Vyšlo na serveru Digiweb.cz, 29.3.2005
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b05/b0329002.php3

Kdy se dočkáme trojí hry?

Český Telecom i kabeloví operátoři avizují, že brzy doplní své portfolio služeb na klasickou trojici: hlas, Internet a "živé obrázky" (televizi) . Každému ovšem zbývá přidat něco jiného. Jak pokračují přípravy a kdy se dočkáme nějakého výsledku?

Oblast telekomunikací (nově spíše: elektronických komunikací) je velmi dynamická, a to jak z pohledu uživatelů, tak i z pohledu poskytovatelů. Kromě technologického vývoje se mění například i to, za co uživatelé nejvíce utrácejí, a na čem naopak poskytovatelé nejvíce vydělávají. Z pohledu pevných operátorů (například Českého Telecomu) je asi nejvýznamnější propad výnosů z hlasových služeb: lidé jednak odhlašují své pevné linky, ale hlavně volají přes pevnou linku a přes Telecom méně než dříve. Čím dál tím více hovorů se totiž přesouvá do mobilních sítí, a o ty co v pevné síti přeci jen zůstávají, se Telecom musí poprat s konkurencí (nabízející své služby skrze volbu operátora).

Není proto divu, že i Telecom hledá cesty jak kompenzovat propad výnosů z hlasových služeb, a to zvýšením jiných výnosů, případně otevřením zcela nových zdrojů výnosů. Jeho zraky se pochopitelně upírají hlavně k datovým službám, jako je například ADSL. Ty sice rostou poměrně výrazně, ale ani v relativním pohledu (co do počtu procentních bodů) stále ještě nevyrovnávají propad hlasových služeb. Za loňský rok Českému Telecomu stouply výnosy z dat a internetu o 11,6 procenta, ale příjmy z hovorného poklesly meziročně dokonce o 25,2 procenta (a příjmy z měsíčních paušálů o 2,9 procenta). Když si ale vše přepočítáme na absolutní čísla, je rozdíl ještě větší: nárůst u datových služeb a Internetu je o 383 milionů (z 3,301 mld. Kč na 3,684 mld. Kč), zatímco propad výnosů z hlasových služeb (současně za hovorné i za měsíční paušály) je prakticky desetkrát větší - dosahuje 3,723 mld. Kč (zdroj).

Přesto se nejvyšší představitelé Českého Telecomu opakovaně vyjadřují v tom smyslu, že právě datové služby by časem měly kompenzovat úbytek výnosů z hlasových služeb. Nejnověji například v tiskové zprávě ČTc z minulého týdne:

"Datové a internetové služby by se měly v budoucích letech stát jedním z hlavních příjmových pilířů společnosti a postupně tak vyrovnat pokles tržeb z tradičních fixních hlasových služeb. Předpokládáme, že k tomuto vyrovnání dojde přibližně do dvou let. Vývoj v západoevropských zemích nasvědčuje, že tento plán je realistický," uvedl Juraj Šedivý, výkonný ředitel pro finance a 1. místopředseda představenstva ČESKÉHO TELECOMU.

I když se "vyrovnání poklesu" dá hodnotit různě (v procentech i v absolutních číslech, ve víceletém pohledu i v pohledu za jediný rok), přesto uvedené výroky naznačují alespoň to, že Telecom chce hodně přidat právě na výnosech z datových služeb a Internetu. Otázkou ovšem je, jak toho může dosáhnout.

Co třeba prosté zvyšování počtu uživatelů ADSL? V loňském roce generovalo ADSL celkové výnosy ve výši 484 milionů Kč. Jeho ceny ale spíše klesají, a noví uživatelé si pořizují především jeho nejlacinější varianty. I kdyby se naplnily ty nejoptimističtější prognózy zájmu o Internet, dokáže nárůst těchto výnosů kompenzovat meziroční úbytky výnosů z hlasových služeb v řádu miliard korun? Nebo dokonce kumulované úbytky za několik posledních let? To asi ne.

Služby s přidanou hodnotou

Existují pochopitelně i další možnosti, a to v podobě přidání dalších služeb, které by byly samostatně zpoplatněny a generovaly by tak další výnosy. O jaké služby by se ale mohlo jednat?

Na první pohled paradoxně vypadá záměr přidat hlasové služby na bázi VOIP, neboli služby IP telefonie. Jakou to má logiku, v situaci kdy Český Telecom nabízí své ADSL výhradně nad telefonní linkou, na které musí mít zákazník současně aktivovány i hlasové služby a platit některý z hlasových tarifů? Logika může být například v tom, že jakmile už jednou zákazník má dostatečně kvalitní a průchozí přípojku k Internetu (skrze ADSL), rázem má přístup k řadě vysoce konkurenčních nabídek na hlasové služby, právě na bázi VOIP. Za všechny stačí jmenovat třeba čím dál tím populárnější služby SKYPE (dnes již nabízející i příchozí hovory, Skype In), či tuzemské služby jako FAYN, WirPhone a další. A to jsme teprve na začátku rozvoje těchto služeb, které v některých případech nabízí volání i zcela zdarma (typicky pokud nedochází k přestupu do pevné či mobilní sítě).

Pokud by Český Telecom nezareagoval na trend k VOIP a nepřišel s nějakou vlastní nabídkou, časem by mu zákazníci od jeho hlasových služeb utekli úplně - platili by jen to nejnutnější minimum (měsíční paušál za telefonní linku), které by bylo zapotřebí k možnosti mít ADSL. Veškeré hovory by ale tito uživatelé realizovali přes jiné služby, resp. operátory, a Telecom by z nich neměl nic.

