Vyšlo v týdeníku CHIPweek č. 31/96, 30. července 1995
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/a96/a631k201.php3

Je libo Lego?


Tento článek vyšel v rámci zvláštní přílohy týdeníku CHIPweek, věnované uživatelskému pohledu na možnosti dnešního Internetu.
Představte si na chvíli, že svého syna, vnuka, synovce či jinak příbuzného kluka chcete obdarovat krabicí Lega, ale nemáte čas chodit po obchodech a shánět nějakou zajímavou verzi této stavebnice. Jednou z možností, která se vám dnes díky Internetu nabízí, je návštěva on-line nákupního střediska firmy MaMedia. Pojďme se tam vydat, a zkusit si jak takový on-line nákup vlastně probíhá.

Obrázek 1.
Obr. 1.: Nabídka při vstupu do oddělení Lega
Začneme přímo v nákupním středisku, v oddělení hraček, v sekci Lego (kam se dostanete z domovské stránky na adrese www.mamedia.anet.cz, po volbách SHOP.NET, hracky a Lego). To, co vás zde uvítá, vidíte na prvním obrázku - je to výčet nabízených řad stavebnic a stručný popis jejich vlastností. Když vyjádříte svůj zájem o Lego System (a ne třeba o systém DUPLO, určený těm nejmenším), musíte si ještě vybrat konkrétní řadu, která vás zajímá - zda máte zájem například o hrady, lodě, vesmír, řadu Technic apod. Já jsem zvolil řadu pirátskou, a dostal se na nabídku kterou vidíte na druhém obrázku. Zde již jsou vyjmenovány jednotlivé stavebnice, které v dané řadě obchodní středisko nabízí. Najdete zde jejich jednotkové ceny, a pod samotným jménem stavebnice je schován aktivní odkaz na stránku s podrobnějším popisem každé položky - příklad vidíte na třetím obrázku.

Obrázek 2.
Obr. 2.: Nabídka stavebnic v řadě „piráti"
Ještě na druhém obrázku si povšimněte výmluvných malých obrázků, zcela napravo u každé jednotlivé položky. Je na nich vyobrazen malý nákupní vozík, a také velká červená šipka směřující do tohoto vozíku. Kliknutí na tento obrázek provedete přesně to, co obrázek naznačuje - příslušnou položku vloží do vašeho nákupního vozíku. Protože se ale nacházíte ve virtuálním nákupním středisku, je i váš nákupní vozík virtuální, tedy pouze předstíraný. To vám ale nebrání kdykoli se podívat, co v něm právě máte, a také kolik by celý váš nákup stál, kdyby jste se právě teď rozhodli odjet ke kase a zaplatit. Příklad pohledu do nákupního vozíku vidíte na čtvrtém obrázku (v dané chvíli jsem ve vozíku měl i některé další předměty, jako knížku z produkce nakladatelství Grada, a laserové ukazovátko - sám nevím, co mne to napadlo kupovat právě tohle). Povšimněte si na tomto čtvrtém obrázku, že u každé jednotlivé položky je uvedeno malé políčko pro zadání čísla - slouží k tomu, aby jste si mohli zakoupit více kusů jednoho a téhož zboží.

Obrázek 3.
Obr. 3.: Podrobnější popis jedné konkrétní stavebnice
Celý on-line nákup v tomto virtuálním obchodním středisku tedy probíhá tak, že postupně procházíte jednotlivá oddělení a sekce, prohlížíte si nabízené zboží, a v případě zájmu si zvolené artikly přesouváte do svého nákupního vozíku - když ten je virtuální, s jeho tlačením před sebou či vlečením za sebou se naštěstí moc nenadřete. No ale pak ještě zbývá to nejdůležitější - odebrat se ke kase a nákup zaplatit. Tuto akci vyvoláte kliknutím na další výmluvný obrázek, který vidíte v levém dolním rohu čtvrtého obrázku (je na něm nákupní vozík se stylizovanou bankovkou).

Místo kasy, u které by bylo možné zaplatit hotovostí či kartou a ihned obdržet zaplacené zboží, však narazíte pouze na zvídavý formulář - nezapomeňte, že se nacházíte pouze ve virtuálním nákupním středisku, a že ve skutečnosti objednáváte zboží, které vám bude doručeno na dobírku. Takže ve formuláři (viz pátý obrázek) hezky vyplňte potřebné nacionále, samozřejmě své vlastní - k čemu asi požadují telefon či aspoň email - a pak už jen čekejte, až u vašich dveří zazvoní pošťák. Platit budete až jemu.