Vyšlo na www.novinky.cz dne 7.9.1999
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/anovinky/ai2730.php3

Red Box byl otevřen - co je uvnitř?

Dlouho utajovaný trumf Contactelu je multimediální počítač od Comforu, vybavený pro práci s Internetem, doplněný připojením "zdarma", s dvouletou zárukou, instalací u zákazníka a přístupem k hot-line v ceně. Vše za jednorázových 27 000,- Kč, nebo na splátky za 999,- měsíčně přes Multiservis.

Včera odpoledne byly konečně ukončeny všechny vášnivé spekulace ohledně toho, co skrývá tajemný Red Box, jehož obrázky jsme si zvykli vídat snad všude kolem sebe. Nuže tedy: uvnitř Red Boxu se skrývá multimediální PC v následující HW konfiguraci:

    [Obr: _redboxprospekt.gif (12276 Bytes)]
  • CPU Intel Celeron 366 MHz,
  • RAM 32 MB (SDRAM),
  • HD 4,3 GB UltraDMA,
  • FDD 3 1/2",
  • VGA 4MB AGP (integrovaná v MB),
  • CD ROM 40 rychlostní,
  • interní faxmodem 56 kbps (homologovaný),
  • zvuková karta 16 bitů, stereo (integrovaná v MB),
  • minitower case,
  • monitor 15" (Yakumo),
  • česká klávesnice,
  • repro aktivní 2x120W, myš
a s tímto SW vybavením:
  • OS MS Windows 98 CZ,
  • MS Works 4.5 CZ,
  • MS Publisher 98 CZ,
  • Acrobat Reader 4.0,
  • antivir AVG 6.0,
  • elektronické slovníky Lingea.
Dále k tomuto počítači zájemce dostane:
  • přístup k Internetu (přes Contactel jako ISP), odpovídající službě Internet Active (viz dále), což fakticky obnáší:
    • časově neomezený komutovaný přístup přes telefonní čísla s tarifem Internet 99,
    • e-mailovou schránku 10 MB,
    • prostor pro vlastní WWW prezentaci 10 MB,
    • další služby (AutoForward, SMS notification, využití CGI skriptů, až 5 mailových aliasů apod.),
  • bezplatnou instalaci počítače a softwaru na kterémkoli místě v ČR,
  • dvouletou záruku na zařízení a práci,
  • přístup k hot-line (tato položka byla zmiňována pouze ústně na prezentaci, v dostupných materiálech se o ní nepíše).

Celý tento "balík" (vlastně "krabici", neboli Red Box) si mohou zájemci pořídit následujícími způsoby:

  • jednorázovým zaplacením plné ceny ve výši 27 000,- Kč (včetně DPH),
  • na splátky:
    • s jednorázovou platbou (akontací) 4999,- Kč a pak 999,- Kč každý měsíc, a to po dobu 30 měsíců (celkem 34969,- Kč)
    • s akontací 7999,- Kč a pak 1099,- Kč každý měsíc, a to po dobu 24 měsíců (celkem 34375,- Kč).

Dodavatelem této sestavy (samozřejmě kromě internetového připojení) je firma Comfor, která také bude zajišťovat zprovoznění a instalaci přímo u zákazníka. Od 1. října by měla analogickou sestavu dodávat i společnost Libra (Contactel prý ale jedná ještě s dalšími dodavateli).

Rozhodnete-li se pro nákup na splátky, nepůjde o leasing, ale nákup zboží na spotřebitelský úvěr, který vám zprostředkuje Multiservis (vlastně GE Capital Multiservis). Vlastně tedy dostanete od Multiservisu půjčku, počítač koupíte (a od začátku tedy bude váš) a pak splácíte Multiservisu. Získání úvěru zřejmě nebude zcela automatické (obecné podmínky Multiservisu jsou zde), letáček Comforu požaduje v případě koupě na splátky potvrzení o výši příjmů od zaměstnavatele).

[Obr: internetactive.gif (15626 Bytes)]
Vedle právě popsaného "balíku" (Red Boxu) nabízí Contactel jako nový samostatný produkt i komutované připojení k Internetu (pod názvem Internet Active). Jeho obsahem je připojení k Internetu (popisované výše) jako součást Red Boxu, kde je zahrnuto v ceně - můžete si jej ale pořídit i samostatně, a v tom případě za něj zaplatíte 169,- Kč měsíčně. Je vhodné zdůraznit, že jde o připojení určené jak pro klasický dial-up, tak i pro ISDN připojení (které u Red Boxu nepřipadá v úvahu kvůli použitému modemu).

[Obr: redboxbook.gif (24212 Bytes)]
Ještě další zajímavostí, kterou Contactel připravil pro své zákazníky, je útlá knížečka "Malý průvodce Internetem" od pana Radka Sedláře (pro Contactel vydal Computer Press). Snaží se v kostce popsat základ všeho, co by začínající uživatel měl vědět. Ačkoli to nebylo zmiňováno, tipuji, že tato knížečka bude přibalována k jednotlivým Red Boxům.