Televize po telefonu?

Jinou "přidanou službu", která by mohla generovat další výnosy, je "poskytování obrázků", případně i hudby. Tedy například prodej filmů a televizních pořadů, a nejrůznějších hudebních skladeb. S tím už ostatně Český Telecom začal, skrze svůj portál Starzone, spuštěný v květnu loňského roku. Po technické stránce jde o služby charakteru video on demand, jištěné skrze mechanismy DRM (Digital Rights Management): uživatel si může zakoupit licenci na jednorázové shlédnutí, nebo na neomezený počet přehrání během 24 hodin. Troufnu si ale odhadnout, že tento zdroj skýtá zatím jen minimální výnosy, alespoň měřeno "v dimenzích" Českého Telecomu.

Další variantou je (zpoplatněné) šíření živého televizního vysílání. I zde již Český Telecom zřetelně signalizoval své plány. V polovině září loňského roku ohlásil, že chystá svou vlastní televizi po ADSL. Původní předpoklad o jejím spuštění do konce roku 2004 se sice nenaplnil, ale počátkem roku 2005 přišel další impuls: uzavření strategického spojenectví s Microsoftem. Ačkoli kolem toho bylo hodně neprůhledné "PR omáčky", fakticky šlo o to, že Telecom se spolu s Eurotelem přidal k partnerům Microsoft, kteří s ním vyvíjí jeho novou platformu pro šíření televizního vysílání po protokolu IP (platformu Microsoft TV, realizující služby z kategorie IPTV, alias: TV over IP).

No a minulý týden zapadl do celkové mozaiky další kamének, když Český Telecom ohlásil změnu v technickém řešení svého ADSL: z dosavadního PPPoA (PPP over ATM) přechází na PPPoE (PPP over Ethernet). Jemné technické rozdíly, které běžný uživatel Internetu nejspíše ani nepostřehne, by byly na samostatný a odborně laděný článek. Z pohledu tohoto článku je ale zajímavá spíše následující zmínka z tiskové zprávy, která dává tušit proč Telecom k uvedené změně přistoupil:

Protokol PPPoE umožní nabízet pokročilejší multimediální služby jako je například televizní vysílání přes internet - IP TV.
Triple play, alias trojí hra?

Až se Českému Telecomu podaří zprovoznit na svém ADSL živé televizní vysílání, jeho portfolio služeb se rozšíří do stavu, který kabeloví operátoři označují jako "triple play" (doslova: trojí hra"): hlas, Internet a TV. Oproti našim největším kabelovým operátorům (UPC a Karneval) by tím získal výhodu, protože oni na vytouženém "triple play" ještě nejsou. Ale je otázkou jestli se tak skutečně stane.

Bude totiž záležet na konkrétním načasování. Kabeloví operátoři jsou totiž v podobné pozici jako Telecom a také hledají nové zdroje výnosů - a tak také pošilhávají po "trojí hře". Jim ale do kýženého "trojitého" portfolia chybí něco jiného než Českému Telecomu. Zatímco tomu schází televizní vysílání, jehož přenos po datové síti (IP protokolu) je značně náročný jak co do technického řešení tak i co do investic, kabelovým operátorům schází do "trojitého portfolia" hlasové služby.

Ovšem přidání hlasových služeb do sítí kabelových operátorů by nemuselo být zase až tak náročné. Dříve se to řešilo úpravou fungování kabelové sítě, ale dnes je možné nechat tyto sítě prakticky beze změny a hlasové služby (v podobě služeb VOIP) přidat jako pouhou nadstavbu - jako jednu z aplikací, provozovaných nad již existujícím datovým kanálem (na bázi IP protokolu).

Bylo by opravdu divné, kdyby naši kabeloví operátoři nepohlíželi tímto směrem - a oni tam skutečně již pohlíží. Vlastně se už tímto směrem aktivně vydali. Například Karneval již před časem sám řekl, že chystá ve své síti IP telefonii, a rád by příslušné služby zprovoznil (alespoň v testovacím provozu) ještě tento rok. UPC bylo v nedávných dnech méně explicitní, ale také naznačilo že hlasové služby na bázi VOIP připravuje, a mohlo by je zprovoznit ještě v letošním roce. Upřesnilo alespoň, že příslušné řešení se již zkouší v Nizozemí a v Maďarsku, a mělo by být jednotné ve všech zemích, kde UPC působí. Vše přitom nasvědčuje tomu, že půjde o "vlastní řešení", v rámci kterého bude UPC fungovat jako plnohodnotný operátor a vše kolem svých hlasových služeb si bude zajišťovat samo.

Karneval se podle dostupných signálů chystá na jiné řešení - poohlíží se vhodném partnerovi z řad telekomunikačních operátorů, kteří již mají se službami na bázi VOIP zkušenost. Mohl by jím být například Contactel, který své VOIP řešení již zkouší v síti Kabelové televize Ostrava.

Vše tedy nasvědčuje tomu, že "triple play" by se na našem trhu mohlo objevit ještě v letošním roce, jak od Telecomu, tak i od kabelových operátorů. A to jsme se ještě nezmiňovali o dalších možnostech, jak mohou operátoři otevírat nové zdroje výnosů, za další služby s přidanou hodnotou. Co třeba taková "digitální domácnost" od Českého Telecomu, která nabídne mj. služby Internetu na televizní obrazovce? Nebo digitální televizní vysílání na bázi standardu DVB-T, rozšířené o doplňkové služby taktéž od Českého Telecomu? A co přinese digitalizace v kabelových sítích?