Vyšlo na serveru Neviditelný pes, 14. října 1997
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/a97/a710p401.php3

Invex 97: Marketingová bomba na Internetu vybuchne i ve vaší kapse!!!

Vysvětlení na úvod: spamming je hromadné rozesílání nevyžádaných zpráv, realizované prostřednictvím Internetu (zejména elektronickou poštou). Pravidla slušného chování (netiketa) jej zakazují ještě důrazněji, než jak je považováno za neslušné bombardovat příjemce nevyžádanými listovními zásilkami - důvodem je zejména skutečnost, že na rozdíl od běžných "papírových" dopisů a listovní zde část nákladů na nevyžádané zásilky hradí jejich příjemce. Jistě to náležitě doceníte, až vám někdo pošle el. poštou například megabytový soubor, vy budete připojeni k Internetu například po modemu, budete tento soubor stahovat desítky minut, a za své připojení a protelefonovaný čas zaplatíte reálnými penězi z vlastní kapsy - za něco, co jste vůbec nechtěli.

Na naší politické scéně se již delší dobu odehrávají takové aktivity, které neodporují platným zákonům, ale na dotaz o morálce a etice u člověka veřejně činného jejich aktéři jen nechápavě krčí rameny. V podnikání je situace zřejmě ještě horší, a bylo asi jen otázkou času, kdy se i na poli Internetu s nim souvisejících služeb objeví něco podobného - tedy taková služba či produkt, které sice neporušují žádný psaný zákon, ale jdou zcela evidentně proti nepsaným zásadám slušného chování v Internetu, neboli tzv. netiketě.

Bezprostředně před odjezdem na letošní Invex v mé poštovní schránce přistála nabídka firmy MRP - Informatics ze Zlína, nabízející vše potřebné pro účinný a efektivní spamming. Konkrétně poštovního robota, neboli program, který bude podle zadaného seznamu adres rozesílat jednu zprávu za druhou - a k tomu databázi cca 30 000 tisíc tuzemských emailových adres. Celou zprávu jsem pro jistotu dostal pětkrát, s hrdým oznámením, že byla rozeslána právě tím poštovním robotem, který firma nabízí - zřejmě abych nebyl na pochybách, o co se jedná.

Hned v první den Invexu jsem navštívil stánek zmíněné firmy, a dotázal se na jejich názor na etičnost takovéhoto produktu, inzerovaného dokonce "marketingová bomba na Internetu!!!". Dostal jsem přesně takovou odpověď, jakou jsem očekával - není to protizákonné, a co že prý je etika a etické chování na Internetu? Odnést jsem si mohl dokonce i prospekty s báječně vyznívající ekonomickou kalkulací o tom, jak je elektronický spamming ekonomicky výhodný, jak vychází o mnoho řádů levněji, než spamming pomocí běžné listovní pošty. O nějaké etice ani slovo, stejně tak jako o nákladech, které zaplatí chudáci příjemci, bombardovaní elektronickými junk maily (jak se v angličtině trefně říká nevyžádaným zásilkám).

Spamming je jedním z velmi vážných problémů dnešních počítačových komunikací, a jeho nebezpečnost ještě poroste - jen si zkuste uvědomit, jak je principiálně snadné zneužít distribučních schopností elektronické pošty, a znepříjemňovat život opravdu mnoha a mnoha lidem (nehledě na to, že jde vlastně o tahání peněz z jejich kapsy). Nyní se navíc objevil na našem tuzemském trhu někdo, kdo takovéto zneužití dělá ještě snazším, a ve svých marketingových materiálech ke zneužití elektronické pošty dokonce ještě vybízí!

Stanete-li se sami obětí spammingu, máte jen omezené možnosti jak se bránit. Jednou z nejefektivnějších možností je vracet všechny nevyžádané zprávy tomu, kdo vám je poslal. Pozor ale, některé rozesílací stroje fungují tak, že vám odpoví stejnou mincí, tj. nevyžádanou zásilku vám pošlou znovu. V takovém případě zkuste vrátit zprávu s patřičným komentářem na adresu postmaster@<doména_ze_které_zpráva_přišla>. Takováto adresa by vždy měla existovat. Pokud se nedočkáte nápravy, zkoušejte to "o patro výše", neboli zkoušejte si postupně stěžovat u postmasterů nadřízených domén, třeba až u domény národní.