Vyšlo na www.novinky.cz dne 16.6.2000
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/anovinky/ai4757.php3

Jak se nakupuje v AlbumCity.cz

Koupit cédéčko či kazetu můžete na Internetu skoro na každém rohu (vlastně webu). Čím tedy oslovuje své zákazníky AlbumCity.cz, které chce být největším webovým obchodem s hudbou v ČR?

Prodej hudebních titulů po Internetu je velmi vděčnou záležitostí, a tak není divu, že dnes již existuje poměrně široká nabídka on-line prodejců: od malých po velké, od zcela neznámých po velmi známá jména a bohužel také od seriózních až po nepříliš seriózní. Když pak přijde někdo nový, čím má zaujmout a prosadit se proti ostatním?

[Obr: albumlogox.gif (2398 Bytes)]
Včera se novinářům představila společnost AlbumCity.cz, která se do on-line prodeje dala před necelými 3 měsíci a dnes o sobě říká, že je "největším webovým obchodem s hudbou v ČR". Toto své tvrzení podle vydané tiskové zprávy odvozuje od údajů o prodeji, které uvádí hudební vydavatelství BMG, Monitor-EMI, Sony Music a Warner Bros. Představitelé firmy ovšem odmítli, i přes explicitní dotazy novinářů, sdělit jakákoli čísla (o obratu, o počtu prodaných kusů atd.). Takže tvrzení o prvenství je třeba v tomto kontextu brát s rezervou.

Pro koncového zákazníka však konkrétní pozice na určitém žebříčku nemusí být až tak zajímavá, na rozdíl od věcí, jakými jsou: výběr, cena, možnosti platby, způsob doručování a celková spolehlivost prodejce. Podívejme se tedy, jak je na tom AlbumCity.cz v tomto ohledu.

Obecně si to dovolím shrnout tak, že AlbumCity sází na nízké ceny, na důsledné využití všech možností Internetu a na vlastní donáškovou (messengerovou) službu.

Nejnižší ceny?

On-line prodejci obecně eliminují náklady na klasické distribuční řetězce, a tím získávají konkurenční výhodu proti svým "kamenným" konkurentům - ale nikoli mezi sebou. Pokud zrovna prodejce nesplývá s producentem, pak další konkurenční výhodou může být nákup ve velkém (neboli s většími slevami) přímo od toho, kdo zboží produkuje. AlbumCity.cz uvádí, že nakupuje přímo u vydavatelských společností (a že má smlouvy s BMG, Monitor-EMI, Sony Music, Universal Music a Warner Music, z českých např. s Claerton, Gallup Music, Lotos, Rachot/Behémót a Wolf Records). Praktickým projevem uvedeného pak je poměrně bohatý sortiment, o kterém si můžete udělat obrázek sami.

[Obr: album1.gif (28293 Bytes)]

Pokud jde o konkrétní ceny, nemám k dispozici žádné systematické srovnání, a tak jsem si vzal namátkou jeden titul (CD Jany Kirschner s názvem V Cudzom meste). Na Vltavě stojí 399,- Kč (viz zde) a služby obchody.centrum.cz a obchody.atlas.cz nalezly identickou nejnižší cenu (zde). V AlbumCity.cz toto CD (včetně bonusových skladeb) stojí 366,- Kč, a tedy méně (viz zde). Ovšem nedalo mi zase až tak velkou práci najít toto CD za ještě nižší cenu: na SHOP.CZ stojí pouze 320,- Kč, viz zde. (Všechny ceny jsou včetně DPH). Znovu ale opakuji, že šlo jen o namátkový výběr jednoho titulu, ne o žádné systematické srovnávání, ze kterého by bylo možné činit nějaké obecnější závěry. Na druhou stranu to každý může udělat stejně jako já. A má-li vybrán určitý konkrétní titul, může obejít různé webové obchody a zjistit, kde požadují nejnižší cenu. Pozor ale na to, že jednotková cena ještě není zdaleka všechno, záleží také na mnoha dalších faktorech (včetně solidnosti prodejce, způsobů placení, způsobu a ceně dodávky, obchodních a reklamačních podmínkách atd.).

