Vyšlo na Lupě, 8.6.2007
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b07/b0806001.php3

Stalo se: Tiscali  v ČR (ještě ne)končí

Společnost ČD Telematika  minulý týden oznámila, že se dohodla s českou pobočkou Tiscali na převzetí jejích cca 400 firemních zákazníků. Znamená to konec působení Tiscali v ČR? Z logiky věci, i podle deklarovaných záměrů italského vlastníka, to k tomu směřuje. Podle vyjádření současného vedení české pobočky ale určitě nejde o konec Tiscali v ČR.

Minulý týden nepřinesl pouze spuštění nové IPTV služby v podání Volného (VOLNÝ TV), ale také zajímavou tiskovou zprávu, skrze kterou společnost ČD Telematika (dříve: ČD Telekomunikace) informovala o převzetí firemních zákazníků českého Tiscali:

Dne 1.8.2007 převzala společnost ČD-Telematika více než 400 zákazníků od společnosti TISCALI Telekomunikace Česká republika, s.r.o. (TISCALI), kteří využívali její hlasové, datové a internetové služby určené malým, středním a velkým firmám.

Samozřejmě nešlo o žádné „nepřátelské převzetí“, ale o vzájemnou dohodu obou subjektů, kteří si tento krok v tiskové zprávě vzájemně pochválili:

Generální ředitel TISCALI Pasquale Lionetti dodal: „Hledali jsme spolehlivého partnera, který bude schopen nabídnout našim zákazníkům stejné služby, ve stejné kvalitě a za stejných podmínek. Právě takovým partnerem je ČD-Telematika.
Generální ředitel společnosti ČD-Telematika Stanislav Beneš k tomu dodal: „Jsme rádi, že se TISCALI rozhodlo právě pro naši společnost. Celý proces se nám povedlo realizovat ve velmi krátké době a ke spokojenosti všech zúčastněných stran. Navíc jsme schopni těmto zákazníkům nabídnout také další služby za výhodnějších podmínek. Věřím, že všichni zákazníci budou s našimi službami spokojeni.“

Předání (rozuměj: prodej) vlastních zákazníků, nota bene těch nejlukrativnějších (firemních), přitom bývá jedním z úplně posledních kroků při ukončování aktivit firmy na konkrétním trhu. Typicky následujícím až poté, se nepodařilo realizovat standardnější řešení, spočívající v prodeji celé firmy, včetně jejích dalších aktiv – know-how, infrastruktury atd. Končí tedy Tiscali v ČR?

Tiscali (Exit) Story, díl I.

O tom, že Tiscali by v ČR mělo skončit, se mluví již delší dobu. Tedy alespoň pokud člověk vychází z informací, které vysílá italská matka Tiscali. Ta se již delší dobu netají snahou o restrukturalizaci, v rámci které omezuje počet a aktivity svých dítek po celé Evropě, a soustřeďuje se na podnikání v menším počtu zemí. O takovémto záměru informovala už v roce 2004, v souvislosti s potřebou splácet emise dluhopisů (podrobněji). Tehdy deklarovala, že se chce soustředit jen na pět zemí, a to na Itálii, Velkou Británii, Francii, Benelux a Německo. O osudu některých dalších poboček již bylo rozhodnuto (prodají se), zatímco o dalších – včetně té české – měly rozhodnout výsledky hloubkových auditů.

Těsně před vánočními svátky v roce 2005 se pak česká pobočka Tiscali nechala slyšet, že ona prodána nebude (podrobněji):

Tiscali zůstává v České republice
Tiscali, přední internetová společnost v České republice, dnes zveřejnila konečné stanovisko své mateřské společnosti - evropské internetové komunikační společnosti Tiscali S.p.A, jež se rozhodla neprodat českou pobočku Tiscali.

Tiscali (Exit) Story, díl II.

Jenže na podzim 2006 přichází záměr další redukce: vedení mateřské Tiscali schvaluje nový byznys plán pro roky 2007 až 2010 – a z něj už celkem jasně vyplývá další redukce zemí, kde chce Tiscali rozvíjet svůj byznys: jen na Velkou Británii a v domovskou Itálii.  Prezentace tohoto byznys plánu pro analytiky pak explicitně hovoří o maximalizaci  „exit value“ z ČR, Nizozemí a Německa. A tisková zpráva, informující o výsledcích celé skupiny, už nenechává žádné pochybnosti:

Výsledky poboček v České republice a v Německu, vzhledem k cílům strategického plánu skupiny Tiscali, byly konsistentní s rozhodnutím opustit tyto trhy ("to exit those markets").

Přesto tehdejší vedení české pobočky Tiscali deklaruje něco jiného. I když možná ne tak úplně. Ve vyjádření pro Lupu z listopadu 2006 informuje, že:

"Situace, v níž se Tiscali Telekomunikace ČR nachází, je stále stejná jako v několika posledních letech. Během této doby mnohé telekomunikační společnosti projevily zájem o koupi společnosti, avšak jejich podmínky zatím ještě nikdy nebyly mateřskou společností Tiscali S.p.A akceptovány", stojí v oficiálním prohlášení, které nám [tisková mluvčí Tiscali] Michaela Tichá zaslala.
   

Tiscali (Exit) Story, díl III.

