Vyšlo na serveru Digiweb.cz, 5.4.2005
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b05/b0405001.php3

Když zdarma přijde na 429 Kč měsíčně

Je správné, když Český Telecom hovoří o bezplatném volání a hovorech zdarma, když uživatel neplatí podle počtu skutečně provolaných minut, ale pouze fixní (paušální) částkou?

Pamatujete se ještě na přihlouplou rozhlasovou reklamu, ve které podřízený učil svého ředitele vyslovit slovo "paušál" - a tomu to ne a ne přejít přes ústa? Právě na tuto reklamu jsem si vzpomněl minulý čtvrtek, na tiskové konferenci Českého Telecomu. Na programu byly změny v některých cenových programech ČTc, a hlavní zprávou bylo toto:

"Programy Telefon Volno a Volno Plus umožní našim zákazníkům volat tak často, jak potřebují. Upravené verze zákazníkům přinášejí až 4,5 dne bezplatného volání mimo špičku a značné úspory na hovorném," uvedl Simon Anthony Burckhardt, výkonný ředitel pro marketing ČESKÉHO TELECOMU. (zdroj)

V tiskových materiálech pak byla stejná informace formulována takto:

Již od září 2004 nabízí ČESKÝ TELECOM svým zákazníkům možnost VOLAT ZDARMA
Od DUBNA ČESKÝ TELECOM ZDARMA nabízí JEŠTĚ VÍCE VOLÁNÍ

Sakra, že by náš inkumbent již tak dlouho (od září) poskytoval něco úplně zdarma, a ono se o tom vlastně ani moc nevědělo? A že by teď, těsně před svou privatizací, ještě přidal a nabízel ještě více příslovečných "obědů zdarma"?

Ve vyspělém světě se všeobecně ví, že "there are no free lunches" (že neexistují žádné "obědy zdarma"), a za všechno se v té či oné podobě a formě platí. Jinak tomu není ani v případě dosavadní a nyní rozšířené nabídky "hovorů zdarma" od Českého Telecomu. Nejde totiž o nic jiného, než o změnu ve způsobu zpoplatnění jednotlivých hovorů: z původního principu "podle skutečně provolaných minut" na princip "fixní částkou", resp. "paušálně". Abyste mohli čerpat takovéto hovory, které Telecom inzeruje jako "hovory zdarma", musíte mu tak jako tak něco zaplatit. Máte možnost tak učinit buďto v rámci konkrétního cenového programu (nově Volno nebo Volno Plus), nebo přikoupením nadstavbového balíčku k jinému cenovému programu. V obou případech zaplatíte určitou fixní částku každý měsíc, a za to vám Telecom již nebude účtovat hovorné podle počtu provolaných minut (mimo špičku a do 30 minut, viz dále).

Můžeme si to přirovnat třeba k situaci v městské dopravě v Praze. Zdarma v ní jezdí například lidé starší 70 let a děti mladší 6 let (a jejich "obědy zdarma" za ně platí stát, resp. město). Ostatní pak musí za svou přepravu platit sami. Musí si koupit jízdenku, ale mají na výběr - buďto si mohou kupovat jízdenky na jednotlivé jízdy, nebo si mohou koupit jízdenku časovou. Pokud zvolí druhou možnost, zaplatí určitou fixní částku, a pak mohou (v příslušném časovém intervalu) jezdit tak jak chtějí a zvládnou. Za jednotlivé jízdy už nebudou platit nic navíc. Ale zdarma rozhodně nejezdí.

Jak by to mělo být správně?

Za korektní bych ze strany Telecomu považoval formulace ve smyslu "cena hovorů je již zahrnuta v cenovém programu (nadstavbového balíčku)", či "hovory jsou zpoplatněny paušálně". Správné je i to, co má Český Telecom na svém webu či ve svém Ceníku vnitrostátních telekomunikačních služeb, resp. v jeho 14. dodatku k 1.4.2005, kde uvádí že minutová cena hovoru je 0 Kč. Ale přirovnání k "bezplatnému volání", resp. "volání zdarma" mi přijde nekorektní a zavádějící.

