Vyšlo na serveru Digiweb.cz, 16.5.2005
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b05/b0516001.php3

e-účet zdarma? Ano, ale jen bez papíru.

Právě v těchto dnech jsou zákazníci Českého Telecomu seznamováni s novými cenovými programy. Jejich součástí má nově být i elektronický účet (e-účet) s podrobným rozpisem hovorů, poskytovaný zdarma. Skutečně zdarma je ale pouze tehdy, pokud si zrušíte zasílání papírového vyúčtování.

Když koncem dubna (konkrétně v pondělí 25.4.2005) zveřejnil Český telekomunikační úřad nové rozhodnutí o cenách za tzv. univerzální službu, Český Telecom na to promptně zareagoval úplným zemětřesením ve svých cenových plánech (tarifech): ty dosavadní zrušil, a nahradil je tarify zbrusu novými. Řekl také, že zákazníky, kteří si sami nevyberou některý z nových cenových plánů, na ně převede sám. A to velmi rychle, již v průběhu června (zatímco zákazníci mají na svou volbu pouze měsíc květen).

Tento tah Českého Telecomu zákonitě vyvolal otázku ohledně toho, zda na to má právo - zda může převádět uživatele na nové cenové programy i bez jejich souhlasu. Problém je totiž v tom, že pro většinu zákazníků z řad domácností jsou nejrozšířenější tarify (Standard a Mini) sice nominálně lacinější, o 10 a 16 Kč, ale obsahují také méně služeb (už nemají volný kredit v hodnotě 102 Kč), a mají i další faktická omezení (např. nový tarif Mini nelze nově kombinovat s ADSL). Zákazník, který bude využívat stejný objem služeb, pak ve výsledném součtu zaplatí více. Takže fakticky jde o další zdražení.

Proti vynuceným převodům bez souhlasu zákazníka protestovalo například Sdružení obrany spotřebitelů. Moc šancí nějak zvrátit běh věcí ale jejich snahám nedávám, vzhledem k tomu že vynucené převody posvětil už i regulátor. Ten sám deklaroval, že Český Telecom k převodu na méně výhodné tarify souhlas zákazníků nepotřebuje.

Jak prezentovat zdražení?

Skutečnosti, že nové cenové programy nejsou pro většinu zákazníků výhodné, ale právě naopak (představují pro ně faktické zdražení), si musel být vědom i sám Telecom. Samozřejmě to neřekl takto nahlas, a ve své tiskové zprávě ani slůvkem nezmínil odstranění volného kreditu ani nemožnost kombinace nového tarifu Mini s ADSL, což se řadě zákazníků prodraží ze všeho nejvíce. Naopak akcentoval nominální snížení měsíčních paušálů, a také určité snížení hovorného.

Kromě toho, a u toho bych se chtěl zastavit, Telecom k novým tarifům ještě "přidal něco navrch". Svědčí o tom už i titulek jeho tiskové zprávy:

ČESKÝ TELECOM SNIŽUJE MĚSÍČNÍ POPLATKY, ZLEVŇUJE HOVORNÉ, DÁVÁ E-ÚČET ZDARMA

Zmínka o e-účtu se v textu tiskové zprávy objevuje ještě jednou:

Nově zákazníci získávají zdarma například e- účet (elektronický účet s detailním rozpisem hovorů včetně volání v rámci právě probíhajícího měsíce), CLIP (zobrazení čísla volajícího na displeji telefonu) nebo Memobox ("neviditelný" telefonní záznamník).

Jak je to s e-účtem?

Situace s e-účtem, který má být jakýmsi "bonbónkem" k novým tarifům, bohužel není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Zatímco třeba služba CLIP (identifikace volajícího) je skutečně zdarma (co do zřízení i používání), a nejsou s tím spojené žádné další podmínky a kličky, v případě e-účtu je tomu jinak. Je sice zdarma, ale pouze v případě, že svolíte k tomu, aby vám Český Telecom už neposílal žádné papírové vyúčtování. Pokud budete trvat na tom, že chcete dostávat alespoň takové vyúčtování, jaké jste dostávali doposud, pak už e-účet zdarma nezískáte, ale budete za něj muset platit. Cena se bude lišit zejména podle toho, zda si necháte posílat pouze souhrnné papírové vyúčtování (jako bez e-účtu), nebo zda budete chtít aby vaše papírové vyúčtování obsahovalo i data z e-účtu, s podrobným rozpisem hovorů.

