Vyšlo na www.novinky.cz dne 16.2.1999
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/anovinky/ai1639.php3

První reakce SPT Telecom

První reakce SPT Telecom na protest providerů se objevily již včera večer - v podobě tiskové zprávy, a formou vystoupení tiskové mluvčí v televizi.

Česká televize požádala o stanovisko k protestu providerů tiskovou mluvčí Telecomu paní Danu Dvořákovou. ta ve večerní zpravodajské relaci na ČT 1 doslova řekla:

[Obr: dvorakovax.gif (52461 Bytes)]
Dvořáková: Někteří pánové, kteří si dneska stěžují a odsuzují Internet 99 stáli úplně u vzniku, když jsme tu službu tvořili ….

Možná tím chtěla naznačit, že když Telecom v listopadu loňského roku tarif Internet 99 koncipoval, měla druhá strana (tehdy hlavně představitelé hnutí Internet proti Monopolu) možnost jeho podobu nějak významněji ovlivnit. Nebo že v době vzniku tohoto tarifu proti němu nikdo neměl žádné námitky? To ale velmi kontrastuje se svědectvím přímých účastníků, kteří popisují jak v závěru jednání s SPT Telecom ostře protestovali právě proti sestavovacímu poplatku, ale nebyli vyslyšeni.

Večer se na Mobil serveru objevila i tisková zpráva SPT Telecom, která reaguje na protest providerů (viz zde). Jsou v ní následující věcné chyby a rozpory s tvrzením providerů:

  • SPT Telecom tvrdí, že "se všemi podmínkami zavádění této služby byla veřejnost i zástupci internetových provozovatelů seznámeni již v prosinci loňského roku". Provideři unisono tvrdí, že to podstatné, co je přimělo k této akci, se dozvěděli až 21. ledna (nemožnost sdílení dvou různých způsobů tarifikace na jednom spoji).
  • SPT Telecom je "překvapen změnou argumentace NIX.CZ, který nyní popírá platnost výchozích předpokladů, které vnesl do jednání v listopadu 1998". Stávající protest je ale společným protestem určitého počtu providerů, byť členů NIX CZ, ale nikoli protestem NIX CZ jako takového (mimochodem, členem NIX CZ je i sám SPT Telecom).
  • SPT Telecom tvrdí, že "služba INTERNET 99 je řešení, které umožňuje zákazníkům připojeným prostřednictvím telefonní linky levnější přístup na internet". Hlavním požadavkem protestujících providerů je, aby tato slova byla PLNOU pravdou, a neplatila pouze pro některá spojení. Jak si každý může lehce spočítat, hovory kratší 8 minut levnější nejsou.

Hlavním argumentem Telecomu je ale číslo, které se objevilo v jednom z prohlášení NIX CZ v listopadu loňského roku - jde o tvrzení, že průměrná délka hovoru do Internetu je 30 minut. Je docela dobře možné, že toto číslo je pravdivé, protože relativně málo extrémně dlouhých hovorů může "protáhnout" průměrnou délku i na zmíněných 30 minut, přestože 64 procent hovorů (podle lednové statistiky INECu) je kratších než 8 minut, kdy se výhodnost tarifu Internet 99 láme.

[Obr: poplatek.gif (52336 Bytes)]

Na zmíněných 30 minutách přitom Telecom založil veškerou svou argumentaci o výhodnosti tarifu Internet 99, a soudě podle této jeho nejnovější tiskové zprávy v tom hodlá pokračovat beze změny dál.