Ostatně, pokud by to skutečně bylo "volání zdarma", pak by se Telecomu podařil doslova husarský kousek: zlevnit něco, co už je zdarma. Pravdou totiž je, že Telecom snížil paušální částku, kterou hovory zpoplatňuje. Původní cenový program Víkend zlevnil o 50 Kč (ze 479 Kč na 429 Kč), a původní Volno o 30 Kč (z 529 Kč na 499 Kč). Relativně nejvíce pak zlevnily nadstavbové balíčky: původní balíček Víkend o 49 Kč (ze 149 Kč na 100 Kč), a původní balíček VOLNO o 29 Kč (ze 199 Kč na 170 Kč), vše již včetně DPH.

Významně se také rozšířil časový interval, během kterého jsou hovory zpoplatněny paušální částkou, resp. již zahrnuty v ceně tarifu (cenového programu), resp. balíčku. Původně to totiž bylo jen o víkendech, a nyní (od 1.4.2005), to jsou již i pracovní dny, v době mimo špičku. Konkrétně od 19 hod. večer, do 7 hodiny ráno. Vzhledem k tomuto rozšíření pak ale původní označení nižších variant jako "Víkend" ztratilo logiku - proto Telecom sáhl k systematickému přejmenování. To, co se dříve jmenovalo "Víkend" (cenový program i nadstavbový balíček) se nyní jmenuje "Volno". No a to, co se dříve jmenovalo "Volno", se nyní jmenuje "Volno Plus".

V podstatě jediný rozdíl mezi oběma variantami je v tom, že nové "Volno Plus" obsahuje navíc i volný kredit v podobě 60 minut volání v době špičky. Povšimněte si, že tady ani Telecom sám nehovoří o 60 minutách zdarma, ale o volném kreditu, resp. volných minutách, které uživatel získá v rámci cenového programu či nadstavbového balíčku (tj. jeho ceně). Stejnou formulaci používá i u ostatních cenových programů.

Čtěte podrobně a pečlivě

Pokud se rozhodnete pro některý ze zmiňovaných cenových programů a balíčků, doporučuji podrobně se seznámit se všemi dostupnými informace a zdroji. Rozhodně by nemělo ujít vaší pozornosti to, že "hovory za paušál", resp. "hovory v ceně", resp. "hovory s hovorným 0 Kč" mohou být dlouhé nejvýše 30 minut. U delších hovorů se jejich pokračování (nad 30 minut) již zpoplatňuje po minutách. Můžete ale kdykoli zavěsit a volat znovu, počet hovorů omezen není. Navíc jsou takto zpoplatněny jen místní a meziměstské hovory v rámci ‚celé) pevné sítě, a nikoli internetový dial-up, či například hovory na linky s prefixem 900, 906, 909, 976 apod. V době špičky pak jsou všechny hovory zpoplatněny po minutách (nenulovou sazbou) již od začátku - pochopitelně až na čerpání volného kreditu.

A když už jsme u volného kreditu: nadstavbové balíčky Volno a Volno Plus lze zkombinovat pouze s cenovými programy řady Telefon (nikoli Home). Pokud tak učiníte a váš cenový program má nějaké volné minuty, pak se tyto minuty čerpají nejdříve, a teprve pak nastupuje pravidlo o tom, že prvních 30 minut hovorů je již v ceně (v paušálu). Mohlo by se zdát, že je to úplně jedno, ale není - rozdíl můžete poznat u prvního delšího hovoru, který i po 30 minutách může stále čerpat z volných minut (pokud vám nějaké zůstávají). Hlavně to ale poznáte na své peněžence, protože volný kredit pro dobu mimo špičky platíte již v ceně základního cenového programu, a pak podruhé v rámci nadstavbového balíčku.