Vyšlo na Lupě, 21.1.2003
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b03/b0121001.php3

2:0 pro spotřebitele

Český Telecom dostal rozum a přeci jen svolil k výměně již "roztelefonovaných" karet do veřejných telefonních automatů za nové. Také T-Mobile poněkud ubral ze svých snah zpoplatnit všechny SMS zprávy z Internetu, a svým registrovaným uživatelům nabídnul "balíček" SMSek zdarma - 20 na měsíc (z MobileBoxu Easy a MobilePageru).

O tom, že se chystá výměna dosavadních předplacených karet do veřejných telefonních automatů, informoval Český Telecom veřejnost poprvé v květnu loňského roku (zde na Lupě jsem o tom psal např. v článku Nový TRICK Českého Telecomu). Nové karty "Trick" samozřejmě mají mnoho šikovných vlastností, ale uživatele zajímalo také to, co bude s těmi starými, které nestihnou provolat. Ačkoli tyto karty neměly na sobě žádné oznámení o omezené "životnosti", Telecom stanovil lhůtu pro jejich vyčerpání do konce loňského roku. Tedy 7 měsíců od okamžiku, kdy vše zveřejnil. Současně stanovil, že dosud nepoužité karty (ve smyslu: nerozbalené, stále v originálním balení) vymění za nové, ale k již "roztelefonovaným" se postavil zády - lidé je musí včas protelefonovat, jinak jim propadnou. Poté celá kauza na dlouhé měsíce prakticky "usnula", alespoň pokud jde o mediální působení směrem k veřejnosti.

Celá záležitost se znovu dostala do popředí zájmu až nedlouho před koncem roku, kdy už na protelefonování zbylých jednotek nebylo příliš mnoho času. Masová média začala bít na poplach, a do celé záležitosti se vložilo i Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS). To již delší dobu vyjednávalo s Českým Telecomem o nějakém náhradním řešení, ale bezvýsledně. Těsně před koncem roku pak SOS vyzvalo majitele dosud nevyčerpaných karet, aby je nevyhazovali.

Jednání SOS s Telecomem pokračovala i po novém roce, a SOS se nemínilo vzdát. Když se v Telecomu nedomohlo nápravy, poslalo sdružení otevřený dopis ministru Mlynářovi , se žádostí o pomoc (a s apelem na "razantnější uchopení akcionářských práv" majoritním vlastníkem). O den později, 16. ledna 2003, vychází na mobil.cz redakční článek , popisující podrobně celou kauzu a dosud neúspěšná jednání, a vyčíslující ztrátu majitelů nevyčerpaných karet na 42 milionů. Stále se však nic nedělo.

Zlom nejspíše přineslo až jednání místopředsedy SOS Karla Pavlíka s generálním ředitelem Telecomu minulý pátek, na půdě Fóra pro dial-up. Pozorný čtenář mého včerejšího článku (Fórum pro dial-up: nový impuls?) nejspíše zaznamenal zmínku o "příslibu určitého posunu" v celé kauze.

Včera se tento příslib konečně "materializoval", když Český Telecom oznámil, že

vzal v úvahu doporučení Sdružení obrany spotřebitelů ČR a rozhodl se nahradit nevyužité jednotky na kartách všem zákazníkům, kteří je do konce roku nestihli protelefonovat.

Konkrétní mechanismus výměny je takový, že majitel "roztelefonované" karty musí přijít do prodejny Telepoint, kde pracovník Telecomu na čtecím zařízení zjistí kolik jednotek na kartě ještě zbývá. Příslušný obnos pak ale navrací majiteli karty - místo toho je mu započítán při koupi nové karty. Jinými slovy, zákazník nedostane své peníze zpět, ale musí si k nim naopak něco připlatit, a Telecom mu prodá novou kartu Trick. Za tímto účelem Telecom dokonce něco slevil z nominálních hodnot karet Trick, při takovéto výměně přijdou nové karty o 15 až 20 Kč levněji.

Pro úplnost je vhodné dodat, že

Vyměnit staré karty je možné v maximálním počtu 3 kusy na jednu osobu, zbývající impulsy na kartách lze sčítat. Není možné měnit privátní karty s označením "PUBLICITY" a staré 150 jednotkové karty, kterým skončila platnost dříve.

a

Neplatné telefonní karty mohou jejich majitelé vyměňovat od 3. února až do 31. března 2003.

Na závěr pak už jen postesknutí: opravdu to nešlo takto udělat dříve? Opravdu se to muselo řešit až přes otevřené dopisy ministrovi a osobní intervencí u nového šéfa Telecomu? V době, kdy už zklamaní majitelé prošlých karet je mohli dávno vyhodit do popelnice?

SMSky z Internetu

Druhá kauza, která včera nabrala zajímavý obrat, jsou cenové úpravy služeb T-Mobile, zejména pak zpoplatnění SMSek posílaných do této sítě z Internetu.

V průběhu dne dorazil do mé schránky mail se zajímavým předmětem: "Antibojkot, aneb uvazujme racionálně", s následujícím obsahem:

Dobry den,
V navaznosti na rozumne reakce nekterych uzivatelu, kteri pouze staticky neodsuzuji nedavny krok T-Mobile jsem se rozhodla spustit alternativni platformu, ktera by mela sdruzovat tyto racionalni nazory.
Jeji nazev je Antibojkot, aneb uvazujme racionalne. Najdete ji na Antibojkot.Hlidej.cz.

K večeru pak dorazila tisková zpráva samotného T-Mobile, informující o tom že registrovaní uživatelé tohoto operátora (registrovaní na jeho portálu t-zones) budou mít možnost odeslat každý měsíc určitý počet SMS zpráv zdarma, a to již od 4. února:

  • Při odesílání SMS zpráv z portálu t-zones získají zákazníci T-Mobile "balíček" volných SMS v rámci sítě T-Mobile
  • Ze schránky MobileBox může zákazník měsíčně odeslat zdarma 100 SMS, při využívání služeb MobileBox Easy nebo MobilePager po 20 SMS

Počet 20 SMS za měsíc přitom podle tiskové zprávy představuje pro většinu twistových zákazníků průměrný měsíční objem odeslaných textových zpráv.

Tisková zpráva dále upřesňuje, že:

SMS zprávy zaslané nad rámec volných SMS a do ostatních sítí budou zpoplatněny sazbou za odeslání SMS dle tarifu zákazníka. Stejnou sazbou bude účtováno také přeposílání všech e-mailových zpráv z MobileBoxu, MobileBoxu Easy a MobilePageru formou SMS na mobilní telefon. Tyto služby budou přitom nabízet rozšířené možnosti filtrování pro přeposílání e-mailových zpráv, a zákazník si tak může sám nastavit, které typy zpráv si bude chtít nechat přeposílat. Upozornění o doručení nové e-mailové zprávy - notifikace na mobilní telefon - bude i nadále zdarma.

Podle toho, co se včera odpoledne objevilo na serveru mobil.cz, se i tato kauza řešila přes ministra Mlynáře:

Firma nabídne od března všem svým klientům, že po registraci na internetových stránkách budou moci určité množství zpráv posílat i nadále zdarma. Vedení firmy to dnes oznámilo ministrovi pro informatiku Vladimíru Mlynářovi. "Oceňuji, že firma je schopná zareagovat na kritiku zákazníků. Je to pozitivní krok," řekl ministr.