Podrobný ceník služby e-účet najdete zde.

Nic nového pod sluncem

Nabídka podrobného vyúčtování v elektronické formě dnes již není žádnou novinkou ani ojedinělou službou. Spíše si troufnu říci, že Český Telecom byl jedním z posledních operátorů, který ji zavedl - v říjnu 2002 (podrobněji). Již tehdy přitom nabízel základní variantu e-účtu (STANDARD, bez detailního výpisu hovorů) zcela zdarma. Ovšem i se stejnou podmínkou jako dnes: že už zákazníkovi nebude posílat žádné papírové vyúčtování. Fakticky tedy šlo o jakési překlopení jednoho a téhož vyúčtování z papírové formy do formy elektronické, bez nákladů na její tisk a odeslání běžnou listovní poštou. Pokud si zákazník přeci jen nechal zasílat klasický papírový účet (tj. ten sumární, bez rozpisu jednotlivých hovorů), musel si už tehdy připlatit 25 Kč měsíčně. Dnes, kdy Český Telecom "dává e-účet zdarma", si zákazník připlatí každý měsíc 28,33 Kč. Rozdíl v tehdejší a dnešní ceně pak jde nejspíše na vrub změně ve výši DPH, ke které mezitím došlo.

Co skutečně je nově zdarma, jsou vyšší varianty služby e-účet, které již obsahují detailní výpis hovorů: DETAIL a DETAIL Speciál (která oproti variantě DETAIL nabízí příslušná data již v rámci daného zúčtovacího období, a ne až po jeho skončení). Opět ale platí, že zdarma jsou tyto varianty pouze tehdy, pokud vám již Telecom nebude zasílat žádné papírové výpisy. Pokud budete papírové vyúčtování potřebovat, třeba kvůli svému účetnictvím, budete si muset opět připlatit.

Proč to Telecom udělal?

Skutečnost, že některé (ale nikoli všechny) varianty služby e-účet jsou poskytovány zdarma, je jistě vhodné dát do souvislosti s požadavkem nového zákona č. 127/2005 Sb. (o elektronických komunikacích). Ten totiž ve svém paragrafu 44 (odstavci 4) říká:

Poskytovatel univerzální služby je povinen umožnit uživateli přiměřenou úroveň kontroly jeho účtu, a to i způsobem umožňujícím dálkový přístup. Přiměřenou úrovní kontroly účtu se rozumí bezplatný přístup uživatele k informacím o výši jeho hovorného a stavu jeho vyúčtování ceny, včetně informací o jím zvoleném cenovém plánu.

Takže jinými slovy: Český Telecom, coby poskytovatel univerzální služby, má za povinnost nabízet vyúčtování v elektronické formě (resp. s možností dálkového přístupu), a to bezplatně. Už se zde ale explicitně nehovoří o souběhu elektronického a papírového vyúčtování - a tak si jej Telecom nadále zpoplatňuje.

Zajímavý je také požadavek na podrobný rozpis hovorů. Podle mé interpretace to uvedený paragraf ještě nepožaduje, takže pro jeho splnění by si stačilo pouze sumární vyúčtování. V novém zákoně je ale ještě jeden relevantní paragraf, který dává regulátorovi právo požadovat po poskytovateli univerzální služby také "bezplatné položkové vyúčtování ceny pro spotřebitele" (paragraf 38, odstavec 2, písmeno g, bod 3). A toto "položkové vyúčtování" už je o kus dále (v paragrafu 44, odstavci 3) definováno tak, že musí obsahovat rozpis jednotlivých volání. Zákon se ale nezmiňuje o tom, zda má jít o vyúčtování v elektronické formě (resp. s možností dálkového přístupu), nebo zda se to má vztahovat i na vyúčtování papírové (které by pak už nemělo být jen sumární, ale muselo by obsahovat rozpis hovorů).

Nicméně celá tato úprava je v zákoně formulována nikoli jako povinnost (pro poskytovatele univerzální služby), ale jako možnost - pro regulátora, aby to poskytovateli univerzální služby uložil jako povinnost. Uvidíme, zda se tak stane.

V mezidobí mějte na paměti, že "e-účet zdarma" je skutečně zdarma pouze tehdy, pokud svolíte že už nebudete dostávat žádné papírové výpisy. Jinak si na něj naopak připlatíte.