mobile byla předvyplněna částka o 500 Kč.

Na druhou stranu volání na hot line operátora (799 999 999) je zpoplatněno jako volání do vlastní sítě. A zde by měl být skutečně člověk, žádná „plechová huba“ (automatický systém).

Jak je to s úvazky?

Zajímavá a důležitá je také otázka délky úvazku: nový 99mobile prezentuje své služby jako „bez úvazku“. Smlouvu se zákazníky proto standardně uzavírá na dobu neurčitou (i když zřejmě umožňuje i smlouvy na dobu určitou).

V kombinaci s tarifním (post-paid) způsobem zpoplatnění a nízkou výší paušálu to ale pro něj musí být značně rizikové. Proto se asi nemůžeme divit, že fakticky má úvazek v délce tří měsíců. A to skrze mechanismus výpovědi smlouvy, která je sice na dobu neurčitou – ale její vypovězení trvá tři měsíce:

Výpovědní lhůta činí 3 měsíce a začíná běžet od prvního dne měsíce bezprostředně následujícího po měsíci, ve kterém byla doručena písemná výpověď.

Stejně tak je vhodné upozornit na to, že uzavírání smlouvy přes kurýra, který za vámi přijede tam, kde se právě nacházíte, naplňuje předpoklady § 57 odst. 1 občanského zákoníku a dává zákazníkovi právo odstoupit od smlouvy bez uvedení důvodu do 14dnů od uzavření, bez jakékoliv sankce. Pro poskytovatele to ale je další rizikový faktor.

Jak na data?

Také u mobilních dat si nový 99mobile nechal udělat průzkum a dospěl ke zjištění, které může působit docela překvapivě. Protože na otázku „Jaký limit mobilních dat je pro vás dostačující?“ dostal následující odpovědi:

  • mobilní data nepoužívám:  56%
  • 100MB: 10%
  • 200MB: 11%
  • 500MB: 13%
  • 1GB a více: 10%

Možná je to tím, že se průzkum zajímal o využití soukromých (a nikoli služebních, resp. firemních) mobilů. V každém případě si z toho 99mobile odnesl rozhodnutí nezahrnovat do tarifů žádná data (pro ty, co je nechtějí či nepotřebují), a nabízet je až jako doplňkové balíčky ke svým tarifům. Jejich nabídku ukazuje následující tabulka:

balíček

Data 100

Data 200

Data 500

cena měsíčně

79 Kč

129 Kč

199 Kč

objem dat

100 MB

200 MB

500 MB

Pro srovnání si připomeňme, že MOBIL.CZ data samostatně neposkytuje, ale dává je jako bonus za každé dobití. To BLESKmobil má jediný balíček: 100 MB za 100 Kč (zde přijdou na 79 Kč). Více datových balíčků nabízí až Tesco Mobile, viz následující tabulka:

Tesco Mobile Internet na měsíc

objem dat (na 30 dnů)

cena

obnova

max. rychlost stahování dat

max. rychlost odesílání dat

Internet150

150 MB

150 Kč

100 Kč

8 Mbit/s

2 Mbit/s

Internet250

400 MB

250 Kč

100 Kč

20 Mbit/s

2 Mbit/s

Internet350

1 GB

350 Kč

100 Kč

20 Mbit/s

2 Mbit/s

Základní podoba těchto balíčků je tedy „rozsáhlejší“, ale dražší než u 99mobile. Nicméně Tesco Mobile nabízí možnost „obnovit“ si stejný objem dat po jejich vyčerpání za jednotných 100 Kč. A i pokud to zákazník neudělá, „spadne“ na relativně přijatelných 200 kbit/s (obvyklých u Telefóniky). To u 99mobile „spadne“ na 16 kbit/s (obvyklých u „starých“ tarifů T-Mobile), a zřejmě nemá možnost si objem dat nějak obnovit ještě před koncem zúčtovacího období.

Celkově je tedy nabídka mobilních dat u 99mobile spíše „základní“ a nikterak bohatá. Ale na druhou stranu, vzhledem k cílení na „nízkoútratové“ zákazníky, co zase tolik nepřekvapuje. Celkově si pak dovolím zhodnotit nabídku nového 99mobile jako zajímavou a (prozatím) dosti netradiční. Jistě se najdou tací, kteří nad ní ohrnou nos – ale dovolím si předpokládat, že řadě lidí naopak docela dobře vyhoví.

A kromě toho: nový 99mobile názorně ukazuje, že může fungovat model „velkoobchodního přeprodeje“ (formou MVNE), se kterou přišlo GTS Czech. Což řada čtenářů, v reakci na předchozí článek, příliš nepředpokládala.