Počátkem května 2007 přichází zásadní zpráva: české Tiscali opouští jeho dosavadní šéf Naveed Gill, který dlouhá léta stál v jeho čele (a přechází do vedení cestovní kanceláře GTS International). Podle neoficiálních informací to přitom byl právě on, kdo nejvíce bojoval za udržení české pobočky při životě, coby „svého dítka“, které vybudoval a v dobách největšího rozmachu dial-upu dovedl až na čelo v tomto segmentu. Jenže od té doby se situace na trhu podstatně změnila, význam dial-upu poklesl a dále klesá, a v oblasti broadbandu se už Tiscali v ČR zdaleka tolik „nechytilo“.

Teprve po odchodu Naveeda Gilla již česká pobočka začíná vydávat signály, které lépe korespondují s komunikací italské matky. Nová tisková mluvčí ve svém vyjádření pro Lupu z června 2007 uvádí:

na podzim loňského roku vydala mateřská společnost Tiscali S.p.A. oficiální informaci o rozhodnutí strategicky soustředit obchody korporace na trhy v Itálii a Velké Británii. Místní pobočky zde již dlouhodobě patří k nejúspěšnějším pobočkám společnosti Tiscali.
Pobočky v ostatních evropských zemích mají být postupně během následujících až třech letech připravovány k odprodeji - a to včetně české pobočky. Žádná dohoda ovšem zatím uzavřena nebyla a je také možné, že v budoucnu dojde k přehodnocení této strategie.
Stávajícím zákazníkům z řad domácností i firem nadále poskytujeme kompletní telekomunikační služby a zákaznický servis. Proto nás překvapuje, že se zmiňujete o dopisu zaslaném významným zákazníkům, protože takový dopis nebyl rozeslán. Naši zákazníci se rozhodně nemusí obávat, že by kvalita jim poskytovaných služeb mohla být ovlivněna, a to ani v případě, že by ke změně vlastníka společnosti skutečně došlo.

V mezidobí již byly uzavřeny dohody o „exitu“ Tiscali  v jiných zemích: v Německu předalo Tiscali své rezidenční (B2C) zákazníky společnosti Freenet, za částku odhadovanou na 30 milionů €, zatímco své B2B aktivity přenechalo společnosti Ecotel Communication AG, za cca 18,5 mil. €. Stále mu ale zbývají ještě neprodané aktivity na bázi zpřístupnění místní smyčky LLU). Své stále ziskové aktivity v Nizozemsku zase Tiscali přenechalo tamnímu KPN, za 248,5 mil. €.

Mateřská Tiscali mezitím úspěšně pokračuje v posilování svých aktivit v Itálii a ve Velké Británii, na které se rozhodla soustředit. V Itálii nedávno oznámila uzavření dohody o virtuálním mobilním operátorství s místním Telecomem Italia. Ve Velké Británii pak Tiscali koupilo jiného významného místního hráče na poli broadbandu, společnost Pipex. Při setkání s analytiky, kde tuto akvizici oznamoval, řekl CEO celého Tiscali Group Tommasso Pompei, že jeho firma se

.... již blíží prodeji svého byznysu v ČR, což dokončí zúžení záběru celé skupiny jen na trhy v UK a Itálii

No a nyní tedy přišla již v úvodu zmiňovaná zpráva o převzetí (více jak 400) tuzemských firemních zákazníků společností ČD Telematika. Na rozdíl od zahraničních transakcí však zde nebyla cena oznámena (ani poskytnuta ve formě předběžného odhadu). Euro on Line k tomu napsalo:

„Cena transakce je obchodním tajemstvím,“ řekl Euro OnLine marketingový manažer ČD-Telematiky Tomáš Zeman

Tiscali (Exit) Story, díl III.

Po předání (prodeji) firemních zákazníků by se mohlo zdát, že obdobné předání zbývajících (rezidenčních) zákazníků je už jen otázkou času, stejně jako úplné ukončení aktivit celé pobočky. Ale podle nejnovějšího vyjádření současného vedení Tiscali, které jsem si vyžádal, to tak nevypadá. Jakoby opět česká pobočka měla jiné plány než italská matka:

Určitě to není konec TISCALI Telekomunikace Česká republika s.r.o. v Čechách. Nadále jsme významným poskytovatelem připojení k internetu a hlasových služeb. Naší hlavní prioritou jsou zákazníci v oblasti domácností a malých firem, tj. tam, kde TISCALI vyroslo a cítí se v tomto segmentu nejlépe. Nadále poskytujeme internet pomocí ADSL a dialup, hlasové služby a e-mailové a webhostingové účty. Také portál www.tiscali.cz je naším nosným produktem a chtěli bychom ho nadále rozvíjet a budovat naši uživatelskou základnu.

No, uvidíme. Osobně tipuji, že jednání o předání/převzetí rezidenčních zákazníků intenzivně probíhají. Spekuluje se o tom, že hlavním kandidátem na jejich převzetí jsou Radiokomunikace, což by zapadalo do jejich nové orientace na rezidenční segment (zatímco ČD Telematika se zase orientuje spíše na firemní klientelu). Nicméně dokud nebude dohoda uzavřena a příslušné smlouvy podepsány, asi těžko se o nich dozvíme něco oficiálního. Do té doby nejspíše bude celý orchestr na palubě Titanicu hrát „as usual“.