Vyšlo na serveru iHNEd.cz, 13.4.2013
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b13/b0413001.php3

Rozhovor pro iHNed.cz, 13.4.2013


Cenová válka: Neomezené tarify mají operátorům udržet lukrativní zákazníky, říká odborník

Trhem zatřásly nové neomezené tarify, které ve čtvrtek představila Telefónica ČR. Konkurenční operátoři plánují jejich spuštění v příštích týdnech. Podle odborníka na telekomunikace a publicisty Jiřího Peterky je za touto strategií obava z masivního vstupu virtuálních operátorů na český trh.

Telefónica Česká republika představila ve čtvrtek nové neomezené tarify, které jsou na českém trhu revoluční novinkou. Neomezené volání a SMS zprávy chtějí v nejbližší době zavést i konkurenční operátoři T-Mobile a Vodafone, kteří teď dohánějí ztrátu na startovní čáře.

"Mobilní operátoři se tímto krokem snaží udržet si lukrativní zákazníky, tarify jsou proto šité na míru právě jim," říká v rozhovoru pro IHNED.cz odborník na telekomunikace Jiří Peterka.

Telefónica ve čtvrtek zveřejnila revoluční neomezené tarify, konkurenční operátoři slibují podobný krok v nejblížších týdnech. Jsou novinky reakci na nástup nových virtuálních operátorů?

Operátorům je jasné, že budou muset v blízké budoucnosti nějak zareagovat na příchod virtuálních operátorů. Oni sami si spočítali, že je pro ně výhodnější zareagovat teď hned, když mají ještě poměrně velký manévrovací prostor a mohou reagovat proaktivně, než to nechávat na později. Virtuálové jim budou ubírat zákazníky, takže oni se snaží udržet si ty lukrativnější, ze kterých mají větší výnosy.

Méně lukrativní klienty, se kterými je víc práce, klidně přenechají virtuálním operátorům. Telefónica se navíc ještě specificky snaží, aby ti virtuálové byli její, tzn. že Blesk Mobile je sice marketingově od Blesku, ale fakticky je pod tím schovaná zase Telefónica.

Myslíte si, že stávající operátory motivoval k snižování cen i chystaný vstup čtvrtého operátora, se kterým chce na trh PPF?

Operátoři získali před příchodem čtvrtého operátora čas navíc, díky odložení aukce nové sítě. Mnohem důležitějším faktorem jsou virtuálové, protože ti mohou přijít v mnohem kratším čase, nepotřebují budovat žádnou síť, může jich být velký počet a mohou si konkurovat.

Zatímco reálný operátor bude muset nejdřív budovat síť, bude muset obrovsky investovat a bude chtít, aby se mu ty peníze vrátily. Nevím, jestli bude ochoten vůbec do nějaké cenové války jít, protože se sice bude potřebovat prosadit, ale na druhou stranu čím víc by stlačil ceny, tím menší by měl návratnost svých investic.

Dá se teď skutečně očekávat, že krok Telefóniky vyvolá mezi stávajícími operátory cenovou válku?

Určitě ano. Oni dali najevo, že to dorovnají nebo ještě o něco zlepší. Oni v podstatě musí, protože jinak by byli ze hry a to si nemohou dovolit.

Myslíte si, že poté, co Vodafone a T-Mobile zveřejní své programy a nabídky, přistoupí Telefónica k nějakým dalším změnám?

Pravděpodobně ano, ale už to budou jen kosmetické úpravy. Řekněme, že teď to byl velký skok, na který budou druzí dva reagovat a udělají stejný skok. Potom budou ceny nějakou dobu oscilovat kolem nové hladiny, kterou teď nastavila Telefónica. Teď to bylo ustálené na nějaké hladině a oni se tak jemně pošťuchovali, že tu jeden něco přidal, tak ten druhý to dorovnal, ale pohybovali se na stejné hladině. Teď tato hladina klesla a oni se budou prát stejným způsobem, jen na nižší úrovni.

Jak by mohly vypadat konkurenční nabídky?

Zbylí dva operátoři nemají moc prostoru k tomu, aby něco udělali zásadně jinak. Operátoři potřebují dosáhnout toho, aby virtuálové měli co nejmenší prostor pro konkurenci. Virtuálové mohou konkurovat v hlasových službách, ale v datech mají menší možnosti, takže si myslím, že ostatní to budou muset udělat stejně jako Telefónica. Tedy že nabídnou relativně víc volání, ale podrží si data na stávající úrovni.

Přiblíží se díky tomuto kroku Česká republika cenové úrovni mobilních služeb v ostatních zemích?

Samozřejmě jsme se přiblížili, ale stále ještě nejsme zdaleka na čele nebo na spodní cenové hranici. Je to samozřejmě lepší, než to bylo, ale zdaleka ještě není vyhráno.

Telefónica slibovala s příhodem nových tarifů i zrušení dvouletých smluvních závazků, "svobodu" ale nakonec podmínila tím, že si zákazník k tarifu každý měsíc připlatí. Navíc některé předchozí tarfiy mohly vyházet i levněji. Myslíte si, že jsou nové tarify skutečně tak výhodné, jak Telefónica tvrdí?

Jsou výhodné pro toho, kdo hodně konzumuje. Pro lukrativního zákazníka, který chce odebírat hodně služeb, to zajímavé je, protože například tarif s neomezeným voláním do všech sítí klesl v podstatě na polovinu původní ceny. Pro zákazníka, který tolik nevolá, to žádná změna není. Ale o to operátorům jde, oni si chtějí udržet lukrativní zákazíky, a proto jsou tarify ušité na míru právě jim.

Bude podle vás o nové tarify velký zájem?

Já myslím, že o ně zájem je a že od začátku na to lidé reagovali. Také reakce ostatních operátorů byla logická, protože tím v podstatě zbrzdili úprk zákazníků ke konkurenci. Dali najevo, že to sice nestihli včas, ale že alespoň dodatečně se této nabídce vyrovnají. Budou muset co nejdříve přijít s obdobnou nabídkou, protože jinak by už na trhu neměli co dělat.