Vyšlo na www.novinky.cz dne 1.4.1999
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/anovinky/ai1890.php3

SPT Telecom s novými službami

Trojici zbrusu nových služeb včera prezentoval SPT Telecom – jde o dvě služby určené internetovým providerům, a o jednu službu určenou koncovým zákazníkům.

S oznámeními a tiskovými zprávami SPT Telecom se v posledních dnech doslova roztrhnul pytel – v pondělí to bylo oficiální oznámení hospodářských výsledků za rok 1998, a dnes je tu další oznámení (plný text najdete např. zde). Tentokráte se jedná o zbrusu nové služby, konkrétně Digital Network, IP Tranzit a Favor Enforcement. Zatímco první dvě jsou určeny výlučně internetovým providerům, třetí služba je určena vysloveně koncovým uživatelům veřejné telefonní sítě – a právě tato třetí služba si právem zaslouží největší pozornost, protože by skutečně mohla alespoň trochu zmírnit katastrofální dopady nedávného drastického zdražení telefonních tarifů – na rozdíl od tarifu Internet99 by navíc mohla pomoci celé telefonující veřejnosti, a ne pouze uživatelům Internetu. Jde přitom o první službu, která využívá schopností a možností nedávno dokončené inteligentní sítě (IN, Intelligent Network), na které Telecom tak dlouho pracoval.

Podstatou nové služby Favor Enforcement je průběžné monitorování sítě a rozpoznávání určitých hlasových sekvencí se specifickým významem, s přímou vazbou na aktuální tarifikaci hovoru. Řečeno velmi lapidárně to znamená, že cena hovoru se průběžně přizpůsobuje jeho obsahu a smyslu – pokud se vyjadřujete slušně a pozitivně, platíte výrazně méně než když se chováte negativisticky, když nadáváte, spíláte, klejete či jinak dáváte najevo svou nevychovanost.

Rozpoznávání celkového vyznění konkrétních telefonních hovorů je přitom svěřeno prvkům umělé inteligence (AI), kterými je nedávno dokončená inteligentní síť (IN, Intelligent Network) plně vybavena – tyto prvky AI dokáží spolehlivě rozpoznat například to, když se neuctivě vyjadřujete o některém operátorovi, nebo naopak situaci kdy jej chválíte, a podle toho pak průběžně mění váš momentální tarif. Rozdíly mohou být opravdu značné, protože podle údajů obsažených v tiskové zprávě může váš tarif klesnout až na polovinu (nebo naopak stoupnout na dvojnásobek, pokud si nedáte pozor na ústa).

Osobně se domnívám, že tato nová služba je zajímavou ukázkou toho, že i klasická telefonní síť může s úspěchem využívat metod a postupů umělé inteligence. Současně s tím je jistě nutné ocenit, že touto cestou mohou sami uživatelé efektivně spolurozhodovat o tom, kolik utratí za telekomunikační služby.