Vyšlo v Lidových novinách, 31.10.2012, jako komentář
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b12/b1031002.php3

První virtuál. Proč až teď?

Včera se nám poprvé představil skutečný virtuál, jménem Blesk Mobil. Tedy virtuální mobilní operátor, což je subjekt, který sice sám nemá žádnou mobilní síť, ale to mu nebrání v tom, aby nabízel a skutečně poskytoval její služby. Dělá to totiž tak, že si potřebnou kapacitu a funkce sám kupuje od skutečného mobilního operátora s vlastní sítí, v daném případě od Telefóniky, a to ve velkém. Díky tomu může dosáhnout na příznivější ceny, a vyplatí se mu mobilní služby rozprodávat dál svým vlastním zákazníkům, pod svou vlastní značkou. A také za ceny, které si volí sám.

Na existenci a fungování virtuálních mobilních operátorů si nejspíše budeme muset chvíli zvykat, protože jsou u nás novinkou. Tedy alespoň v tak "řádné", otevřené a zcela veřejné podobě, jakou nyní má Blesk Mobil. Jsme totiž široko daleko jediní, kdo dosud žádného virtuálního operátora neměl. Proto je asi na místě zamyslet se nad tím, proč tomu tak je. Proč se u nás žádný virtuál dosud neobjevil?

Určitě to není tím, že by nebyli žádní zájemci o roli virtuálního mobilního operátora. Naopak, byla jich celá řada, a mnozí z nich svůj zájem deklarovali veřejně - a následně informovali o tom, jak se nedokázali dohodnout s žádným ze skutečných mobilních operátorů. Na druhou stranu to nebylo až tak nelogické. V situaci, kdy je mobilní trh nasycen a nové zákazníky již není kde brát, má nástup virtuálů jasný důsledek: větší konkurenci na trhu a snižování cenové hladiny mobilních služeb. Což pro skutečné operátory, dosud zvyklé na faktický oligopol, znamená snižování jejich výnosů zisků. Tak se nedivme, že se virtuálům dosud bránili jak čert kříži.

Jak je ale potom možné, že nyní k dohodě došlo? A proč právě s vydavatelstvím Ringier? "Oficiální" vysvětlení, dobře zapadající do předchozí argumentace skutečných mobilních operátorů, je takové, že dosud jim nikdo nedokázal nabídnout takové podmínky, které by byly dostatečně zajímavé pro obě strany. Až teprve teď Ringier, díky své schopnosti oslovit významnou část veřejnosti.

Pokud se nad tím zamyslíme, určitá logika v tom je: Ringier by díky své mediální síle skutečně mohl "intenzivně masírovat" tu část veřejnosti, která odebírá jeho vlajkový Blesk (ale i další tituly), a tím odlákat některé zákazníky od ostatních dvou operátorů, kteří jsou konkurenty Telefóniky. Pokud přejdou k novému Blesk Mobil, sice také nebudou u Telefóniky, ale ta z nich bude mít alespoň nějaký příjem, byť zprostředkovaný virtuálním operátorem. Potud tedy kladný příspěvek na pomyslnou misku vah. Dokáže ale kompenzovat celkové snižování cen a úbytek výnosů a zisků? Tady už je to spíše o spekulacích - a můj názor je takový, že nedokáže. Zvláště když ostatní mobilní operátoři si to určitě "nenechají líbit" a také nějak zareagují. Nehledě na to, že Blesk Mobil může přetahovat zákazníky i samotné Telefónice.

Za skutečný důvod proto považuji něco jiného. To, že mobilním operátorům nyní reálně hrozí, že jim regulátor (ČTÚ) dohodu s virtuály nařídí. A tak je pro ně samotné výhodnější tomuto kroku předejít či ho jen předběhnout, dohodnout se sami a na takových podmínkách, které si určí také sami. Už i proto, že vzájemně dohodnuté podmínky mohou být výrazně "měkčí", než ty direktivně nařízené.