Jak vše probíhalo?

Slavnostní vybalení prvního Red Boxu se konalo v pražském klubu Mecca, před kterým hlídkovala "čestná stráž" v montérkách firemních barev Contactelu (viz obrázek - nedočkavostí na něm hoří i pánové Neff a Koubský).

[Obr: redbox1.gif (73232 Bytes)]

V červených montérkách vystupovali i všichni představitelé Contactelu, ovšem až na jednu výjimku - tisková mluvčí Contactelu, paní Zdenka Pelikánová, byla v civilu a v černém. Nejspíše proto, aby vyvážila převahu červené, a tak zastoupila druhou základní barvu (zdůrazňovanou na billboradech Contactelu).

[Obr: redbox2.gif (57575 Bytes)]

Přítomní novináři byli nejprve seznámeni s historií a současností Contactelu, který má dnes cca 80 zaměstnanců, a s jeho hlavními plány - stát se telekomunikačním operátorem.

[Obr: redbox3.gif (35159 Bytes)]
Do toho zřejmě spadají i providerské aktivity. Ale cíle Contactelu jsou vyšší a sahají až ke službám hlasové telefonie (a možná nejen tam). Stejně tak jejich nynější projekt Red Box je pouze jejich první aktivitou na daném poli, jakýmsi prvním balíčkem, za kterým by měla následovat další překvapení.

V tuto chvíli zcela jistě Contactelu nejde o to, aby se živil jako ISP (a vydělával na tom). V době, kdy ještě nemůže vstoupit do oblasti hlasových služeb, si pouze buduje pozici pro následný razantnější nástup v době, kdy bude náš telekomunikační trh konečně liberalizován.

Teprve po obecnějším úvodu (a po představení samostatného produktu Internet Active) nastala dlouho očekávaná chvíle slavnostního otevření prvního Red Boxu. Rozhodující okamžik zachycuje následující obrázek:

[Obr: redbox4.gif (66259 Bytes)]

Samotný zázrak (ukrytý uvnitř Red Boxu) pak vidíte na následujícím detailním obrázku.

[Obr: redbox5.gif (46274 Bytes)]

Dotazy a odpovědi

Po slavnostním otevření prvního Red Boxu přišla řada na otázky a odpovědi. Na většinu otázek přitom odpovídal pan Stefan Lager, původem Švéd, prezentovaný jako COO (Chief Operating Officer, v českém překladu "zástupce generálního ředitele"). Snad nejzávažnější otázkou, na kterou se novináři ptali, byl počet míst, kde Contactel má (či bude mít) vstupní body do své internetové sítě (tzv. POPy), neboli ve kterých místech nabídne zákazníkům připojení za místní tarif. V tiskové zprávě se totiž píše:

"Přístupové body po celé České republice umožňují zákazníkům ve všech velkých městech připojit se vždy na takové telefonní číslo přístupového místa (POP), za které bude monopolní provozovatel účtovat pouze místní poplatky ve zvýhodněném tarifu Internet 99."

Konkrétní počet POPů představitelé Contactelu očividně neznali, pan Lager improvizoval počtem 6-ti existujících, dvou právě zřizovaných a tří před dokončením. Odpověď rozvedl i pan Michal Čupa (generální ředitel Contactelu), který řekl že na počtu POPů (a tudíž na počtu "obsloužených lokalit") příliš nezáleží, že hlavní trh Internetu je stejně ve velkých městech a že 60 procent uživatelů v ČR je ve třech největších městech. Dokonce citoval příklad úspěšného providera ve Švýcarsku, který nabízí připojení jen ve dvou lokalitách. Osobně se obávám, že s takovým postojem Contactel příliš neuspěje. Mimochodem, jaký smysl má zdůrazňovat, že počítač z Red Boxu může být zákazníkovi nainstalován kdekoli na celém území ČR, když jej může fakticky používat (aniž by platil horentní meziměstské poplatky za telefon) jen v několika málo velkých městech?

Pokud jde o konkrétní místa, kde Contactel již má své POPy a nabízí komutovaný přístup, firemní web je naštěstí lépe informován než nejvyšší představitelé firmy (viz zde):

  • Pardubice 040/9762244,
  • Hradec Králové 049/9712244,
  • České Budějovice 038/9712244,
  • Brno 05/97312244,
  • Ostrava 069/9862244,
  • Zlín 067/9612244,
  • Olomouc 068/9742244,
  • Frýdek Místek 0658/982244,
  • Tábor 0361/972244,
  • Plzeň 019/9752244,
  • Karlovy Vary 017/9712244,
  • Praha 02/97332244,
  • Mladá Boleslav 0326/972244.

