Vyšlo v týdeníku CHIPweek č. 6/95, 17. května 1995
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/a95/a506k140.php3

S formuláři na nákup

V dnešních Toulkách se zastavíme u další vlastnosti služby WWW (World Wide Web), která je velmi důležitá především pro její komerční využití. Jde o možnost používání formulářů, resp. o možnost vkládat do jednotlivých WWW stránek různá políčka, do kterých může uživatel zapisovat požadovaný vstup. Je to důležité proto, že prostřednictvím takovýchto formulářů je možné realizovat zpětnou vazbu mezi uživatelem a provozovatelem WWW serveru. Vše přitom počítá s tím, že po vyplnění uživatelem je obsah formuláře odeslán zpět WWW serveru, který jej pak dále zpracovává takovým způsobem, k jakému je naprogramován. Díky tomu je pak možné realizovat i takové služby, které vyžadují určitou míru interakce s uživatelem.

Bez alespoň nejjednodušších formulářů by například nebylo dost dobře možné realizovat všelijaké vyhledávací mechanismy, přístupné prostřednictvím služby WWW - jak bychom jim zadali, co pro nás mají vyhledat? Takhle stačí velmi jednoduchý formulář i o jediném políčku, do kterého se zadá hledané klíčové slovo, a pak už jen „knoflík", kterým se dotaz odešle (zadá ke zpracování).

K různým vyhledávacím mechanismům v Internetu se ale dostaneme v samostatných dílech našeho seriálu. Dnes vám chci ukázat několik „propracovanějších" možností práce s formuláři. Nejprve ale ještě jedno upozornění - zdaleka ne každý klientský program služby WWW (browser) dokáže korektně pracovat se všemi druhy formulářů, které se dnes v Internetu používají.

Kniha hostů v Bílém domě

Pro náš první příklad se znovu vrátíme do Bílého domu, kam jsme zavítali ve čtvrtém dílu našich Toulek. Zapoměli jsme se totiž zapsat do knihy hostů, a tak to musíme honem napravit. Jak, to ukazuje dnešní první obrázek [ GIF1, URL1].- vyplníme předem připravený formulář.

Dotazník

Jednou z komerčních firem, která je velmi aktivní v Internetu, je vydavatelství O’Reilly & Associates. To také stojí za jednou z prvních komplexně pojatých informačních služeb Internetu, postavených na možnostech služby WWW - řeč je o službě GNN (Global Network Navigator). Také k té se samozřejmě dostaneme podrobněji, ale dnes si z ní ukážeme alespoň malý kousek - dotazník pro nové uživatele (mimochodem, služba GNN je zdarma). Tento dotazník je na našem dnešním druhém obrázku [GIF2, URL2], a můžeme na něm všimnout nejen jednoduchých jednořádkových políček pro vstup textu, ale také víceřádkových polí a nejrůzněšjích zaškrtávacích prvků („rádiových knoflíků" apod.). Chybí snad jen tzv. „list box", neboli políčko s předem připravenými hodnotami, mezi kterými je třeba si jednu vybrat (a lze mezi nimi „listovat") - tento prvek formuláře najdete až na dnešním posledním obrázku,

Je libo českou hudbu?

Pro ukázku obvyklého „komerčního" využití formulářů, a současně pro malou ukázku využití služby WWW pro přímý prodej zboží prostřednictvím Internetu, si zajdeme do nedávno otevřeného virtuálního obchodu s CD disky a časopisy všeho druhu (které je ve skutečnosti zasilatelstvím, přijímajícím objednávky prostřednictvím Internetu, a skutečně funguje - nejde o žádný umělý příklad). Jelikož ale nemáme libovolně mnoho místa, nebudeme si ukazovat domovskou stránku tohoto obchodu (kam vás dovede URL http://cdnow.com), ani několik navazujících stránek, kterými je třeba se nejprve „prokousat" - na obrázku číslo 3 [Senzitivní mapa s nabídkou zemí Evropského kontinentu, jejichž folklór je na skladě, GIF3] již vidíme stránku, ke které jsem se dostal jako zájemce o folklórní hudbu, který si chce vybírat z pokladnice folklóru jednotlivých zemí Evropy. Proto je mi nejprve nabídnuta mapa (ve skutečnosti tzv. senzitivní mapa, viz třetí díl Toulek), na které si mám zvolit příslušnou zemi. Zvolil jsem Československo (provozovatelé zřejmě poněkud zaspali náš sametový rozvod), načež jsem dostal nabídku folklórních titulů, které jsou na skladě z této země - nabídku vidíte na čtvrtém obrázku [ GIF4].

Pro každý nabízený titul je k dispozici samostatná stránka s podrobnějším popisem (mj. se seznamem skladem v rámci jednotlivých titulů), a s veledůležitým údajem o ceně - tu na našem pátém obrázku [ GIF5] vidíte u ikonky CD disku (14,36 USD). Kliknutím na tuto cenu pak vyjadřujete svůj záměr tento titul koupit. Zkusil jsem to, a dostal se ke stránce, kterou vidíte na dnešním šestém obrázku [Stav nákupního košíku, GIF6].

Pro správné pochopení šestého obrázku je vhodné si představit, že skutečně procházíte normálním obchodem, máte sebou nákupní košík, a do něj vkládáte tituly, které hodláte zakoupit. V našem případě nákupu prostřednictvím Internetu pak máte košík pouze virtuální, ale jeho obsah si můžete kdykoli nechat zobrazit - právě to je předmětem šestého obrázku, který ukazuje stav mého nákupního košíku poté, co jsem si ještě přidal další titul (od Jožky Černého). Malá čtvercová políčka na dané stránce pak také představují políčka formuláře, a jsou zde proto, aby si kupující mohl zakoupit více kusů jednoho a téhož zboží. Přitom se současně i zobrazuje cena, rozpočítaná do ceny vlastních produktů a ceny balného a poštovného.

Jakmile usoudíte, že již máte vše co jste sháněli, dojde na to nejdůležitější - na placení. V Internetu se dnes platí nejčastěji prostřednictvím kreditních karet, a v tomto konkrétním obchodě po mě nejprve chtěli, abych si u nich zavedl účet. Příslušný formulář pro zavedení účtu pak vidíte na posledním, sedmém obrázku [ GIF7].

Za povšimnutí na něm stojí předvyplněné „list boxy", které již pamatují na existenci České republiky (i Slovenska). Podrobnější pohled na problematiku placení v Internetu, i na obchodování jako takové, si ale necháme na některý z příštích dílů. Dnes nám šlo především o formuláře.