[Obr: shop1.gif (5139 Bytes)]

Zajímavým (a ne zrovna příjemným) zjištěním bylo pro mne to, že se nelze příliš spoléhat na "prohledávací" služby, jako jsou obchody.centrum.cz a obchody.atlas.cz - nefungují sice špatně, ale evidentně nemají přístup ke všem on-line obchodům.

Internet do důsledku

Co jsem na AlbumCity.cz ocenil a co považuji za důsledné využití Internetu při prodeji "klasického" provedení hudebních titulů, je způsob jejich prezentace. U většiny titulů najdete nejen tradiční fotku a obligátní seznam skladeb, ale také krátké (třicetisekundové nebo minutové) zvukové ukázky jednotlivých skladeb (ve formátu Real Audio), viz např. zde).

[Obr: album2.gif (3108 Bytes)]
Přínosem určitě jsou i recenze nabízených titulů - server AlbumCity má určitý počet "redakčních" recenzentů (například pod recenzí na zmíněné album Jany Krischner je podepsán Alex Švamberk), ale svou recenzi i hodnocení může připojit kdokoli. Nejde samozřejmě o nic převratně nového, technicky tuto možnost nabízí kdekdo, důležité je spíše skutečné využití možnosti recenzí. Na tiskovce s novináři zaznělo, že kromě "interních" recenzentů provozovatelé spolupracují i s celou řadou dalších osobností z hudební branže, kteří se na recenzích podílejí.

Vlastní donášková služba

Jedním z největších problémů on-line prodeje je doručení koupeného zboží do rukou zákazníka. Tradičním řešením je využití služeb České pošty a různých zasilatelských služeb. Provozovatelé AlbumCity se ale rozhodli pro dosti originální řešení - vytvořili si vlastní donáškovou (messengerskou) službu, která vám zboží doručí až domů. Platí to ovšem pouze pro Prahu a stojí to 35,- Kč bez ohledu na počet zakoupených titulů. Mimo Prahu je pak využívána služba Obchodní balík (provozovaná Českou poštou).

Způsob placení

Pokud jde o způsob placení, i zde může přijít ke slovu vlastní donášková služba - platit můžete u messengera přímo při přebírání zboží. Další možností pak je placení platební kartou, přičemž zde vám provozovatelé zašlou e-mailem formulář, do kterého vyplníte potřebné údaje o své kartě. Vše jim pak odfaxujete (tedy nikoli odmailujete). Údaje o vaší kartě tak necestují po Internetu.

Osobně to nepovažuji za příliš významný rozdíl oproti situaci, kdy stejné údaje cestují po Internetu skrze spojení zabezpečené pomocí SSL - jisté riziko odposlechu a dešifrování zde sice je, ale považuji jej za zanedbatelné oproti skutečnosti, že údaje o kartě sdělím někomu na druhém konci, koho nemusím vůbec znát (a to nyní myslím zcela obecně a nenarážím na nikoho konkrétního). Provozovatelé AlbumCity ve své tiskové zprávě k tomuto aspektu uvádějí, že "údaje jsou využity pouze pro platbu a ihned poté zničeny".

Kdo za tím stojí?

V tiskové zprávě, kterou provozovatelé AlbumCity vydali, se uvádí, že mezi investory projektu patří i několik známých a významných českých hudebníků: Ivan Kral, Jan Muchow či Emil Viklický, kteří do projektu investovali a pomáhají s jeho propagací. Podle obchodního rejstříku je AlbumCity.cz s.r.o. plně vlastněno americkou společnosti AlbumCity.com se sídlem v Delaware.

Pokud jde o technickou stránku, celé AlbumCity je realizováno aplikací vyvinutou vlastními silami, funguje nad databází Oracle a běží na pracovní stanici Sun. Ta je umístěna na páteři providera GTS.