Jinou zajímavou otázkou, která v diskusi zazněla, bylo to, zda cena počítače v Red Boxu je Contactelem dotovaná. Odpověď zněla, že nikoli, jde o komerční cenu, stlačenou očekávanou masovostí odbytu. S tím pak souvisela i další otázka na to, zda uživatel bude moci ovlivnit konfiguraci počítače z Red Boxu a zda se pak cena bude měnit jen o katalogový rozdíl mezi původní a novou variantou. Odpověď byla kladná, ale následný dotaz v prodejně Comforu dopadl poněkud odlišně - změny jsou možné, ale zákazník pak přijde o určitou část cenového zvýhodnění, které získává v původní jednotné konfiguraci (což je asi smysluplné, protože prodejce má méně práce se stejnými konfiguracemi, které pak dokáže prodávat laciněji, a naopak má více práce s různými změnami).

Mimochodem: cestou ze slavnostního otevření jsem se zastavil v blízké prodejně Comforu (a nebyl jsem sám). Nový Red Box zde skutečně již nabízeli, měli jej přímo na skladě.

Nový druh reklamy - "teaserová" kampaň

Reklamní kampaně, která předcházela slavnostnímu otevření prvního Red Boxu, si nešlo nevšimnout. Podle tiskové zprávy se jednalo o tzv. teaserovou kampaň, která má obvykle dvě části. Cílem první, ve které nejsou inzerovaný produkt ani značka identifikovány, je vyvolat zájem a zvědavost. Jasnou odpověď o nabídce přináší až druhá část kampaně, která začala včerejším otevřením prvního Red Boxu.

V diskusi zazněla i zajímavá otázka na to, co bylo příčinou různých "zasvěcených informací" v tuzemském tisku, hlavně internetovém, které se přece jen dost lišily od výsledné reality. Odpověď poskytl pan Lager. Pochopil jsem ji tak, že úniky informací jsou realita, je třeba s nimi počítat a "manageovat je". Jinými slovy: chápu to tak, že různé úniky informací byly řízené a byly součástí kampaně. Novinky naštěstí na nic takového nenaletěly, naše parodie na Red Box (s novou šaraticí pro Grégrovu revitalizaci) byla skutečně původním výmyslem.

[Obr: redboxtv1.gif (14125 Bytes)]
Ještě včera večer přitom reklama na Red Box vstoupila do své druhé fáze i tím, že se dostala i na televizní obrazovky. Poprvé na TV Nova (provozované CET 21), v 19:50, viz obrázky.

Co si myslím o nabídce?

Na závěr tohoto článku by se jistě slušelo novou nabídku Contactelu nějak zhodnotit, vypíchnout, co přináší nového, či říci, v čem je převratná atd. Kde je tedy to nejpodstatnější a nejdůležitější?

  • V celkových nákladech na připojení nového uživatele k Internetu to nebude - zde sice celková cenová hladina o trochu poklesla, ale zase ne nějak dramaticky.
    [Obr: redboxtv2.gif (13581 Bytes)]
    Samostatný počítač za 27 tisíc, možná v poněkud slabší konfiguraci, se dá pořídit i jinde. Stejně tak připojení, i to lze dnes pořídit zdarma a nezávisle na počítači (v podání služby VOLny.cz). Pravda, například v Praze je to bez tarifu Internet 99, což je dosti významné, ale zase ne nijak převratné.
    [Obr: redboxtv3.gif (14591 Bytes)]
    Kromě toho, těsně před Contactelem s jeho Red Boxem přišel s prakticky shodnou nabídkou Autocont, který ke svému počítači Alivio 2000 za jednorázových 26 600,- (nebo na splátky) v téměř identické konfiguraci přidává zdarma dvouleté připojení k Internetu přes SPT Telecom (IOL Standard). Takže jde vlastně o to samé jako u Red Boxu.
  • V "pokrytí", neboli v hustotě přístupových bodů (POPů) to také nebude - zde Contactel se svými 13 POPy jasně prohrává jak s bundlem Autocontu a IOL, tak i s Internetem zdarma v podání služby VOLny.cz

[Obr: redboxvtv4.gif (14795 Bytes)]
Přednosti nabídky Contactelu spatřuji v doprovodných službách - v tom, že obsah Red Boxu bude uživateli nainstalován u uveden do provozu u něj doma (což by zřejmě mělo obnášet i "rozchození" podpory dial-upu, registrace uživatele na přístupovém serveru providera, zřízení e-mailových účtů atd.), a dále existence bezplatné "hotliny" (byť se o ní pouze hovořilo na slavnostním otevírání - v prospektech ani tiskových zprávách jsem o tom nic nenašel).

[Obr: redboxvtv5.gif (13403 Bytes)]
Největším přínosem nabídky Contactelu je ale (podle mého názoru) razance dosavadní kampaně a zájem veřejnosti, který tím v Contactelu dokázali vzbudit. Jestliže si díky této kampani poměrně velký počet lidí položí otázku, co vlastně ten Internet je zač, co nabízí a kolik stojí, a část z nich si jej skutečně pořídí, pak je to určitě dobře - a i když nabídka Contactelu v jednotlivých aspektech není nijak převratná, může být převratná jako celek. Právě v tom, že díky zajímavé reklamní kampani osloví lidi dosud neoslovené.